فولاد ساختمانی

آلومینیوم 5083-آلیاژ 5083- جوشپذیری خوب و مقاوم بالا-آلیاژ ضد خوردگی

آلیاژ 5083 بهترین رسته آلیاژی 5000 آلومینیوم 5083: یکی از آلیاژهای گروه آلومینیوم-منیزیم است.

آلومینیوم 5083-آلیاژ 5083-جوش پذیری خوب و مقاوم بالا-آلیاژ ضد خوردگی

که به خاطر خواص مکانیکی بالا، قابلیت جوشکاری و مقاومت به خوردگی استفاده زیادی در صنایع گوناگون دارد. در راکد ترین شرایط اقتصادی در بازار آلومینیوم هم مشتریان بسیاری دارد. و بازار این آلومینیوم آلیاژی همواره شلوغ و پرنوسان است. آلیاژ آلومینیوم 5083 یکی از پرکاربردترین آلیاژهای آلومینیومی سری 5000 است. و دارای عنصر آلیاژی اصلی منیزیم و منگنز اکسید و سایر عناصر آلیاژی فرعی است. وجود حجم نسبتاً بیشتر منیزیم که اصلی ترین عنصر آلیاژی سازنده آن است.

تا حد زیادی باعث افزاییش استحکام این آلیاژ می شود آلومینیوم 5083 بالاترین استحکام مکانیکی را در بین آلیاژهای عملیات حرارتی ناپذیر دارد. که با مقاومت استثنایی در محیط های خشن شناخته می شود. این آلیاژ جوش پذیری مناسبی دارد. و پس از جوشکاری همچنان استحکام خود را حفظ می کند. اما برای استفاده در دماهای بالای 65 درجه سانتی گراد توصیه نمی شود.

آلومینیوم 5083 برای اولین بار در سال 1950 بوسیله متخصصان و طراحان ژاپنی به صورت کاملاً پنهانی بدست آمد. چون آن زمان ژاپن درگیر جنگ بود و تمامی تحققیات و آزمایش ها بر روی ساخت این آلیاژ به صورت کاملاً محرمانه صورت گرفت. ژاپن چون مرزهای آبی زیادی داشت که در جنگ درگیر بودند. به ناچار ناوگان دریایی خود را به بهترین نوع و مقاوم ترین جنس فلز مجهر نماید. بنابراین بدنبال فلزی بود که در محیط دریایی بیشترین سطح مقاومت و کمترین میزان خوردگی را از خود نشان دهد. که در نهایت به آلیاژ 5083 دست یافت.

کشور پهناور چین که در تولید آلومینیوم در دنیا حرف اول را می زند. به صورت اختصاصی در زمینه تولید این آلیاژ هم پیشرو است. چین به دلیل این که صنعت حمل و نقل دریایی بسیار گسترده و قدرتمندی دارد. در زمینه آلیاژ 5083 که مطلوب صنایع دریایی است. سرمایه گذاری ویژه ای داشته به نحوی که قیمت اصلی این آلیاژ پرتقاضا را بورس آلومینیوم و فلزات چین تعین می کند. از سوی دیگر کشور چین بزرگترین تولید کننده کشتی ها و مخازن حمل و نقل غول پیکر است. که آلیاژ 5083 در این صنایع تقاضای زیادی دارد. و از همین رو کشور چین نه تنها بازارهای داخلی خود را تأمین نموده. بلکه مواد اولیه آلیاژ 5083 دیگر کشورها را نیز تهیه و تأمین می نماید.

وقتی صحبت از نام گذاری چهار رقمی در مورد آلیاژهای آلومینیوم می شود. به این معناست که این آلیاژها جزو آلیاژهای کارپذیر محسوب می شوند. بنابراین پس از تولید شمش، شکل دهی قطعه با انواع روش های شکل دهی مثل نورد، فورج یا ماشین کاری صورت می پذیرد. در بین آلیاژهای کارشده آلومینیوم، آلیاژهای سری 5000 یا 5XXX عملیات حرارتی ناپذیر محسوب می شوند. مکانیزم استحکام دهی در این آلیاژها، عملیات کارسختی است. و با انجام عملیات کار سرد به استحکام لازم می رسند.

این آلیاژ با نام های GM41،AIMg4.4Mn،AIMg4.5Mn0.7،A95083 نیز شناخته می شود.

آنالیز ترکیب شیمیایی 5083

آلومینیوم 5083-آلیاژ 5083-جوش پذیری خوب و مقاوم بالا-آلیاژ ضد خوردگی

به لحاظ خواص خوردگی، آلیاژ آلومینیوم 5083 مقاومت مناسبی از خود نشان می دهد. و نسبت به حمله آب دریا و محیط های شیمیایی صنعتی بسیار مقاوم است. این مقاومت به خوردگی ناشی از افزودن عناصر کروم و منگنز به ترکیب شیمیایی آلیاژ است. به همین دلیل از این آلیاژ ورق های فلزی تهیه می شود. که قابلیت استفاده در بدنه کشتی ها، مخازن نگه داری مواد شیمیایی. لوه های تحت فشار، مخازن نگه داری مواد غذایی، بدنه قطار و خودرو را دارد. آلیاژ آلومینیوم 5083 آلیاژ عملیات حرارتی ناپذیر است. اما عملیات حرارتی آنیل بر روی هر دو دسته از آلیاژهای پیرسخت شونده و کارسخت شونده قابل اجرا است. جالب است بدانید که بدنه غیر درگیر کشتی ها با آب بیشتر از آلیاژ 7075 استفاده می شود. و قسمت زیرین کشتی ها خصوصاً ناوهای جنگی از آلیاژ 5083 ساخته می شود.

جوش پذیری بالا

یکی از مهمترین قابلیت های آلومینیوم 5083 جوشپذیری بالای این آلیاژ می باشد. به شکلی که به اکثر روشهای جوشکاری می توان این آلیاژ را جوشکاری نمود. پس از جوشکاری به سرعت این آلیاژ با سطح جوش شده همرفت شده و خواص خود را بازیابی می نماید. آلومینیوم 5083 توسط روش های جوشکاری قوس به راحتی جوشکاری می شود. اما جوش پذیری عالی در هنگام استفاده از روش های گازی ندارد. لحیم کاری این آلیاژ نیز چندان به خوبی صورت نمی پذیرد. مورد خیلی مهم در سطوح آلومینیومی که تحت عملیات جوشکاری قرار می گیرند. واکنش های پس از عملیات جوش می باشد. که آلیاژ 5083 پس از فرآیند جوش قابلیت و مختصات فنی خود را به بالاترین سطح ممکن حفظ می کند. جهت جوشکاری آلومینیوم 5083 به خود یا آلیاژی از زیرگروه مشابه، وایر جوشکاری 5183 توصیه می شود. وایرهای مناسب دیگر 5356 و 5556 می باشند.

نکته بسیار مهم و اساسی در فرآیند جوشکاری این آلیاژ این است. که در هنگام عملیات جوشکاری سطح مقطع باید کاملاً خشک و عاری از هرگونه رطوبت و یا چربی باشد. در غیر اینصروت در ناحیه جوش تخلخل و کرم خوردگی به وجود می آید. نکته خیلی مهم دیگر این است که گاز محافظ باید کاملاً خشک و عاری از هرگونه هیدروژن باشد.

استحکام بعد از جوش خوب

مورد خیلی مهم در سطوح آلومینیومی که تحت عملیات جوشکاری، قرار می گیردند. واکنش های پس از عملیات جوش می باشد. که آلیاژ 5083 پس از فرآیند جوش قابلیت و مختصات فنی خود را به بالاترین سطح ممکن حفظ می کند. در زمان جوش آلیاژ 5083 به خود یا آلیاژ هم رده اش فلز پر کننده (الکترود) توصیه شده 5183 است. ولی پرکننده های 5356 و 5556 هم بسیار مناسب هستند.

مقاومت به خوردگی بالا در محیط دریا و در مقابله با مواد شیمیایی خورنده

در خصوص استفاده در محیط های صنعتی باید عنوان داشت. آنقدر سطح مقاومت آلیاژ 5083 در مقابل خوردگی بالاست. که امروزه بسیاری از منابع و مخازن مواد شیمیایی و قلیایی را در محیط های بزرگ صنعتی از این آلیاژ می سازند. از سوی دیگر در صنعت حمل و نقل محلول های شیمیایی آلومینیوم آلیاژ 5083. در ساخت مخازن کامیون های حمل این مواد بسیار استفاده می شود. از سویی بسیار سبک است. و از سوی دیگر مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.

قابلیت شکل پذیری بالا

این آلیاژ هم در عملیات فورجینگ و هم در عملیات اکستروژن از قابلیت ویژه ای در شکل پذیری برخوردار است. و بوسیله فرآیندهای مختلف تولید قطعات آلومینیومی می توان از آن به محصولات دلخواه دست پیدا کرد. در فورجینگ با رعایت استاندارد های پیش گرم و میزان فشار می توان به محصولات مطلوبی دست پیدا کرد. در فرآیند اکسترود هم اگر قطعات نیازی به عملیات حرارتی به جز آنیل نداشته باشند. می توان به قطعات و پروفیل های مطلوب دست پیدا کرد.

بالاترین خواص مکانیکی

آلیاژ 5083 آلومینیوم در حالت آنیل شده استحکام کششی 290 مگاپاسگال را از خود نشان می دهد. و در تمپرهای دیگر و بعد از عملیات کرنش سختی این عدد می توان تا حدود 350 مگاپاسگال بالا رود. استحکام تسلیم آلیاژ مذکور در حالت آنیل شده، 145 مگاپاسگال بود. و با انجام عملیات کرنش سختی این عدد بالاتر رفته و به نزدیکی 300 مگاپاسگال هم می تواند برسد.

خواص مکانیکی آلیاژ 5083

آلومینیوم 5083-آلیاژ 5083-جوش پذیری خوب و مقاوم بالا-آلیاژ ضد خوردگی

خواص فیزیکی آلومینیوم 5083

کاربرد

قالب سازی

مخزن سازی

تجهیزات شیمیایی

صنایع کشتی سازی

تانکرهای حمل سوخت

خودروهای نظامی و زرهی

مخازن ذخیره مواد غذایی و شیمیایی

تجهیزات و واگن های حمل و نقل دریایی

در ساخت قطعاتی که در دمای پایین کاربرد دارند.

در مواردی که نیاز به مقاومت به خوردگی با استحکام متوسط است.

نکات اصلی آلیاژ 5083

قابل جوشکاری به تمام رووش های ممکن

قابلیت شکل دهی سرد و شکل دهی گرم بالا

آنیل در حدود دمای 650 درجه فارنهایت صورت می گیرد.

سخت سازی تنها از طریق کارسرد قابل انجام است.

فورج در دماهای 750 تا 850 درجه فارنهایت انجام شود.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *