استیلفولاد ساختمانی

لوله لنس چیست؟

لوله لنس چیست و چه کاربردی دارد

لوله لنس چیست؟

همانگونه که اطلاع دارید لوله فولادی از اجزای بسیار مهم در ساخت پروژه های عمرانی بزرگ و کوچک می باشد. که انواع مختلفی داشته و از هر نوع لوله نسبت به نوع ترکیبات سازنده آن و هدف پروژه. برای انتقال مواد مختلف مانند سیالات گازی استفاده می شود. یکی از انواع لوله ها که کاربردهای وسیعی دارد. لوله لنس می باشد. طراحان باید قبل از طراحی، لوله های مختلف با کاربردهای متفاوت آنها را بشناسند. و با توجه به کاربرد پروژه بهترین نوع آن ها را انتخاب کنند.

لوله لنس چیست؟

لوله ای است که از جنس تیوپ فولادی ساخته می شود. و مهمترین کاربرد آن برای انتقال گاز و پودرهای مختلف مذاب می باشد. اکثر گازها حتی آرگون، اکسیژن و نیتروژن را می توان از لوله لنس به مقصد مورد نظر انتقال داد یا اصطلاحاً تزریق کرد. از طرفی از لوله لنس برای تمیز کردن و شست و شوی مخازن بزرگ. پاتیل های تولیدی، نازل ها و سیستم های اسلاید گیت هم استفاده می شود.

نوع ویژه لوله لنس که باز هم عوام آن را تنها به نام لوله لنس می شناسند، لوله لنس اکسیژن است. ورقه فولادی که برای ساخت لوله لنس استفاده می شود شامل ترکیباتی نظیر 10% کربن، 30% گوگرد و 1.4% فسفر می باشد. علت این نوع ترکیب جلوگیری از آسیب رسیدن به مواد مذاب عبوری از لوله لنس است. همچنین این نوع ترکیب باعث استحکام و چقرمگی بالاتری در ورق فولاد برای ساخت لوله می شود.

نسبت به نوع کاربرد، لوله های لنس در ابعاد و شکل های مختلف استفاده می شوند. بنابراین قیمت آنها بر حسب متراژ مورد نیاز و نوع کاربری کاملاً متفاوت است. از طرفی هرچه لایه های لوله لنس بیشتر باشد. قیمت بالاتری خواهد داشت. مثلاً لوله لنس کالرایز 5 لایه است. و ترکیبات ویژه ای دارد. قیمت خیلی بالاتری نسبت به لنس معمولی یک لایه دارد. بنابراین قیمت تمام شده لوله لنس مصرفی در هر پروژه براساس کاربرد آن متفاوت است.

تولید لوله لنس اکسیژن

این لوله ها در ابعاد مختلفی ساخته و تولید می شوند. که علاوه بر دمیدن اکسیژن داخل مواد با آن کربن، دولومیت یا افزودنی های دیگر را نیز به داخل کوره قوس تزریق کرد. در کارخانه های تولید فولاد به طور گسترده از لوله های لنس استفاده می شود. که انواع مختلفی هم دارند. اما مهمترین نوع آن در فولادسازی لوله لنس کالرایز است. این لوله ها از پنج لایه تولید می شوند. که به ترتیب شامل یک لایه اصلی فولادی، دو لایه کالرایز و 2 لایه پوشش مخصوص هستند. که این پوشش ها از جنس نسوز تولید می شوند. تا استحکام کافی برای نزدیک شدن به کوره را داشته باشند.

انواع لوله لنس موجود در بازار

این لوله ها نسبت به نوع کاربرد و حداکثر دبی جریان سیال عبوری در اندازه ها و سایزهای مختلفی تولید می شوند. همچنین با توجه به کاربرد آنها مثل شستشوی مجرای نازل تاندیش، مجرای درونی و برشکاری و یا جهت تزریق اکسیژن. به داخل مواد مذاب در متراژهای مختلفی عرضه می گردد. دو نوع از مهمترین و کاربردی ترین لوله های لنس عبارتند از:

  • بدون رزوه و سوکت با قطر خارجی 6 میلیمتر
  • دو سر رزوه دار با یک سر سوکت با قطر خارجی 13 میلیمتر
  • لوله دمش اکسیژن

برای اینکه در کارخانه های تولیدی بتوانند ناخالصی های مواد مذاب. به خصوص کربن را از مواد مذاب جدا کنند باید به یک روشی مقدار مشخصه اکسیژن به داخل آن تزریق کنند. این کار باعث می شود وقتی مواد مذاب وارد سرباره شدند. به راحتی قابل جداسازی باشند. معمولاً برای این کار از لول های لنس دمش اکسیژن استفاده می کنند.

تفاوت لوله های لنس کالرایز با لنس معمولی

تفاوت اصلی این نوع لوله ها در تعداد و جنس لایه های آنها می باشد. به هر حال فضای کاری کارخانه های فولاد شرایط سختی است. که در نزدیکی کوره دما بسیار بالا است. بنابراین باید از تجهیزاتی استفاده شود که نسبت به این شرایط مقاوم باشند. لایه های موجود در لوله های لنس کالرایز عمر آنها را 3 تا 10 برابر از نوع معمولی این نوع لوله ها بیشتر می کند. پوشش های مخصوص کالرایز از روکش های سرامیکی CCCP هستند که از جنس استنلس استیل در سطح خارجی می باشند. سطح بیرونی این پوشش ها در برابر حمله دمایی سرباره بسیار مقاوم بوده و برای صنایع فولاد مناسب است.

سایر مشخصات این نوع لوله

مقاومت بالا: همانطور که بیان شد به جهت 4 لایه اضافی در نوع لوله کالرایز، این لوله در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم است. و علاوه بر این، جنس آن ضد اکسیداسیون می باشد. در نتیجه طول عمر مفید آن بالاتر و از نظر هزینه کاملاً مقرون به صرفه است.

کیفیت بالای کالرایز: یبه دلیل حساسیت شرایطی که قرار است این نوع لوله در آن احداث شوند. باید کیفیت بالایی دارا باشند. و به همین خاطر در هر مرحله لوله ها به طور دقیق از نظر کیفی کنترل می شوند.

کاهش هزینه های انرژی برای ذوب مواد: بطور معمول ذوب مواد در کارخانه های فولادی انرژی زیادی لازم دارد. و همین امر هزینه تولید را افزایش می دهد. خوشبختانه استفاده از لوله های کالرایز به دلیل توانایی دمش اکسیژن و کربن در کنار مقاوت بالا و جداره های نسوزی که دارد. به طور قابل توجهی هزینه های تولید را کاهش می دهد. در واقع عمر مفید لوله های لنس برای تولید، 6 الی 6 برابر بیشتر از سایر روش ها می باشد.

کاربردهای تخصصی لوله لنس کالرایز در دمای بالا

تزریق کربن و پودرهای دیگر در کوره های الکتریکی و پاتیل ها در کارخانه های مس و فولاد

تزریق آرگون به پاتیل های دارای مواد مذاب

همچنین تزریق آرگون با اکسیژن در AOD

گاز زدایی آلومینیوم مذاب با تزریق ماده ای به نام فلکس که به ذوب مواد کمک می کند.

باز کردن نازل هایی که در تاندیش با پاتیل قرار دارند.

باز کردن انسداد احتمالی در مسیر مواد مذاب در کوره های بلند

همچنین بازکردن انسداد احتمالی مسیر سرباره چسبیده به شکاف انواع مختلف پاتیل ها و کانورتورها

کمک به انجام بهتر فرآیندهای DH،RH،KR با افزایش دمای مورد نیاز

مزایای استفاده از لوله لنس دمش اکسیژن در صنایع فولادسازی

همانطور که ملاحظه کردید از این نوع لوله ها بیشتر در صنایع مس و فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع استفاده از این لوله ها در صنایع فولاد مزایای فراوانی دارد که عبارتند از:

ایجاد واکنش گرمازای شدید و افزایش گرما در کوره ها تا زمان مشخص که سرباره بتواند جدا شود.

سرعت بخشیدن به مرحله ترکیب و یکنواخت کردن مواد

افزایش مرغوبیت فولاد تولیدی

افزایش سریع دما تا حد مورد نظر

شارژ راحت تر کوره با مواد اولیه

افزایش ظرفیت تولید کوره های برقی به جهت افزایش سرعت انجام کار

از بین بردن ترکیبات نیتروژن و هیدروژن با ترکیبات غیر فلزی با روش اکسیداسیون

توانایی بازیابی عنصر کروم از فولادهای ضایعاتی

نتیجه : لوله های لنس نوعی لوله خاص برای انتقال سیالات بخصوص سیالات گازی در شرایط ویژه هستند. که در شکل ها و سایزهای مختلف نسبت به نوع کاربرد آنها تولید می شوند. و مزایای فراوانی نسبت به موارد مشابه خود دارند. مهمترین کاربرد این لوله ها همان انتقال اکسیژن و مواد دیگر و شستشوی نازل ها می باشد.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *