استیلفولاد ساختمانی

میلگرد استیل -روش تولید میلگرد استیل-میلگرد استیل 304-میلگرد استیل 316- استیل 310

روش تولید میلگرد استیل -تولید این مقطع فولادی شباهت زیادی به روش تولید میلگرد آجدار و میلگرد ساده دارد. در اینجا نیز فرآیند کلی نورد است. اما مسئله اصلی که باعث تفاوت زیادی بین قیمت میلگرد استیل و قیمت میلگرد آجدار یا ساده می شود. نحوه تولید مذاب آلیاژ مورد نظر است.

میلگرد استیل

میلگرد استیل

آماده سازی مذاب

امروزه عمده مذاب فولاد زنگ نزن مورد نیاز به کمک بازیافت تولید می شود. از قراضه استیل به عنوان شارژ اولیه استفاده می شود. عملیات ذوب در کوره ای موسوم به کوره قوس انجام می شود. کوره قوس یک کوره الکتریکی با نرخ ذوب بالاست.این کوره معمولاً از 3 الکترود گرافیکی برای ایجاد قوی الکتریکی و تولید گرما کمک می گیرد. پس از ذوب قراضه و تولید مذاب اولیه مذاب از کوره قوس. به کوره های خلأ (VOD) یا کوره های تحت گاز خنثی (AOD) انتقال پیدا می کند.

ادامه فرآیند یابد در عدم حضور اکسیژن انجام شود. در این مرحله ترکیب شیمیایی استیل به ترکیب مورد نظر می رسد. عناصر آلیاژی کروم، نیکل و سایر آن ها با توجه به گرید تولیدی به مذاب افزوده می شود. یکی دیگر از دلایل بالا بودن قیمت میلگرد استیل نسبت به میلگرد آجدار یا ساده وجود عناصر آلیاژی با ارزش در ساختار آن است.

همچنین به طور کلی دو دلیل فنی برای لزوم عدم وجود اکسیژن در اتمسفر کوره وجود دارد:

  • عدم اکسیداسیون عناصر با ارزش آلیاژی و بالا رفتن پرت فرآیند تولید که می تواند منجر به ضرر اقتصادی بالایی شود.
  • فرآیند تولید استیل نیاز به یک مرحله کربن زدایی دارد. به این دلیل که در صورت بالا بودن مقدار کربن با کروم وارد و واکنش می شود و کاربید کروم تشکیل می شود. که یک فاز ترد و شکننده است و باعث کاهش شدید خواص مکانیکی میلگرد استیل می شود. به همین دلیل مقدار اکسیژن در طول فرآیند تولید استیل بیشتر از فولاد ساده کربنی است و باید سریعاً مقدار آن به حداقل برسد.

ریخته گری پیوسته و نورد

پس از آماده سازی مذاب فولاد زنگ نزن در اکثر مواقع به کمک ریخته گری پیوسته مقاطع میانی استیل تولید می شود. ریخته گری پیوسته در چند لاین به صورت همزمان انجام میشود. و با توجه به نوع قالب یکی از مقاطع بیلت استیل، بلوم استیل یا اسلب استیل تولید می شود. بیلت و بلوم استیل برای ساخت میلگرد استیل، نبشی، ناودانی و سپری استیل و لوله استیل به کار می روند. همچنین اسلب برای ساخت ورق استیل مورد استفاده قرار می گیرد.

مذاب فولاد زنگ نزن پس از عبور از یک قالب مسی آبگرد به حالت نیمه جامد در می آید. در ادامه ریخته گری عملیات انجماد به صورت کامل انجام می گیرد. و مقاطع میانی در طول مشخصی به کمک هوا برش بریده می شوند. سپس به کمک فشار آب لایه هایی که اکسید می شوند. سطح مقاطع میانی زدوده می شود. تا مشکلی در مرحله نورد ایجاد نشود.

جهت انجام نورد بیلت یا بلوم در دمای بالا پیشگرم می شود تا شکل پذیری آن افزایش پیدا کند. سپس یک مرحله نورد سنگین رفت و برگشتی روی بیلت استیل انجام می شود تا به شکل مقطع مورد نظر نزدیک شود. سپس با قرارگیری در چندین سری غلتک سطح مقطع آن کاهش و طول آن افزایش پیدا می کند. و در نهایت میلگرد استیل با سایز مورد نظر تولید شود.

میلگرد استیل به صورت ساده تولید می شود. و پس از برش خوردن در طول مشخصی پلیسه زدایی می شود. تا سطح صاف و براقی ایجاد شود. همانطور که گفته شد از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد استیل گرید آلیاژی آن است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

گریدهای آلیاژی میلگرد استیل

استیل را در یک دسته بندی کلی میتوان به گروه آلیاژی بگیر سری XX4، استیل نگیر سری XX3 و سری نسوز تقسیم بندی کرد. علت نام گذاری سری XX4 به بگیر به دلیل خاصیت مغناطیسی آن در دمای محیط است. و همانطور که واضح است سری XX3 دارای خاصیت مغناطیسی نیست. برای شناسایی و تفکیک این دو خانواده از یکدیگر می توان از یک آهنربا استفاده کرد.

معروفترین گریدهای استیل بگیر

  • استیل 410

این گرید به فولاد زنگ نزن مارتنزیتی هم معروف است. به دلیل پایداری فاز مارتنزیت در دمای محیط سختی و استحکام این گرید بسیار بالاست. مقاومت به خوردگی سری 410 معمولی است.

  • استیل 420

از این گرید استیل برای ساخت لوازم اتاق عمل و ساخت اشیاء تیز که نیاز به مقاومت به خوردگی دارند استفاده می شود.

  • استیل 430

این سری استیل به دلیل ظاهر براق و زیبا به استیل دکوراتیو معروف است برای استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها کاربرد دارد.

معروفترین گریدهای استیل نگیر

معروف ترین نوع استنلس استیل که به دلیل حضور 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل به استیل 18-8 هم معروف است. برای ساخت ظروف، تجهیزات و لوازم آشپزخانه که نیاز به مقاومت به خوردگی دارند از این آلیاژ استفاده می شود.

  • استیل 316

پس از گرید 304 این گرید پرکاربردترین نوع استیل است. با توجه به حضور مقادیری از مولیبدن در ترکیب این گرید، استیل 316 مقاومت به خوردگی در میحط های کلریدی و دریایی نیز دارد.

  • استیل 321

این آلیاژ از لحاظ خواص بسیار نزدیک به آلیاژ 304 است. و به دلیل وجود مقادیری از تیتانیوم در ساختار آن، جوش پذیری میلگرد استیل با این جنس بهتر است.

معروفترین گریدهای استیل نسوز

  • استیل 309

ویژگی اصلی این سری آلیاژها علاوه بر مقاومت به خوردگی مقاومت به حرارت بالا است. که آنها را مناسب استفاده در شرایط دما بالا می کند.

  • استیل 310

این سری نسبت هب میگرد استیل 309 عناصر آلیاژی بیشتری دارد که مقاومت به حرارت آن را افزایش می دهد.

هر یک از این گریدها خواص و کاربردهای خاص خود را دارند.

تولیدکنندگان میلگرد استیل

میلگرد استیل به صورت عمده در داخل کشور تولید نمی شود. در حال حاضر به دلیل عدم وجود کوره های تحت خلأ و تحت آرگون مناسب کیفیت استیل تولیدی پایین خواهد بود. به همین علت انواع میلگرد استیل موجود در بازار وارداتی هستند.

از معروفترین کارخانه های تولیدکننده استیل میتوان به اسامی زیر اشاره نمود.

ویراج هندستان – Viraj

کنیه ایتالیا – Cogne

پوسکو کره جنوبی – Posco

وای سی تایوان – YC

میلگرد استیل در سایزهای 3 الی 500 میلی متر بیشترین کاربرد را دارد. همچنین از آنجا که گرید آلیاژی تأثیر زیادی بر قیمت میلگرد استیل دارد تمامی محصولات با ارائه سرتفیفیکیت و گواهینامه های معتبر قابل ارائه هستند.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *