فولاد ساختمانی

ورق آجدار-فروش ورق آجدار-ورق برجسته-ورق شطرنجی-ورق کف سازی

ورق آجدار چیست؟ ورق آجدار در صنعت با نام های ورق شطرنجی، ورق کف سازی و یا ورق برجسته شناخته می شود. و همچنین ورق آجدار صفحه ایی است که در یک طرف آن طرح هایی به صورت قطره اشک. به شکل الماس و دیگر اشکال برجسته نمایان میشود. اما سمت دیگر آن کاملاً مسطح است.

ورق آجدار-فروش ورق آجدار-ورق برجسته-ورق شطرنجی

این ورق ها معمولاً از جنس فولاد، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم هستند. ورق های آجدار به عنوان ورق ضدسایش و ضد لغزش نیز در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل یک کالای بسیار مهم و پرکاربرد محسوب می شوند. به صورتی که حدود 100 تا 150 هزار تن از این ورق پرکاربرد هرساله به تولید میرسد. و همیشه در سبد کالایی کارخانه های ایرانی و خارجی نمایان میشود. از جمله مهمترین ورق های آجدار وارداتی در ایران می توان به ورق روسیه و چین اشاره کرد. در ادامه درباره انواع و کاربردهای ورق آجدار بیشتر می خوانیم.

ورق آجدار گالوانیزه CGI نوعی از مصالح ساختمانی است. که بیشتر در ساخت بام از آن استفاده میشود. وَرق آجدار در دسته ورق های گرم با جنس St37 قرار می گیرد. ورق آجدار از ورق های فولادی خنک شده گالوانیزه با استفاده از آب گرم و طراحی شده توسط نورد سرد است. از نورد سرد برای تولید یک الگوی موجدار خطی در ورق های آجدار استفاده می کنند.

ورق های آهنی نیز دیگر اسم این ورق ها است. که برای مصارف عمومی استفاده می شود. البته با اینکه از اسم آهن استفاده میشود. ولی در واقع ماده مورد استفاده در این ورق، فولاد نورد گرم است. بر روی سطح این محصول برجستگی هایی به اشکال مختلف اعم از شکل بادام، عدسی، لوزی یا الماس مانند. برای کاهش اصطکاک سطح تعبیه شده است. این نوع صفحه اغلب از مواد ورق استیل، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته شده است. تفاوت آهن آجدار با ورق آهن های دیگر در سطح آن است. اشکال روی ورق آجدار به گونه ای طراحی میشوند که هنگام بارش باران آب روی سطح ورق جمع می شود.

وَرق آجدار با سطح اشکال بادامی شکل بر روی این نوع از ورق باعث می شود. که در هنگام بارندگی، آب باران در داخل آنها جمع شود. این محصول بیشتر در سطح شیب دار و یا نزدیک پرتگاه به جهت جلوگیری از لیز خوردگی افراد و یا اشیا استفاده میشود. در اکثر موارد این ورق ها دارای سطحی براق بوده و انعطاف پذیری بالایی دارند. طراحی و برجستگی روی سطح آنها، منجر به افزایش استحکام مکانیکی نسبت به ورق های ساده می شود. این محصول را تحت عنوان نام هایی مانند ورق برجسته و ورق شطرنجی نیز می شناسند.

کاربرد ورق آجدار

ورق آجدار به دلیل ویژگی های ضد لغزش و جذابیت آن، در زندگی روزمره بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. در صنعت مهندسی و ساخت و ساز، این ورق دارای الگوی منظمی است. به طور گسترده در بخش ساخت و ساز برای پله، سکو و پیاده روها و همچنین صنایع خودرو و کشاورزی کاربرد دارد. در شرکت ها و به خصوص مغازه ها، از این صفحات فلزی سبک در پله ها و راه های باریک گربه رو استفاده میشود. بیشتر کاربرد این ورق ها برای محافظت از ایمنی کارگران است. علاوه بر این، از آن به عنوان یک عنصر دکوراسیون نیز استفاده می شود.

ورق آجدار، به عنوان یک سطح ضد لغزش و ضدسایش

َورق آجدار یک ماده بسیار متنوع است و دارای طیف گسترده ای از کاربردهاست. این کاربردها از حمل و نقل، کارخانه، تجاری، مسکونی تا مدارس، مغازه ها و آسانسورها را شامل می شود. این ورق در پله، راهرو، پله نردبان یا حتی رمپ و در همه جای زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. کارگران کارخانه با نردبان های پله ای تولیدی از ورق آجدار به قسمت های بالایی دسترسی پیدا می کنند. در صورت نصب و پشتیبانی صحیح، ورق آجدار قادر به بارگیری بارهای سنگین است.

وَرق آجدار در دکوراسیون و معماری

در خارج از این مصارف صنعتی، از ورق آجدار می توان به عنوان عناصر معماری و دکوراسیون استفاده کرد. و همچنین از محافظت بسیار خوبی نیز برخوردار است. ورق های آلومینیومی در قسمت های متحمل بار بر روی دیوارها نصب می شوند. تا در برابر هرگونه صدمه ناشی از وزن سنگین محافظت شوند. آنها برای مناطق تجاری که در آن احتمال لغزش زیاد پا وجود دارد. محافظت ایده آل ایجاد می کنند.

قابلیت تعویض ورق آجدار در سطوح پر مصرف

خریداران در مراکز تجاری با کیف های سنگین، چرخ دستی و چمدان های خرید می توانند به راحتی به سطوح رنگی محافظت نشده. و سطوح دیواری آسیب وارد میکند. و در نتیجه ظاهری فرسوده و خسته ایجاد کنند. یک اقدام مقرون به صرفه برای جلوگیری از این امر. قرار دادن ورق آلومینیومی 1.5 میلی متری در دیواره هاست که به راحتی تمیز می شود. و به سادگی تعویض می گردد.

استفاده از ورق آجدار در سطوح تحت سایش

همچنین استفاده از ورق آجدار می تواند درهای انبار را در برابر سایش عمومی سنگین وارده. کاربرانی که درب های چرخان را با استفاده از چرخ دستی باز می کنند. و یا حتی برای درهایی که باز است و با پا در صورتی که دست ها پر از وسیله باشد. مانند رستوران ها و کافه ها که پیشخدمت به طور مداوم باید. به درهای آشپزخانه دسترسی داشته باشند، بسیار مناسب است.

وَرق آجدار آلومینیومی در کاربردهای بهداشتی

ورق آلومینیوم به دلیل نگهداری آسان و مقاومت در برابر خوردگی. بسیار مناسب جهت استفاده در شرایطی که نیاز به بهداشت بالایی دارند، ایده آل است. در بیشتر موارد، خاک را می توان به راحتی با انجام برس از روی ورق آلومینیومی از بین برد. لکه های سرسخت را می توان با یک ماده شوینده ملایم و یک پارچه نرم از بین برد.

دیگر کاربردهای وَرق آجدار در صنایع گوناگون

به طور کلی می توان کاربرد ورق آجدار در صنعت را در گزینه های زیر خلاصه کرد

پله برقی

کف اتاق کامیون یا وانت ها

ساخت پله های اضطراری

ساخت دستگاه های صنعتی

کف زمین هایی که در حال ساخت و ساز هستند. در این شرایط به صورت موقت، برای عبور ایمن کارکنان از ورق آجدار استفاده می شود.

طراحی داخلی و خارجی ساختمان ها

وسایل نقلیه و یدک کش ها

ساخت ایستگاه اتوبوس

در ساخت پل

ساخت حفاظ

کاربرد در ساخت قطعات لوازم خانگی

جداسازی و دانه بندی در حفظ تولید مواد غذایی

سقف و دیواره های آسانسور

راه سازی

ساخت دستگاه های صنعتی کارخانجات

مزایای وَرق آجدار

الگوی وَرق آجدار معمولاً حدود 1.5 میلی متر ارتفاع به سمت بالا دارد. این ورق دارای خواص ماشین کاری بسیار خوبی است. که امکان برش، شکل دهی و خم کاری آسان را فراهم می آورد. همچنین قابلیت جوش پذیری بسیار بالایی دارد. محبوب ترین ضخامت ها (1.5 میلی متر و 2 میلی متر) است. که توسط ابزارهایی مانند مته معمولی، قلاب برقی و برش فلزی قابل شکل گیری و تولید است. ورق ها را می توان برش داده و مطابق نیازهای مشتری ایجاد کرد.

قابلیت ماشین کاری آسان وَرق آجدار آن را به یک راه حل محبوب برای صفحات کف کامیون. کف پوش انواع ماشین آلات صنعتی و همچنین کف آمبولانس تبدیل می کند. دوام چقرمگی بالا از وسایل نقلیه و کف پوش در فضاهای تریلر و کامیون محافظت می کند. و عملکرد بسیار مناسبی دارد. آج های موجود در این ورق ها به لطف درخشش طبیعی و خاصیت بدون زنگار بودن آن ظاهری بسیار متمایز دارد. تمیز کردن این ورق ها آسان است. و به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد. الگوی مطرح شده همچنین دارای خواص ضد لغزش مناسبی برای بارگیری تریلرها با پای پیاده است. این عوامل تضمین می کنند که ورق آجدار برای مصارف صنعتی عالی است.

وَرق آجدار چگونه تولید می شود؟

ورق های آجدار با استفاده از روش نورد گرم (Hot Rolling) تولید می شوند. در روش نورد گرم، ابتدا شمش فولادی از نوع تختال (اسلب) با مقطع و طول مشخص به درون کوره های پیش گرم ریخته شده. و پس از رسیدن به درجه حرارت مورد نظر و عبور از قفسه های پوسته زدایی و نورد ابتدایی. مقطع آن کاهش و طول آن افزایش می یابد. و نهایتاً با عبور از قفسه های نورد پایانی و انجام عملیات آج زنی به شکل ورق آجدار. با ضخامت 1.5 تا 10 میلی متر تولید شده. و به صورت کلاف (Coil) و یا برش (Sheet) بسته بندی می گردند.

اسلب (Slab) یا تختال، قطعه ای مکعب مستطیل شکل و از فرآورده های میانی نورد فولاد است. که معمولاً دارای ضخامت 230 میلیمتر، عرض 1.25 متر و طول 12 متر می باشد. نکته مهم در تولید وَرق های آجدار این است. که غلتک کاری خطوط نورد گرم به طور مستقیم بر پارامترها، اول به جنس و مشخصات متالورژیکی و مکانیکی آن. و دوم به نحوه استفاده از غلتک ها در بخش نورد گرم، به منظور ایجاد آج بر روی ورق، بستگی دارد.

انواع وَرق آجدار

وَرق آجدار آلومینیوم

یکی از مهمترین ورق های آجدار، ورق آلومینیوم است. این ورق به صورت بی رنگ و رنگی تولید و ارائه می شود و مقاومت فیزیکی بالایی دارد. همچنین توان بالایی نیز در برابر زنگ زدگی از خود نشان می دهند. این نوع ورق نیز به دو صورت شیت و رول بصورت عدل بندی در بازار عرضه می گردد. فرم این ورقها می تواند به صورت کرکره ای، ذوذنقه و اشکال دیگر باشد.

ورق آجدار استیل

ورق های آجدار از جنس های مختلفی متشکل اند که علاوه بر آلومینیوم، معمولاً دارای جنس های آهنی، استیل و گالوانیزه می باشند. با توجه به شرایط اقلیمی و محیط جغرافیایی و نوع کاربرد، نوع ورق آجدار را می توان تعیین کرد.

قیمت ورق آجدار

از نظر قیمت وَرق آجدار، معمولاً ورق های آجدار استنلس استیل گران تر از ورق های آلومینیومی و گالوانیزه آهنی هستند. و در صورتی که هزینه نهایی کار برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است در تعیین نوع ورق دقت زیادی به خرج دهید. به طور مثال اگر کار شما با ورق آجدار گالوانیزه و یا آلومینیوم به خوبی انجام میشود. نیازی به صرف هزینه بیشتر و استفاده از ورق آجدار استیل نخواهد بود.

تفاوت ورق آجدار فابریک و پرسی

این محصول در دو نوع فابریک و پرسی موجود است. که باید پیش از خرید در خصوص تفاوت این دو نوع اطلاعات لازم داشته باشید. در نوع فابریک یک لایه آج به ورق اضافه می شود. ولی ورق پرسی ورق ساده است. که چاله هایی بر روی آن با دستگاه ایجاد می گردد. مشخص است وزن ورق فابریک نسبت به وزن ورق پرسی بیشتر باشد.

مشخصات فنی ورق آجدار

ورق های آجدار در ضخامت ها و ابعاد مختلفی تولید شده و در بازار عرض می شوند. که هر کدام برای مصرف در زمینه خاصی می باشد. معمولاً ضخامت های آنها از 1.5 میلیمتر تا 10 میلیمتر و ابعاد آنها از1×2 متر و 1.5×6 و 2×6 تولید می شود.

مواد سازنده ورق آجدار

مواد فولاد ساختاری کربنی Q195B,Q235B

فولاد ضد زنگ 304.304L،316،316L آلومینیوم فولاد گالوانیزه

ایجاد وَرق آجدار در بازار

طول و عرض : ۲۵۰۰×۱۲۵۰ میلی متر تا ۳۶۰۰×۱۵۰۰ میلی متر، ضخامت: 2 میلی متر تا 12.5 میلی متر

ابعاد تلورانس نورد

ورق های آجدار معمولاً در لبه های برشی عرضه می شوند. همچنین ممکن است در لبه های برجسته نیز تهیه شود. که در این صورت ابعاد و تلرانس غلتک منوط به توافق متقابل بین تهیه کننده و خریدار خواهد بود. مگر در مواردی که ابعاد ورق آجدار طبق توافق مشتری و تولید کننده باشد. تلرانس نورد کاری و برش در عرض، طول و ضخامت باید طبق استاندارد IS/ISO7452 در نظرگیری شود. حداقل ارتفاع بستر ورق آجدار باید 0.8 میلی متر باشد.

نتایج تست کششی و خمشی ورق آجدار طبق استاندارد IS: 2009 3502

باید تحت تست های زیر قرار بگیر:

الف) تست کشش: تست کشش مطابق با IS 1608 هم باید بر روی یک قطعه آزمایشی ماشین کاری شده. به منظور دستیابی به سطح صاف و یا ورق های آجدار ماشین کاری نشده انجام شود. که در این صورت ضخامت ورق پایه برای محاسبه یا سطح مقطع در نظر گرفته می شود. خصوصیا ت کششی ورق آجدار با خواص کششی ماده پایه مطابقت دارد. تعداد نمونه های گرفته شده برای تست کششی باید مطابق IS 2062 باشد.

ب) تست خمش: تست خمش باید مطابق با استاندارد IS 1599 انجام شود. قطعه آزمایشی هنگامی که سرد است باید بدون شکست تا شود. این کار یا با فشار یا ضربات چکش انجام می شود. تا قطر داخلی بیش از سه برابر ضخامت نباشد. در حین انجام تست، سطح قطعه آزمایشی که حاوی آج است باید تحت فشار باشد. تعداد نمونه های تست خمش مطابق با استاندارد IS 2062 می باشد.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *