استیلفولاد ساختمانی

نبشی استیل-نبشی استنلس استیل-نبشی استیل 304-نبشی پله-نبشی دکوراتیو

نبشی استنلس استیل بر خلاف نبشی فولادی نیاز به اعمال پرایمر یا ضد زنگ ندارد. همانطور که از نامش پیدا می باشد. از فولاد ضد زنگ تولید می شود و بدلیل نیاز نداشتن به اعمال رنگ و پرایمر نیز به همین موضوع بر می گردد.

نبشی استیل-نبشی استنلس استیل-نبشی استیل 304-نبشی پله-نبشی دکوراتیو

استاندارد نبشی استیل

استانداردهای ASTM که برگرفته از نام انجمن آمریکایی تست و مواد American society testing and material می باشد. در زمینه های مختلفی الزامات استانداردی را ارائه می دهد. در مورد نبشی استیل استانداردهایی که در ابتدا مقاله نام بردیم. شامل الزاماتی است که در هنگام تولید نبشی استنلس استیل می بایست مد نظر قرار داد. که به نفصیل به توضیح آنها خواهیم پرداخت. اما در اینجا بد نیست اشاره ای داشته باشیم به یکی از اشتباهات رایج در خصوص نبشی استیل.

در بعضی از منابع استاندارد، نبشی استیل 304 ، 316 و یا 420 اعلام نموده اند. این در حالی است که: نبشی استیل 304 یعنی نبشی که از جنس فولاد زنگ نزن 304 تولید می گردد. و به همین روال برای دو متریال دیگر، فولادهای سری 200،300، 400 همگی فولادهای ضد زنگ به حساب می آیند. از جمله آنها می توان استنلس استیل 304،312،316،420 را مثال زد. اما این موضوع ارتباطی به الزامات مورد رعایت در تولید نبشی استاندارد ندارد. اعداد مورد بیان فقط بیان کننده جنس فولاد بر اساس استاندارد ASTM هستند.

نبشی استنلس استیل همانند نبشی آهنی دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص می باشد. این نوع نبشی بر خلاف نبشی فولادی نیاز به اعمال پرایمر یا ضد زنگ ندارد. نبشی استنلس استیل همانگونه که از نامش پیداست از فولاد ضد زنگ تولید می شود. و بدلیل نیاز نداشتن به اعمال رنگ و پرایمر نیز به همین موضوع بر می گردد. در تولید نبشی استینلس استیل الزاماتی می بایست رعایت گردد. این الزامات در استانداردهای مختلفی بیان می شود. که در اینجا به مهمترین آنها یعنی استانداردهای ASTM A484، ASTM A276 و ASTM A479 می پردازیم.

اما در ادامه در خصوص استانداردهای مورد بیان در ابتدای مقاله جزییاتی که مرتبط با نبشی هستند را بیان خواهیم کرد.

استاندارد ASTM A276

standard specification for stainless bar and shapes. مشخصات فنی استاندارد برای مقاطعع استینلس استیل، این استاندارد چنانکه در دامنه اش خواهیم دید به بررسی مقاطع استینلس از جمله نبشی می پردازد:

دامنه

استاندارد A276-0Ba مقاطع تولیدی از عملیات سرد و گرم استینلس استیل را پوشش می دهد. نکته اینکه این مشخصات فنی شامل حال مقاطع تولیدی از عملیات فورج نمی باشد. همچنین در این استاندارد مقادیر بر حسب دستگاه اینچ-پوند ذکر می گردد.

استانداردهای مرجع

مشخصات فنی بیلت و مقاطع فورج شده A314

روش های تست و تعاریف مربوط به تست های مکانیکی محصولات فولادی A370

مشخصات فنی محصولات استنلس استیل و فورجینگ ها A484

مشخصات فنی فولاد، خوش تراش A582

روش های تست، عملیات و واژه شناسی برای آنالیز شیمیایی محصولات فولادی A571

شماره گذاری فولادها بر اساس سیستم UNS استاندارد ASTM E527

سفارش نبشی استیل

اینکه مشخصات محصول مورد سفارش بر اساس این استاندارد باشد. می بایست در سفارش خرید ذکر گردد و مسئولیت این کار بر عهده سفارش دهنده می باشد. مواردی که می تواند در سفارش خرید ذکر گردد شامل نکات ذیل می باشد.

وزن متریال، نام متریال (که عمدتاً نبشی استنلس استیلم مد نظر می باشد). نوع پرداخت متریال، ابعاد و وزن، شماره UNS، گرید فولاد و روش های مورد استفاده برای تست محصول می باشد. پس از این بخش در استاندارد مباحثی مربوط به آنالیز شیمیایی نبشی استیل. الزامات مربوط به خواص مکانیکی نبشی استینلس استیل، ویژگی های مغناطیسی استیل. الزامات عمومی و نحوه صدور و ارائه گواهینامه صحبت شده است.

استاندارد ASTM A484

Standard specification for general requirement for stainless steel bars,bilt and forgings

مشخصات فنی استاندارد برای الزامات عمومی مقاطع استنلس استیل و فورجینگ ها از جمله نبشی استیل

دامنه

در دامنه این استاندارد مواردی همانند دامنه A276 ذکر شده است. به استثنا مواردی که مقاطع استنلس تولید شده از روش فورج را نیز در بر می گیرد.

استاندارد نبشی استیل A484

دیگر بخش این اتاندارد شامل اطلاعاتی نظیر استاندارد A276 می باشد.

تفاومت نبشی پرسی با نبشی فابریک چیست؟

متغیرهای مجاز برای نبشی های نورد گرم:

نکته: برای نبشی های بال نامساوی، بال بزرگتر نشان دهنده رواداری طول برای بال های نبشی خواهد بود.

وزن نبشی استنلس استیل: برای نبشی دارای وزن 9 کیلوگرم در هر متر (6 پوند در فوت). رواداری وزن نباید از هفت و نیم درصد وزن بیشتر گردد. مثال اگر وزن نبشی استیل 9 کیلوگرم در یک متر باشد. وزن شاخه نبشی استیل 56 کیلوگرم خواهد بود. هفت و نیم درصد 54 کیلوگرم برابر است با 4 کیلوگرم، لذا رواداری وزن شاخه 6 متری نبشی استیل 4 کیلوگرم خواهد بود. برای نبشی هایی که وزن بیش از 9 کیلوگرم بر متر دارند. این روادار چهار و نیم درصد محاسبه می گردد.

طول بال نبشی استیل: برای نبشی هایی که طل بال آنها از کمتر از 150 سانتیمتر است. رواداری این اندازه ها 3 میلیمتر می باشد. برای نبشی هایی که بال آنها بیش از 150 میلیمتر است این رواداری به 5 میلیمتر می رسد.

نبشی گونیا

در این بخش از استاندارد مذکور در خصوص رواداری مربوط به زاویه گونیای نبشی صحبت گردید. منظور از زاویه گونیا یا زاویه قائمه نبشی، زاویه ای است که بین دو بال نبشی که به صورت عمود بر هم قرار بگیرند. مشاهده می گردد. آنگونه که از استاندارد مشخص می گردد. برای نبشی های بال مساوی و نبشی های بال نامساوی، رواداری زاویه برابر با 2 درجه میباشد. یعنی به طور کلی دو بال نبشی می تواند چیزی بین 88 تا 92 درجه با هم زاویه داشته باشند. واضح است در صورتی که این زاویه بیشتر یا کمتر مقادیر مجاز باشد. عملاً برای مقاصد طراحی شده مناسب نمی باشد.

نبشی استیل 304

در میان فولادهای ضد زنگ، یکی از پرکاربردترین آنها خصوصاً در زمینه تولید نبشی فولاد A304 می باشد. نبشی استیل 304 دارای کلیه خواصی می باشد که در مورد این فولاد بیان شد. بنابراین در اینجا به طور مختصر به معرفی این نوع فولاد می پردازیم.ابتدا بد نیست بدانیم فولادهای 302،304،304L،305 در زمره فولادهای ضد زنگ هستند. که میزان کروم حدوداً 18 و نیکل به حدود 8 درصد دارند.

اصطلاحی برای این گونه فولادها رواج پیدا نموده است. به عنوان فولاد زنگ نزن 18-8. این نماگذاری دقیقاً به خاطر میزان کروم و نیکل گفته شده می باشد. این دسته از فولادهای ضد زنگ از معروف ترین فولادهای کاربردی به حساب می آیند. به عنوان مثال یکی از کاربردهای این نوع فولاد استفاده در تولید قاشق و چنگال می باشد.

مشخصات فولاد زنگ نزن 304

با توجه به مشابهتی که در فولادهای ذکر شده در بخش پیش دیده می شود. مشخصات شیمیایی این فولاد ها را بررسی می کنیم. جدول شماره 1 در برگیرنده آنالیز شیمیایی این فولادها می باشد.

درصد کربن فولاد 304 از فولاد 302 کمتر است. این بدان معنی است که شکل گیری این نوع فولاد با اصلاح فولاد 302 صورت پذیرفت. اما از لحاظ دیگر عناصر میزان مشابهی مشاهده می گیردد. همچنین میزان کربن 304L کمتر از 304 می باشد. لذا به این فولاد، فولاد 304 کم کربن نیز بیان می شود.

کاربردهای نبشی استیل 304

مهمترین خصوصیت این نبشی، مقاومت به خوردگی آن میباشد. به طور کلی فولادهای سری 300 مقاومت به خوردگی خوبی دارند. از کاربردهای مهم نبشی استیل می توان به استفاده در فضاهایی که احتمال خوردگی بالایی دارند اشاره نمود. برای دکل های مخابراتی که در محیط های بسیار خورنده قرار دارند. بویلرها و مخازن تحت فشار، سیستم پایپینگ با سیال بسیار خورنده، تانکرها و تجهیزات فرآیندی از جمله کاربردهای مهم نبشی 304 می باشد.

خواص مکانیکی نبشی استیل 304

نبشی استیل 304 دارای تنش تسلیم معادل با 170 مکاپاسکال، تنش نهایی کشش 485 مگاپاسکال. درصد افزایش طول 40 درصد و نیز دارای سختی معادل با 201 برینل می باشد. این مشخصات مکانیکی علاوه بر خاصیت ضد زنگ بودن این نوع فولاد، آن را گزینه مناسبی برای استفاده صنعتی می نماید.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *