استیل

استیل 301- ورق استیل 301- استیل فنری 301- فروش انواع استیل در مقاطع مختلف

آشنایی با ورق استیل 301 – بررسی انواع خواص و ویژگی ها

استیل 301- ورق استیل 301-استیل فنری 301-فروش انواع استیل در مقاطع مختلف

استیل 301 از انواع آلیاژهای آستنیتی به شمار می رود. همچنین این نوع استیل جایگزینی مناسب برای ورق استیل 304 محسوب می شود. یکی از انواع ویژگی های ورق استیل صنعتی 301 این است. که در حالت کار سرد دارای مقاومت و شکل پذیری و استحکام کششی خوبی می باشد.

بررسی مشخصات استیل 301

ورق 301 نوع اصلاح شده ورق اِستیل 304 می باشد. همچنین درصد عناصری نظیر نیکل و کروم در ترکیبات شیمیایی این نوع ورق کمتر است. به همین دلیل ورق استیل صنعتی 301 دارای خواص سردکاری بهتری است. ورق استیل صنعتی 301 ذاتاً نگیر است. ولی در صورتی که کار سرد روی آن انجام شود. نسبت به سایر گریدهای نگیر خاصیت مغناطیسی آن بیشتر می شود.

بررسی ترکیبات شیمیایی موجود در ورق استیل صنعتی 301

ویژگی های ورق اِستیل 301

ورق استیل 301 مانند سایر ورق های استیل دارای ویژگی های خاصی می باشد. که این ویژگی های عبارتند از:

میزان مقاومت این نوع ورق در برابر خوردگی

در صورتی که نیاز باشد این ورق مقاومت زیادی در برابر خوردگی داشته باشد. باید یک مرحله کار سرد روی آن انجام شود. همچنین یک مرحله عملیات حرارتی آنیل نیز باید روی استیل صنعتی 301 انجام شود.

ورق استیل صنعتی 301 دارای مقاومت زیادی در برابر مواد غذایی و خوردگی اتمسفری می باشد. همچنین به این نکه نیز توجه داشته باشید که این نوع ورق استیل در محدوده دمایی 427 الی 871 درجه سانتی گراد گرم می شود. ممکن است دچار خوردگی بین دانه و رسوب کاربید گردد.

میزان مقاومت این نوع ورق صنعتی در برابر اکسیداسیون

حداکثر دماهایی که ورق استیل صنعتی 301 در برابر پوسته پوسته شدن از خود مقاومت نشان می دهد عبارتند از:

  • حداکثر دمای متناوب: 788 درجه سانتی گراد
  • حداکثر دمای مداوم: 871 درجه سانتی گراد

عملیات حرارتی ورق استیل صنعتی 301

این نوع ورق در برابر عملیات حرارتی قابلیت سخت شدن ندارد. و عملیات های حرارتی که روی آن انجام می شوند عبارتند از:

عملیات حرارتی آنیل تنش گیری:

در این نوع عملیات ابتدا ورق استیل در محدوده دمایی 260 تا 482 درجه سانتی گراد گرم می شود. سپس برای سرد کردن ورق نیز آن را در مجاورت هوا قرار می دهند.

بررسی شکل پذیری

این نوع ورق دارای قابلیت کشش و شکل پذیری می باشد. و به دلیل داشتن نرخ بالای کار سختی و پیشگیری از شکست ناشی از تنش کششی. بعد از انجام چند مرحله کشش به عملیات آنیل نیاز پیدا می کند.

توجه داشته باشید که ورق استیل صنعتی 201 برای عملیات هایی که نیازمند به چند دوره فرم دهی و کشش هستند مناسب نمی باشد.

جوشکاری

عملیات جوشکاری روی این ورق استیل را می توان به کمک دو روش مختلف نفوذی و مقاومتی انجام داد.

انواع کاربردهای ورق 301

ساخت بدنه تریلی

تولید فنر

دیافراگم

ساخت وسایل مخصوص آشپزخانه

تولید تجهیزات ساختمانی

تولید تجهیزات مخصوص خودرو نظیر قالپاق

ساخت بست مخصوص شیلنگ

تولید تجهیزات هوافضا

صنعت خودرو سازی

ساخت واگن قطار و…

جمع بندی:

ورق استیل صنعتی 301 دارای مقاومت کششی زیاد و داکتیلیته مناسب در اثر کار سرد می باشد. و همانطور که در این مطلب ذکر شد. این نوع ورق کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از آن، با انواع ویژگی ها و ترکیبات شیمیایی موجود در ساختار این نوع ورق آشنا گردید.

تفاوت استیل فنری 301 و 304

در این بخش به بررسی تفاوت استیل فنری 301 و 304 می پردازیم. این بررسی باعث می شود. در هنگام خرید این دو آلیاژ اطلاعات کافی کسب کرده و انتخاب صحیح تری داشته باشید.

ورق استیل ها به طور کلی دارای پنج گرید میباشد. که عبارتند از: ورق استیل آستنیتی – ورق استیل فریتی-ورق استیل مارتنزیتی- ورق استیل دوپلکس-ورق استیل رسوب سختی.

گرید نوع اول یا همان ورق استیل آستنیتی در سری 200 و 300 وجود دارد. اکثراً حاوی 17 تا 25 درصد کروم و یا 8 تا 20 درصد کروم و دیگر عناصر تشکیل دهنده آن می باشد.

قبل از بررسی برخی از تفاوت ها این دو آلیاژ اطلاعاتی در مورد استیل فنر 301 و استیل 304 در اختیارتان قرار می دهیم.

ورق استیل فنری 304

اصیلترین و مهمترین ورق استیل فنری، ورق استیل فنر 304 می باشد. ورق استیل فنر 304 از ترکیب عناصری مانند 17.5 – 19.5 درصد کروم و 8-10.5 درصد نیکل. و درصد مشخصی از عناصری مانند کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیسیوم و نیتروژن می باشد. این نوع ورق کاربردهای متعددی دارد. از جمله در ساخت تجهیزات لوازم خانگی و کامپیوتر و تکنولوژی و تجهیزات صنعتی و در هواپیما و اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق استیل فنری 301

ورق استیل فنری 301 نسبت به دیگر آلیاژها از مقدار کمتری کروم و نیکل در مواد تشکیل دهنده آن دارا می باشد. همین امر باعث شده مقرون به صرفه تر باشد. ورق استیل 301 در مقایسه با استیل 304 مستحکم تر است. همچنین مقاومت به سایش بالاتری نیز دارد.

تفاوت ها

در این بخش بعد از بررسی ویژگی های این دو آلیاژ. به بررسی برخی از تفاوت های استیل فنری 301 و 304 میپردازیم که عبارتند از:

1- قیمت: اولین تفاوت بارز این دو آلیاژ قیمت آن می باشد. با توجه به عناصر تشکیل دهنده این دو آلیاژ که در بالا ذکر شده. به این نتیجه می رسیم که در ترکیب شیمیایی آن اختلافات اساسی وجود دارد. البته باید بدانید که فلز پایه این دو آلیاژ آهن می باشد. در عناصر تشکیل دهنده این دو استیل، کروم و نیکل در استیل 304 نسبت به 301 بیشتر است. به همین دلیل استیل فنر 301 در مقایسه با استیل 304 ارزانتر است.

2- مقاومت به خوردگی: باید بدانید بیشتر آلیاژهای استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی در شرایط عادی دارند. لایه اکسیدی قوی که بر روی آن وجود دارد. از زنگ زدگی جلوگیری می کند. و در نتیجه به آنها فولاد ضد زنگ می گویند.

البته باید گفته شود. در محیط هایی که دمای معمولی دارند. و خورندگی خفیفی وجود دارد. مقاومت به خوردگی این دو آلیاژ تفاوت بارزی ندارد. اما به طور کلی استیل 304 مقاومت بالاتری در برابر خوردگی نسبت به 301 دارد. به این دلیل که استیل فنر 301 مقاومت کمتری دارد کروم کمتر و کربن بیشتر آن است.

3- مقاوم کششی: دیگر تفاومت اصلی این دو آلیاژ میزان فشاری است که قبل از خرابی مکانیکی تحمل می کنند. پس در نتیجه ورق استیل 304 به دلیل آنکه درصد کمتری کربن در عناصر تشکیل دهنده آن وجود دارد. در مقابل نیروی مکانیکی مقاومت کمتری دارد.

استیل فنر 301 در مقایسه با استیل 304 در دمای اتاق فشار بیشتری را تحمل می کند.

نکته:

به طور کلی نمی توان گفت کدام یک از این دو آلیاژ بهتر از همدیگر هستند. به این دلیل که بستگی به کارایی خود، باید آلیاژ مورد نظر را انتخاب نمود.

در اصل می توان گفت از استیل فنر 301 در شرایطی که در معرض دمای زیاد و یا شرایط خورنده وجود دارد استفاده نمی شود. ولی زمانی که به مقاومت کششی بالا نیاز باشد. از این نوع استیل می بایست استفاده نمود.

همچنین از ورق استیل فنر 303 در محصولاتی که درجه حرارت بالا تحمل می کنند. و همچنین در محیط های خورنده قرار دارند استفاده می شود.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *