استیل

فولاد 4006-میلگرد 4006-ورق 4006-استنلس استیل -فولاد نسوز-ورق استیل 410-تسمه 4006

فولاد 4006، فولاد ضد زنگ تزئینی از خانواده مارتنزیت ها از ویژگی های بارز آن می توان اشاره کرد.که به ضخامت 3 به معنی قابلیت سخت پذیری آنها در عملیات حرارتی.استنلس استیل-فولاد نسوز-فولاد ضد خوردگی-فولاد ضد زنگ

فولاد 4006

ورق استیل 410-میلگرد استیل 410-لوله استیل 410-تسمه استیل-استنلس استیل -فولاد 4006

بهترین و ساده ترین تعریفی که برای این نوع ورق می شود بیان کرد. این است که این نوع ورق جزء ورق های استیل بگیر است. و دارای کاربردهای متنوع و گوناگونی در صنایع دارد. و در نهایت آن را به دو صورت گوناگون در دو جنس ساده کربنی و زنگ نزن تولید می کنند. در حالی که ورقه های ساده کربنی که به نوبه خود. در فرآیند چگونگی و نحوه تولید به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند. این در حالی است که در فرآیند تولید نوع گرم آنها از فرایند نورد در دمای بالا استفاده می کنند. و ورق های سرد حاصل نرد ورق های گرم در دمای پایین می باشند. و در حالت کلی در قیاس ورق های گرم دارای ضخامت کمتری هستند.

ترکیب شیمیایی

از مهمترین ترکیبات شیمیایی ورق استیل 410 : 11% کربن، 4% سیلیسیوم، 1% منگنز و در آخر 5.12% کروم است. که به طور کلی این نوع ورق استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی، استحکام و سختی دارد. و با توجه به استانداردهای روز دنیا AMS5504 و ASTM240 آنالیز می گردند.

در استاندارد DIN ورق استیل 410 طبق تعریف استاندارد DIN آلمان ورق استیل 410 را به نام فولاد 4006 تعریف کرده اند. همچنین جزء دسته فولادهای ضد زنگ یا به بیان دیگر استنلس استیل که با مشخصات X12Cr13 مشهور است. این نوع استیل در حرارت های پایین به خوبی شکل می گیرد. همچنین به دلیل ترکیب با عناصری مانند کروم منجر به چگالی 7.8 می شود.

بهتر است بدانید که این ورق استیل 410 بگیر با خاصیت مغناطیسی بالا. در کشورهای در حال توسعه همواره با صنعت روز در چین، هند، تایوان و روسیه تولید و به ایران صادر می شوند. استفاده از این نوع ورق نه تنها مشکلات خوردگی و ضد زنگی را به طور جدی حل می کند. بلکه موجبات آن شده در صنعت نیاز به فولاد و قطعاتی که بتوانند مقاومت بالایی در دماهای بالا. عوامل جوی و همچنین در برابر گازها را فراهنم نمایند.

مقاومت فولاد 4006 در برابر خوردگی

به طور روشنتر باید بیان کرد که مقاومت ورق استیل 410 که در معرض عملیات حرارتی قرار می گیرد. مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی در هوای عادی، آب و حتی تعدادی از اسیدهای شیمیایی دارد. در یک بیان ساده و دقیق بیان می شود. که مقاومت مطلوبی در مقابل نیتریک اسید. سولفوریک اسید غلیظ، نفتالیک، اسیدهای غذایی همچون استیک اسید رقیق دارد. در حالیکه در شرایط آنیل قابل ذکر است از آن بکارگیری نشود. زیرا به دلیل مقاومت پایینی که در برابر خوردگ پیدا می کند.

خواص مکانیکی

در تعریف و بیان ساده خواص مکانیکی ورق استیل 410 می توان این گونه بیان نمود. که با سختی ویکرز HV446، سختی راکول HRA45 همچنین مقاومت کششی 1525 مگاپاسکال می باشد.

عملیات حرارتی

به طور واضحتر و شفافتر می توان گفت که انجام عملیات حرارتی ورق استیل 410 طی چهار مرحلۀ ویژه صورت می پذیرد. که در این قسمت توضیح بیشتری می دهیم.

عملیات حرارتی آنیل: این پروسه که خود شامل سه فرآیند است. شامل حرارت دهی آرام تا دماهای 816-899 درجه سانتی گراد. بعد از آن کاهش ویژه آن تا دمای 593 در کوره و در نهایت سرد کردن آن در هوای آزاد می باشد.

عملیات سخت شدگی، این فرآیند دمای 149-1010 را لازم دارد و برای سرد کردن آن بهتر است از روغن یا اب بکارگیری شود. عملیات تنش گیری، لازم است در این مرحله به مدت زمان 1 الی 2 ساعت در حرارت 149-427 درجه سانتی گراد انجام گردد. و در نهایت برای سرد کردن هوای محیط را بکار گیرند.

عملیات تمپر: آخرین فرآیند حرارتی که در دمای 593-760 به مدت 1 تا 4 ساعت انجام شده. و همانند بقیه مراحل از هوا برای سرد کردن بکار می رود. بهتر است بدانید که ورق استیل 410 در شرایط آنیل تا حد قابل قبولی توانایی کشش و شکل پذیری را دارد.

جوش پذیری

فولاد 4006 خواص جوش پذیری محدودی دارد که به علت قابلیت سخت پذیری آن است. همچنین شایان ذکر است که یادآوری شود یکی از مهمترین علل آن بدلیل میزان پایین کروم است. که برای عملیات پیش گرم قطعاً به دماهای بالای 260 درجه نیاز نمی باشد.

در حالی که فرآیند حرارتی که بعد از جوشکاری انجام می گردد. جهت دستیابی به خواص مورد نظر قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این نوع آلیاژ مورد بکار گیری در قیاس با دیگر آلیاژهای دیگر این خانواده خواص جوشکاری بهتری دارد. و به راحتی می شود ادعا نمود که تفاوت اصلی در نوع آلیاژ به میزان کربن موجود در آن است. که فرایند حرارتی بعد از جوشکاری ار حذف می کند.

کاربرد فولاد 4006

فولاد 4006 به دلیل ویژگی های خاصی که دارد که هر کدام از آنها در کاربردهای خاصی دسته بندی می شوند. اما کاربردهای این نوع ورق استیل تنها به موارد محدود ختم نمی شود. در اینجا به چندین مورد از آنها را بیان می نماییم.

ساخت پیچ و مهره استیل، سازه های نفتی، شفت، پمپ و شیرآلات، توربین های گازی، تجهیزات پالایش نفت و فرآوری پتروشیمی، فراوری سنگ معدن، دریچه های دروازه، صفحه های فشار، لوازم آشپزخانه امثال قاشق، کارد و چنگال و …

در ساخت قطعات ساختاری برای کار در آب و بخار و صنایع غذایی و ساخت لوله تفنگ نیز کاربرد دارد.

در نهایت بیشترین ابعاد مورد استفاده این نوع ورق استیل 410 بگیر به ابعاد ۲۰*۱۰۰، ۱۵۰* ۶۰۰ و در آخر  ۲۰۰*۶۰۰  سانتی متر تولید و در بازار عرضه می شوند. که برای استعلام و وضعیت نهایی قیمت این ورق با توجه به قیمت روز فولاد محاسبه می گردد.

استیل دی -Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *