فولاد ساختمانی

لوله گوشتدار چیست؟ کاربرد و مزایای آن-فروش لوله فولادی-قیمت لوله فولادی-لوله آلیاژی

لوله گوشتدار

لوله گوشتدار-لوله از کاربردی ترین و پر استفاده ترین تجهیزات در صنایع مختلف به شمار می آید. از این محصولات برای انتقال سیالات از نقطه ای به نقطه دیگر استفاده می کنند.

لوله گوشتدار چیست؟ کاربرد و مزایای آن-فروش لوله فولادی-قیمت لوله فولادی-لوله آلیاژی

هرچند در موارد دیگر نیز کاربرد دارند. لوله گوشتدار از آن دسته لوله هایی است که مصارف و کاربردهای مختلفی دارد. این مقطع فولادی در مقایسه با سایر محصولات هم نوع خود از ضخامت بیشتری برخوردار است. و ویژگی های منحصر به فردی دارد.

لوله گوشتدار چیست؟

لوله گوشتدار نوعی لوله را می گویند که نسبت به قطر و ضخامت آنها از 20 میلی متر کمتر باشد. این محصول فولادی است اما این اصطلاح برای لوله های پی وی سی نیز به کار می رود. چراکه آنها را تحت فشار UPVC و در ضخامت های بالا تولید می کنند. لوله گوشتدار وزن بسیار زیادی در مقایسه با سایر لوله های معمولی دارد.

این مسأله باعث شده تا کاربردهای آن محدودتر باشند. اما در مقابل توانایی تحمل فشار بسیار بالایی دارند. لازم به ذکر است که تفاوت اصلی این محصولات با یکدیگر در قطر خارجی و داخلی آنهاست. در نتیجه میزان رگلاژ و ضخامت اصلی ترین فاکتورها در تضمین کیفیت لوله گوشتدار هستند.

کاربردهای اصلی لوله گوشتدار

این محصول از مراحل ساخت متفاوتی برخوردار است. همچنین مواد اولیه بیشتری برای تولید آن به کار می رود. لوله گوشتدار با استفاده از روش گرم تولید می شود. زیرا تولید آن با ضخامت های بالا به روش نورد سرد ممکن نیست. تفاوت لوله درز دار و بدون درز در حقیقت روش تولید آنهاست. زیرا این محصول از نوع بدون درز لوله مانیسمان است. استانداردهای تولید این محصول با مانیسمان برابر است و شامل استانداردهای GB,ASTM.API,JIS,DIN,ANSI می شود.

لوله گوشتدار کاربردهای بسیاری را در صنایع شیمیایی و پتروشیمی، صنعت آب و فاضلاب. برق، کشاورزی، کارخانه های تولید مواد شیمیایی، صنعت ساخت و سازهای شهری. (برای لوله های ستون دار، اسکله ها، جاده ها، سازه های ساختمان)، حمل و نقل سیالات مختلف (گاز، بخار، گاز مایع) و… دارد.

از دیگر نمونه های استفاده از این محصول می توان به لوله های حفاری. که به منظور انتقال چرخش و عبور سیال برای خنک کردن مته استفاده می شود، اشاره کرد. این محصول در سیستم پنوماتیک به دلیل استحکام و مقاومت در برابر تنش برای انتقال هوای فشرده استفاده می شود. علاوه بر موارد مورد بیان این مقطع فولادی در موارد دیگری مانند انتقال سیالات حساس مثل گاز و بنزین. ساخت پل و اسکله، لوله های دیگ بخار و بسیاری از مثال های دیگر نمونه هایی از کاربرد لوله های گوشتدار هستند.

روش تولید لوله گوشتدار

از شمش فولادی به عنوان ماده اولیه برای تولید لوله گوشتدار استفاده می شود. به همین دلیل قیمت شمش فولاد برای تولید این محصول مهم است. این ماده اولین محصول فولادی حاصل از این فرایند شمرده می شود. از آنجایی که شمش سرد قابلیت شکل پذیری ندارد برای شکل دهی بایستی در ابتدا آن را در کوره های پشگرم حرارت داد. پس از آن با استفاده از سنبه نوک تیز داخل شمش گداخته شده سوراخ ایجاد می شود. در این هنگام غلتک ها با حرکت دورانی به مسطح و همگن سازی لوله کمک می کنند. در اثر حرکت مداوم غلتک ها با سرعت ثابت باعث افزایش طول لوله و تنظیم ضخامت آن می شود.

تمامی این فرایندها تحت اعمال یک نیروی کششی صورت می گیرد این نیرو مانع از ایجاد تغییر شکل و خمیدگی لوله می شود. پس از تنظیم ضخامت لوله گوشتدار، براساس استاندارد تولید این محصول فولادی. از تونل آب پاش عبور کرده و در نهایت پس از برش لوله به طول های مورد نظر. عدل بندی و سپس به انبار منتقل می شود. عامل سختی این لوله عنصر نیکل مورد استفاده در تولید این محصول است. علاوه بر نیکل، از کروم به منظور بالا بری مقاومت لوله در برابر خوردگی و استفاده در فشار و دمای بالا استفاده می شود.

ویژگی های لوله گوشتدار

با توجه به شرایط تولید این قبیل محصولات فولادی و مواد اولیه مورد کاربرد. باید در انتخاب محصول فولادی مد نظر خود دقت کنید. تنوع این مقاطع فولادی سبب آن می شود تا طیف وسیعی از انتخاب پیش روی متقاضی قرار گیرد. محصولات فولادی بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی به مرحله تولید می رسند و لوله های گوشتدار نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

این محصول مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت دارد زیرا نسبت به سایر لوله ها ضخامت بیشتری دارد. و باعث افزایش استحکام آن شده است. این مسأله سبب آن می شود تا این لوله ها در پروژه های گسترده صنعتی و عظیم به کار گیری شوند. همچنین به عنوان لوله های دیگ بخار، یاتاقان های اتومبیل، ساخت هواپیما و هر جایی که به لوله فشار قوی نیاز باشد استفاده می شوند. این محصول دارای مزیت های دیگری مانند وزن بالا، سازگاری با محیط زیست و ماندگاری است. در ایران کارخانه فولاد سمنان، کارخانه پروفیل سپنتا، کارخانه فولاد سازی اهواز و چند کارخانه دیگر از بزرگترین تولیدکنندگان لوله های گوشتدار هستند.

مزایا و معایب

لوله های گوشتدار به دلیل ضخامت بالا قابلیت سازگاری با تمام شرایط اقلیمی را دارند. دیواره خارجی آن در مجاورت با رطوبت و سایر عوامل دیگر دچار خوردگی می شود. اما به دلیل ضخامت بالای دیواره، نفوذ محتویات به بیرون به کندی صورت می گیرد. این محصول در برابر خوردگی از خود مقاومت بالایی را نشان می دهد. به همین علت عمر طولانی دارند. ضخامت این لوله باعث می شود این لوله مستحکم باشد و از قابلیت تحمل فشار بالا نیز برخوردار هستند.

این محصول علاوه بر مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. لوله سایز بزرگ گوشتدار به دلیل ضخامت و اندازه هایی که دارد، با روش های رایج امکان جوشکاری، اتصال و برشکاری ندارد. وزن بالای این محصول باعث آن می شود تا حمل و نقل آن کار آسانی نباشد.

عوامل مؤثر در قیمت لوله گوشتدار

لوله های گوشتدار بسته به جنس مواد اولیه، ضخامت و کیفیت، دارای قیمت های متفاوتی است. این محصول مانند سایر مقاطع فولادی تحت نوسانات بازار فولاد قرار می گیرد و دچار تغییرات قیمت می شود. در ابتدا شرکت تولید کننده بر اساس مواردی مانند نوع استانداردهای لوله. وزن،ضخامت، مشخصات و ویژگی های شیمیایی، میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز، روش تولید و… قیمت اولیه لوله را به شرکت های توزیع کننده ارائه می کند. سپس آن شرکت با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قیمت آن را به مشتریان اعلام می نماید.

لوله گوشتدار در دسته لوله های مانیسمان قرار دارد. علت نامگذاری این محصول دیواره های ضخیم آن نسبت به سایر ورق های فولادی است. به همین دلیل از آن برای انتقال سیالات بین شهری استفاده می شود. زیرا احتمال نفوذ سیال را به حداقل می رساند. همچنین از این محصول در سیستم های هیدرولیک به منظور تولید کنترل و انتقال قدرت استفاده می شود.

کاربرد

از لوله گوشتدار در سیستم هیدرولیک، پنوماتیک، لوله های دیگ بخار، یاتاقان های اتومبیل، ساخت هواپیما و… استفاده می شود.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

https://www.linkedin.com/in/steel-day-6746a022b/ لینکدین