فولاد ساختمانی

لوله Api گازی-فروش لوله گازی Api-قیمت لوله گازی Api-کاربرد لوله Api گازی

لوله Api گازی-فروش لوله گازی Api-قیمت لوله گازی Api-کاربرد لوله Api گازی

Api مخفف عبارت American Petroleum Institute به معنای انجمن نفت آمریکا می باشد. چراکه سیاست ها و پروتکل های تولید و نظارت و استاندارد لوله api، در این مجموعه طراحی و به جهان ارائه گردیده است.

لوله Api گازی-فروش لوله گازی Api-قیمت لوله گازی Api-کاربرد لوله Api گازی

متأسفانه در بسیاری از سایت ها و منابع، اطلاع رسانی نادرست صورت می پذیرد و مفاهیم درستی را برای لوله api به کار نمی برند.

اصولاً هر جا بحث انتقال سیال مانند گاز یا نفت مطرح می گردد، شما مستقیماً با مفاهیم فشار در ارتباط هستید. طی چهل سال اخیر تغییرات بسیار زیادی در طراحی و متریال لوله های انتقال خطوط نفت و گاز، در جهان صورت گرفت.

از آنجایی که در بحث جابجایی محصولات نفتی و میعانات گازی به سرعت انتقال بالا در خطوط لوله های بین شهری نیاز بود. ناچار شدند تا با افزایش فشار لوله ها، سرعت انتقال را بالا می برد و در سریعترین زمان ممکن، این انتقال را انجام دهند.

گاهی اوقات، فشار داخل لوله های انتقال نفت، از 10 الی 15 مگا پاسکال معادل حدود 100 الی 150 بار فشار دارد. چنین فشار بالایی نیازمند لوله هایی با ضخامت مناسب و تحمل فشار بالا می باشد. لذا ورق api و نوع لوله های api به بازار نفتی وارد شد.

ورق های api و فولادهای api به علت تحمل فشار بالا، علاوه بر صنایع نفت و گاز، در صنایع کشتی سازی نیز استفاده می گردند.

فولاد api همان فولاد کربن منگنز می باشد که مقادیر بسیار کمی از عناصر میکروآلیاژی به آن اضافه و باعث استحکام آن گردیده است.

مشخصه بسیار مهم فولاد api به شرح زیر است.

  • مقاومت تسلیم بسیار بالایی دارند
  • ازدیاد طول نسبتاً بالا و مطلوب دارند
  • دمای انتقال شکست نرم به شکست ترد پایین می باشد
  • چقرمگی بالا در این فولاد مطرح می باشد

اصطلاح چقرمگی به توانایی فولاد در جذب انرژی و تغییر خمیری قبل از شکست، اطلاق می گردد.

تعریف دیگر چقرمگی، مقاومت فولاد در برابر شکست، هنگام قرار گیری در معرض تنش است. واحد چقرمگی، ژول بر متر مکعب است.

استاندارد ابعادی لوله API 5L منطبق بر استاندارد ASME B36.10 و دارای مشخصات زیر می باشد.

لوله API 5L گرید b در گریدهای B-X42-X52-X56-X60-X65-X70 تولید می شود.

لولهِ API 5L در قطرهای 40,26,20,16,12,10,8,6,4,3,2,1/2 تولید می شود.

لوله API گرید b در رده های SCH 10, SCH 20, SCH 40, SCH STD, SCH 80, SCH XS, SCH 160 تولید می شود.

لوله های api در دو نوع مانیسمان (بدون درز) و لوله درز دار در داخل ایران موجود می باشد. البته متأسفانه نوع مانیسمان و بدون درز آن کمتر معروف است. بیشتر مردم و بازار، لوله های api را فقط با بخشی از لوله های Api مثل لوله سپاهان اطلاق می نمایند.

لوله های API بسته به خواص مکانیکی و خواص شیمیایی به دو گروه کلی psl1 و psl2 تقسیم می گردد.

لولهِ ها در انواع مختلف خورنده و غیر خورنده تولید می شوند. لوله هایی که در محیط خورنده قرار می گیرند. به مواردی نیاز دارند که در این شرایط مقاوم باشد. از سوی دیگر، برای محیط های عادی، لوله های با کیفیت و استاندارد برای این هدف مورد استفاده قرار می گیرند. لوله ها به دو دسته psl1 و psl2 تقسیم می شود.

تفاوت لوله psl1 و psl2:

تفاوتِ این لوله ها در آنالیز مواد و در خواص مکانیکی چقرمگی تنش و امثال آن می باشد.

تفاوت اصلی این دو لوله

  • خصوصیات شیمیایی
  • خصوصیات مکانیکی
  • نحوه ساخت
  • نحوه تعمیر
  • جوشکاری
  • گواهینامه
  • نخستین تفاوت در عنصر کربن این دو لوله می باشد.

میزان کربن ماکزیمم در لوله بدون درز psl1 به میزان 0/28 درصد است. برای گرید B و بالاتر برای تمامی گریدها psl2، ماکزیمم کربن 0/24 درصد می باشد.

برای لوله های درز دار psl1 ماکزیمم کربن به میزان 0/26 برای گرید b و بالاتر است. و برای تمامی گریدهای psl2 لوله درز دار ماکزیمم کربن 0/22 درصد می باشد.

  • دومین عنصر فسفر می باشد.

برای لوله های psl2 ماکزیمم فسفر 0/03 درصد برای گرید B و بالاتر است. برای تمامی گریدهای لوله psl2 ماکزیمم فسفر 0/03 درصد است. بنابراین تنها تفاوت در گریدهای پایین تر از A است.

  • سومین عنصر سولفور است.

برای لوله های psl1 ماکزیمم سولفور 0/03 درصد است. برای لوله های psl2 ماکزیمم سولفور 0/02 درصد است.

علاوه بر سه عنصر ذکر شده، برای لوله های psl2 کربن معادل الزامی است. برای هر گرید نیاز است. ولی برای لوله های psl1 زمانی لازم است که خریدار اس آر 18 مشخص کرده باشد. (اس آر 18 به معنی نیاز به فاکتور 18 می باشد).

  • برای psl2 ماکزیمم مقاومت تسلیم و استحکام کشش نهایی محدودیت وجود دارد. در حالی که برای لوله psl1 حداقل الزامات کافی می باشد.
  • دومین الزامی که برای لوله psl2 مورد نیاز است. چقرمگی شکست بوده که برای لوله psl1 مورد نیاز نیست.

لوله psl1 از سایز 80-0/0405 اینچ موجود بوده در صورتیکه کوچکترین قطر لوله موجود psl2 برای 4/5 اینچ می باشد. و بزرگترین 80 اینچ می باشد. لوله های psl1 در انواع متفاوت، آستری، ساده و لوله مارپیچ موجود بوده. در حالی که لوله های psl2 فقط در نوع ساده موجود می باشند.

تمام روش های جوشکاری، برای تولید لوله psl1 مورد استفاده قرار می گیرند. البته جوشکاری پیوسته در گرید 25A محدودیت دارد.

برای لوله های درز دار psl1 به غیر از جوشکاری پیوسته و جوشکاری با لیزر سایر روش های جوشکاری مورد قبول نمی باشد.

برای جوشکاری الکترونیکی لوله های psl2 فرکانس جوشکاری حداقل 100 کیلوهرتز بوده در صورتی که برای جوشکاری لوله psl1 محدودیتی وجود ندارد.

عملیات حرارتی جوشکاری الکترونیکی برای تمامی گریدهای لوله psl2 مورد نیاز بوده در حالی که برای لوله های psl1 مورد نیاز نمی باشد.

تعمیرات جوشکاری در لوله های psl2 مجاز نبوده در صورتی که در لوله های psl1 مجاز است.

تعمیرات و جوشکاری بدون فلز پرکننده در لوله های psl2 مجاز نبوده در لوله های psl1 با اجازه خریدار مجاز است.

برای لوله های psl1 گواهینامه ضروری نمی باشد. ولی برای لوله های psl2 الزامی است.

به طور خلاصه لوله psl1 کیفیت استانداردی برای خدمات معمولی داشته و لوله های psl2 دارای کیفیت بالاتری نسبت به لوله psl1 می باشد.

تفاوت لوله مانیسمان و api:

در اصل لوله api در دو نوع مانیسمان و درز دار تولید می گردد. اما اغلب در ایران لوله api درز دار به عنوان لوله api شناخته شده است.

لوله Api گازی-فروش لوله گازی Api-قیمت لوله گازی Api-کاربرد لوله Api گازی

پس تفاوت لوله مانیسمان و api در اصل تفاوت میان لوله api مانیسمان و لوله api درز دار می باشد. برای درک تفاوت این 2 نوع لوله api، به تعریف و روش تولید آنها دقت فرمایید.

لوله مانیسمان api در واقع لوله ای است که یک پارچه به صورت استوانه تولید می گردد. برای تولید لوله مانیسمان api به دو روش سرد و گرم وجود دارد.

در روش سرد یک مندریل وارد یک قطعه استوانه ای و با فشار جک صورت می گیرد. قطعه مورد نظر همراه با مندریل از غلتک های دوار عبور نماید. تکرار این عملیات باعث نازک شدن جدا لوله می گردد. سپس لوله با عبور از بوش، سایز شده و به طول 6 متر برش می خورد.

روش دیگر تولید لوله مانیسمان api، روش گرم می باشد. در این روش قطعه استوانه شکل گداخته شده و پس از رسیدن به دمای حدود 1300 درجه در داخل یک نگهدارنده قرار میگیرد. سپس یک سنبه مانند گلوله ای دوار، به داخل آن شلیک می گردد.

اصطلاح شلیک با شلیک مقایسه نگردد. این عملیات با ورود ناگهانی یک سنبه توسط یک جک هیدرولیک اتفاق می افتد.

لوله درز دار api در واقع لوله ای است که از ورق api و با درز جوش تولید می گردد. یعنی در سراسر لوله یک درز جوش ملاحظه می کنید.

لوله درز دار api با استفاده از نوعی ورق آلیاژی که به کربن منگنز و با ترکیبات میکروآلیاژی موسوم است، تولید می گردد. روش تولید لوله درز دار api به این صورت است که ابتدا ورق مربوطه به صورت های نواری برش می خورد. و سپس با عبور از چندین غلطک طی چندین عملیات به یک استوانه تبدیل می گردد.

این استوانه در محل اتصال دو ورق به هم دارای یک گپ یا اصطلاحاً فاصله کمتر از نیم میلی متر می باشد. این فاصله جهت نفوذ جوش طراحی گردیده است. لوله درز دار api در حال عبور از محل، جوشکاری و پس از نفوذ جوش به داخل. از مرله سنگ زنی و سمباده زنی می گذرد. و پس از برش 6 متری، مارک و عدل بندی می گردد.

آنچه شما باید برای ساختمان سازی در مورد لوله api بدانید.

اصولاً یک بحث بسیار مفصل و گسترده در مبحث فولاد و لوله. از کشتی سازی تا انتقال نفت و گاز بین شهرها و پالایشگاه ها می باشد. اما آنچه که شما پیمانکار محترم یا سازنده ساختمان در بازار این نیاز دارید. بخش کوچکی از این مبحث پیچیده می باشد. لذا در مقاله آشنایی با لوله گاز api سعی می شود. به جزئیات کاربرد در مورد لوله api در ساختمان سازی و لوله کشی گاز توکار یا لوله کشی آتش نشانی، پردازش شود.

در مبحث گاز فشار ضعیف، یعنی گاز 1/4 پوندی، در پروژه های ساختمان سازی سطح کشور، هر جا لوله گازی api مطرح می گردد. منظور زیر گروه لوله درز دار api می باشد.

لوله api از ورق خاص تولید می گردد یعنی آنالیز مواد و آنالیز شیمیایی این محصول در ترکیبات. که از جمله مهمترین آنها سیلیس و فسفر می باشد، متفاوت است. روش تولید و جوشکاری و تست های مربوطه تحت استاندارد نفت آمریکا، American Petroleum Institute صورت می گیرد.

از آنجایی که لوله api به علت داشتن نوع ورق خاص و نوع جوش و تست خاص، از تحمل فشار بالاتری برخوردار می باشد. در ایران جهت لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی تولید گردیده است.

لوله api تا 80 بار فشار معادل حدود 1160 پوند تست می گردد. در جایی که برای لوله کشی گاز 10 الی 15 پوند. و برای لوله کشی آتش نشانی 10 بار یا حدود 145 فشار تست نیاز دارید. لوله api دارای ضریب اطمینان بالایی می باشد.

خوشبختانه طی سالهای اخیر، با گسترش صنایع و توفیق اجباری ناشی از عدم ورود کالاهای خارجی. کارخانجات متعددی در ایران اقدام به تولید لوله api نمودند.

  1. کارخانه لوله گاز سپاهان
  2. کارخانه لوله api سپنتا شامل سه کارخانه در شهرهای تهران، مرند و اهواز
  3. لوله api ساوه
  4. لوله api کچو

در صورتی که شما به خرید لول api جهت لوله کشی آتش نشانی دارید. باید این نکته را توجه کنید که لوله را از کدام کارخانه تهیه می فرمایید. کله لوله های api شامل ضوابط استاندارد بوده و در مبحث فوق قابل استفاده می باشد.

از آنجایی که لوله کشی گاز و آتش نشانی تحت نظارت بازرسین سازمان نظام مهندسی یا بازرسی شرکت گاز صورت می گیرد. گاهی اوقات مهندسین ناظر، فقط به یک نوع برند خاص اعتماد دارند و گاهی اوقات یک برند خاص را تاکید می کنند.

دقت فرمایید که خرید لوله با سلیقه و نظر مهندس ناظر صورت گیرد.

اغلب اوقات بیشترین اعتماد روی لوله api سپاهان و لوله گاز api سپنتا می باشد.

در بسیاری از سایت ها، اطلاع رسانی راجع به لوله api مجموعه ای از جداول و خواص مکانیکی و شیمیایی را ملاحظه می فرمایید. که هیچگاه در محل ساختمان یا در محل بازار قابل آنالیز نمی باشد.

تنها راه این نوع بررسی ارائه کالا به آزمایشگاه و تحمل هزینه های هنگفت می باشد. لذا عملاً برای پروژه های کوچک که ممکن است فقط 10 الی 50 شاخه لوله خرید نماید، این امکان وجود ندارد.

با روش های آنالیز زیر در محل پروژه، میتوانیم بهترین نوع لوله گازی را انتخاب و از شر شیادان در بازار لوله در امان باشیم.

  1. روش شناخت لوله api از روی مارک
  2. بررسی و آنالیز وزن لوله api
  3. ارتباط با بخش فنی کارخانه تولید لوله

مانند بسیاری از کالاهای صنعتی و متریال قابل استفاده در ساختمان، بررسی چشمی یکی از مهمترین تکیه گاه های فنی محسوب می گردد. لوله های api هر کارخانه به روش مختلف و با رنگ متفاوتی مارک می خورد.

اولا برای شناختن مدل مارک که هر کارخانه بر روی لوله های خود می زند. میتوانید با مراجعه با سایت های همان شرکت تولید کننده یا اتصال به بخش فنی همان شرکت تولید کننده. جزئیاتی راجع به کیفیت و شکل مارک روی لوله بیابید.

از آنجایی که بسیاری از شیادان اقدام به مارک زنی لوله های گازی معمولی به عنوان لوله api می نمایند. میتوانید با دقت روی مدل مارک لوله در طول 6 متر، تشخیص دهید. که این نوع چاپ دستگاهی بوده یا توسط کارگر و با شابلون چاپ گردیده است.

چاپی که توسط دستگاه صورت گرفته از یک ریتم و نظم فونت خاص برخوردار است.

برخلاف انتظار، لوله هایی که با دستگاه و در کارخانه مارک می خورند، ثبات مارک کمتری دارند.

در صورتیکه لوله های مارک دست که در بازار شادآباد تهران به وفور پیدا می شود. از استحکام مارک بیشتری بخوردار است.

روش دوم بررسی لوله api، آنالیز وزن لوله می باشد. برای بررسی لوله هایی که به محل پروژه شما تحت عنوان لوله api سپاهان وارد می شود. می توانید به جدول وزن لوله های api که هم در شرکت سازنده موجود است مراجعه کنید.

با برش بخشی از لوله، می توانیدبه وزن یک متر یا یک شاخه 6 متری آن دست یابید. از آنجایی که لوله در بازار ایران به صورت وزنی خرید و فروش می شود. اغلب لوله هایی که با مارک مغایر ارائه می گردد، از وزن سبک تری برخوردار است.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

https://www.linkedin.com/in/steel-day-6746a022b/ لینکدین