فولاد ساختمانی

فیبر فلزی چیست؟ کاربرد فیبر فلزی-انواع فیبر فلزی-مقاله

فیبر فلزی به فیبرهای مصنوعی که ترکیبی از فلز، پلاستیک پوشش داده شده با فلز. پوشش داده شده با پلاستیک یا هسته که کاملاً با فلز پوشش داده شده است، گفته می شود. طلا و نقره از زمان قدیم به شکل الیاف برای تزئین پارچه مورد استفاده قرار می گرفت.

فیبر فلزی چیست؟ کاربرد فیبر فلزی-انواع فیبر فلزی

فیبر فلزی

در سالیان اخیر، الیاف آلومینیوم، الیاف پلاستیک آلومینیوم دار و الیاف نایلون آلومینیوم دار جایگزین آهن و نقره گردیدند. رشته های فلزی را می توان برای کاهش کدری با فیلم های شفاف پوشش داد.

فیبرهای فلزی را می توان از تراش سیم (فولاد کرک مانند). کشش توده ای از سیم های با قطر بزرگتر، شکل دهی فلزات ذوبی یا رشد اطراف یک هسته (معمولاً کربن) نیز بدست آورد.

تاریخچه

طلا و نقره به عنوان تزئینان در البسه و پارچه های پادشاهان، رهبران و افراد و خاندان اشراف و ثروتمندان مورد استفاده بود. تعداد زیادی از پارچه های ارزشمند را می توان در موزه های سراسر جهان یافت. از لحلاظ تاریخی، کلاف فلزی با ایجاد پیچش باریکه های فلزی به دور هسته های فیبری (کتان یا ابریشم) تولید می شد. بیشتر از روشی که باعث افزایش کیفیت بصری تزئین می شد. پارچه ها و لباس های قدیمی که تماماً یا قسمتی از آن با نخ های طلا دوخت می شد را لباس طلایی می نامیدند.

این لباس ها بین قرن های 7 تا 9 میلادی در روم شرقی یافت می شد. و سپس در سیسیلی، قبرس، لوکا و ونیز یافت می شد. بافندگی در قرن 12، دوران میراث جنگ چنگیز مغول، وقتی که هنر و تجارت رونق گرفت. زیر نظر مغول هایی که بر خاورمیانه و چین حکم روایی می کردند شکوفا شد.

شرکت Dobeckmum اولین فیبر فلزی مدرن را در سال 1946 ساخت. در گذشته، آلومینیوم پایۀ فیبرهای فلزی بود ولی اخیراً فولاد ضد زنگ (Stainless steel) تبدیل به پایه فیبرهای فلزی گردید. کار با فولاد ضد زنگ در این مورد سخت تر می باشد. ولی ویژگی هایی را به الیاف می دهد که می توان در کارهای پیشرفته تر مورد استفاده قرار داد.

ویژگی های فیبر فلزی

تارهای فلزی پوشش داده شده به کاهش کدری کمک می کند. وقتی که چسبنده ها و فیلم های مناسب مورد استفاده قرار گیرد. باعث می شود که تار تحت تأثیر آب نمک دار، آب کلر دار در استخرها یا شرایط جوی قرار نگیرد. چیزی از فیبرهای فلزی تولیدی برچسب های لازم را نداشته باشد، باید به شکل خشک تمیز شود. اتو کردن می تواند برای الیاف فلزی مشکل ساز باشد. زیرا حرارت حاصل از این کار به خصوص دمای بالا می تواند باعث ذوب شدن فیبرها شود.

فیبر فولاد ضد زنگ یک کامپوزیت شامل کربن، سیلیکون، منگنز، فسفر، گوگرد می باشد. این فیبرها دارای ویژگی ضد اکسیداسیون، هدایت الکتریکی و مقاومت گرمایی می باشد.

روش تولید

دو فرایند اصلی در تولید فیبر فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. روش متداول آن فرایند ورقه ورقه (Process laminating) می باشد. که در این روش یک لایه آلومینیوم را بین دو لایۀ استات یا فیلم پلی استر می چسبانند. این فیبرها سپس به باریکه های طولی برای نخ و تبدیل به قرقره بریده می شوند. فلز می تواند رنگ شود و به فیلمی چسبیده شود. رنگ و اثرهای بسیار متفاوتی را می توان در فیبرهای فلزی ایجاد کرد که باعث ایجاد شکل های متفاوتی می شود.

فیبرهای فلزی را همچنین می توان با فرایند فلز کاری (Metalizing Process) تولید کرد. این فرایند شامل حرارت دهی فلز تا وقتی که بخار شود و قرار دهی آن در فشار بالا بر روی فیلم پلی استر می باشد. در این فرایند فیبرها نازک تر، انعطاف پذیرتر، با دوام تر و نرم تر می شوند.

فیبرهای فلزی را همچنین ممکن است با تراشیدن سیم، کشش توده ای از میله هایی با قطر بزرگتر .(کوچکترین فیبر به این روش تولید می شود)، ریختگری فلزات مذاب با رشد پیرامون یک هسته (عموماً کربن) تولید کرد. فیبرهای فلزی که به روش کشش توده ای تولید می شوند را میتوان در قطرهایی کمتر از یک میکرومتر تولید کرد.

علاومت تجاری

شرکت لورکس (Lurex) بیشتر از 50 سال است که در اروپا فیبرهای فلزی را تولید می کند. انواع گوناگونی از فیبرها به وسیله این شرکت تولید می شود. از جمله فیبرهای مورد استفاده در پارچه های لباس، قلابدوزی، بافندگی، لباس های نظامی، لوازم زینتی، طناب و سیم. بیشتر فیبرهای لورکس دارای پوشش پلی آمیدی می باشند. ولی پلی استر و ویسکوز نیز استفاده می شوند. فیبرها همچنین به وسیله مادۀ P.W، که یک ماده معدنی بر پایه روغن می باشد روغن کاری می شوند، که به راحتی می کنند.

شرکت ملتان (Melton) یک برند برای نخ های فلزی در آمریکا می باشد. که بیش از 60 سال دراین صنعت مشغول به فعالیت است. ملتان نخ های فلزی خود را با پیچش دولایه نایلون بر روی شکاف نخ تولید می کند. یک طرف نایلون به شکل ساعتگرد و طرف دیگر به شکل پادساعتگرد پیچش می گردد. بیشترین نایلون مورد استفاده denier 15 (واحد اندازه گیری چگالی خطی فیبرها) با denier 20 می باشد. ولی denier های سنگین تر برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردها

متداول ترین کاربرد فیبرهای فلزی، روکش پارچه هایی از جمله پارچه زربافت می باشد. بیشتر مردم فیبرهای فلزی را در بافندگی مورد استفاده قرار می دهند. فیبرهای فلزی در حال رواج پیدا کردن در پوشاک هستند. از لباس های عادی تا لباس های مخصوص سرما. نخ های فلزی به پارچه های متنوعی تبدیل می شوند. همچنین نخ های فلزی با الیاف دیگری از جمله کتان، نایلون یا با الیاف مصنوعی ترکیب می شود. و جلوه های جدیدی را به لباس می دهد.

فولادهای ضد زنگ و دیگر فیبرهای فلزی در خط های ارتباطی از جمله خطوط تلفن و خطوط تلویزیون کابلی کاربرد دارند. همچنین فیبر فولادهای ضد زنگ در صنعت پارچه از جمله پارچه های ضد تابش (anti-radiation). و لباس های مقاوم به گرما مورد استفاده قرار می گیرد.

فولادهای ضد زنگ در فرش ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. فیبرها به شکل تنک در فرش قرار می گیرند تا بر روی یک دیگر تأثیر نگذارند. وجود این فیبرها باعث انتقال الکتریسیته و در نتیجه کاهش شک استاتیکی (static shock) می شوند.

از دیگر کاربردهای نوین این مواد می شود به کاربرد آنها در تقویت آسفالت اشاره کرد. اریک اشلنگن (Erik shclangen)، محقق علم مواد در دانشگاه دلف هلند در حال آزمایش آسفالتی است. که درون آن فیبرهای فلزی بسیار کوچکی قرار دارند که خاصیت رسانایی را به درون آسفالت انتقال می دهند.

بنابراین با اعمال یک جریان الکتریسیته در طول جاده باعث ایجاد حرارت در فیبرها و آسفالت پیرامون آن میشود. و از همین رو می تواند سبب جمع شدگی ترک ها و حاصل آن جلوگیری از به وجود آمدگی گودال ها و چاله ها شود. تحقیقات نشان می دهند که آسفالت ها با قابلیت خود ترمیمی، حدود 25 درصد نسبت به روکش های معمولی هزینه بیشتری خواهند داشت. اما از طرف دیگر با طول عمر حدوداً دو برابری خود می توانند مبلغ قابل توجهی از هزینه های نگهداری و ترمیم را کاهش دهند.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *