استیل

لوله استیل -لوله استنلس استیل-انواع لوله استیل- تولید لوله استیل درایران-فولاد ضد زنگ-steel pipe

تولید لوله استیل یکی از صنایع بسیار پیشرفته و کاربردی هر کشوری به حساب می آید. نکته ای که در این میان مهم تر از دیگر مسائل جلوه می کند، آن است که بتوانیم. در ابتدا و پیش از خرید این محصول نسبت به آن اطلاعاتی هر چند کوچک و مختصر، اما جامع و مفید را به دست آوریم.

لوله استیل - لوله استنلس استیل - انواع لوله استیل-تولید لوله استیل در ایران-ساخت و تولید لوله استیل

ابتدا بهتر است به فرآیند تولید لوله استیل در ایران و سپس انواع لوله اِستیل از نظر نوع آلیاژی آن بپردازیم. تا بهتر بتوانیم در هنگام خرید این محصول تصمیم گیری کنیم.

فرآیند تولید لوله استیل

معمولاً برای تولید لوله ها از 3 روش استفاده می شود. که در اینجا به صورت مختصر به روش فلز آلیاژی گرم می پردازیم. که غالباً در تولید لوله های استیل بدون درز مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش معمولاً با استفاده از نیروی کشش که یک شمش تو پر بر روی یک میله حفره ساز. یک استیل توخالی را می سازند. به علت آن که از جوشکاری برای ساخت این نوع از لوله استفاده نمی شود. لوله های ساخته شده به این روش، مقاومت بالاتری نسبت به لوله های دیگر دارند.

ویژگی لوله استیل

لوله استیلی که در ایران و سرتاسر دنیا استفاده می شود. دارای چند ویژگی خاص همچون مقاومت بالا نسبت به خوردگی، ضد زنگ بودن و همچنین راحتی در تمیز کردن لوله است. علاوه بر این موارد، لوله های استیل موجود در بازار معمولاً وزن سبک و همچنین استحکام خوبی نیز دارند. بیشترین مصرف لوله های استیل در سه بخش مهم از صنایع همچون صنایع مواد غذایی، صنایع پتروشیمی. و همچنین دکوراتیو ساختمان ها و دیزاین های داخلی و خارجی محوطه ها و اماکن مختلف است.

لوله استیل در ایران

لوله های استیل را بر اساس سه مؤلفه نوع و شکل، چگونگی پروسه ساخت. آلیاژهای ساخت و همچنین کاری که برای آن طراحی می شوند. به چند نوع مختلف تقسیم بندی می کنند. که در این قسمت به این تقسیم بندی ها اشاره خواهیم نمود.

  • نوع آلیاژ
  • تولید لوله استیل در ایران بر اساس آلیاژهای متفاوت آنها به سه گروه لوله استیل 304، 316 و 201 طبقه بندی می شود.
  • لوله استیل 304

لوله اِستیل 304 معمولاً با ضخامت های متفاوت و برای استفاده در محیط های مرطوب استفاده می شود. در ساخت آلیاژ این لوله ها از موادی همچون نیکل و کروم زیادی بهره گیری می کند. که کروم باعث انعطاف پذیری لوله ها و نیکل هم سبب جلوگیری از زنگ زدگی آنها می شود.

لوله استیل 316

لوله ای استیل 316 به طور تقریبی همچون لوله های 304 هستند. اما دارای قیمت بیشتری نسبت به لوله های 304 هستند. موضوعی که در این میان مطرح است در خصوص درصد بیشتر نیکل و کروم در این لوله ها است. بعلت انعطاف پذیری بیشتر، مقاومت بالاتر و همچنین ضخامت بیشتر از این نوع لوله ها در صنایع سنگین. همچون لوله های فاضلاب که دائماً در معرض آب و رطوبت قرار دارند. و نیاز به مقاومت بالایی نیز دارند، استفاده می شود.

لوله استیل 201

لوله های استیل 201 نسبت به دو مدل 304 و 316 از نیکل و کروم کمتری برخوردارند. بنابراین می توانید حدس بزنید که میزان مقاومت، انعطاف پذیری. و همچنین مقاومت در برابر زنگ زدگی آنها نسبت به دو مدل قبلی بیسیار کمتر و پایینتر است. کاربرد غالب لوله های 201 مربوط به دکوراسیون های داخلی منازل و امکان اداری و تجاری است. که میزان رطوبت موجود در این فضاها بسیار پایین است و امکان ضد زنگی کمی هم دارند.

انواع لوله استنلس استیل را به دو روش تقسیم بندی می کنند:

  • روش تولید
  • بر اساس کاربرد

روش تولید: انواع لوله استنلس اِستیل را بر اساس روش تولید به دو گروه تقسیم می کنند. یکی از انواع لوله استیل اِستنلس بر اساس کاربرد. لوله درز دار و نوع دیگر آن بدون درز است که به آن مانیسمان هم می گویند.

برای تولید لوله های درز دار: ابتدا یک ورق استیل را به شکل لوله درآورده و سپس درز بوجود آمده را جوش می دهند. برای تولید لوله بدون درز، فرآیند اکستروژن به کار گرفته می شود. در این فرآیند، یک میله استوانه ای از جنس استیل حرارت داده شده و سپس داخل آن یک سوراخ ایجاد می گردد. و بدین شکل یک لوله استنلس اِستیل بدون درز تولید می گردد.

کاربرد

همانطوری که در فوق ذکر شد. لوله های استنلس اِستیل به دو گروه تقسیم می شوند که یکی از آنها انواع لوله بر اساس کاربرد می باشد. انواع لوله استنلس استیل بر اساس کاربرد به شرح زیر است:

لوله استَنلس استیل صنایع غذایی

یکی از انواع لوله های استنلس اِستیل، لوله استنلس اِستیل صنایع غذایی است. از جمله دلایلی که باعث شده این نوع لوله در صنایع غذایی و یا حتی دارویی مورد استفاده قرار گیرد. به عدم ایجاد تغییر رنگ و مزه در مواد غذایی و دارویی توسط این لوله بر می گردد. از آنجایی که سلامت و طعم مواد غذایی و دارویی از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از این لوله کار بسیار عاقلانه و منطقی به نظر می رسد.

لوله استَنلس اِستیل دکوراتیو

از دیگر انواع لوله استنلس استیل، لوله دکوراتیو است. از جمله مشخصات این نوع لوله می توان به ظاهر براق و درخشان آن اشاره کرد. همانطوری که از نام این لوله بر می آید در جاهایی است که نیاز است دکوراسیون برّاقیّت و درخشندگی داشته باشد. به سراغ این نوع لوله می روند. از دیگر مزیت هایی که میتوان در مورد لوله استنلس اِستیل دکوراتیو عنوان کرد، راحت تمیز شدن آن است. جاهایی است که می بایست یک سطح تحت عملیات شستشو قرار میگیرد. این نوع لوله می تواند کارایی قابل ملاحظه ای از خود نشان دهد.

لوله استنلس استیل صنعتی

یکی از انواع لوله های استنلس استیل، لوله استنلس اِستیل صنعتی است. این لوله در ابعاد و سایزهای متفاوتی تولید میشود. و ضخامت های گوناگونی را نیز می توان برای آن عنوان کرد. این لوله از جنس آلیاژ فولاد است و یکی از خواص این آلیاژ ضد زنگ بودن است. این نوع لوله مقاومت بالایی در برابر نوسان دمایی و خوردگی از خود نشان می دهد.

کاربردهای لوله استنلس استیل

به دلیل مزیت ها و خواص بیشماری که این نوع لوله دارد، کاربردهای وسیعی را می توان برای آن ذکر کرد. بخشی از کاربردهای لوله استنلس اِستیل به شرح زیر است:

  • فشرده سازی هوا
  • صنایع پزشکی
  • لوله استیل پرده
  • صنایع خودروسازی
  • سیستم تصفیه آب
  • راکتورهای هسته ای
  • صنایع دارویی
  • استخراج مواد معدنی
  • کارخانه تولید مواد غذایی
  • انتقال گاز و مایعات
  • دکوراسیون
  • تولید نرده استیل
  • انتقال آب دریا
  • صنعت ساختمان
  • کارخانجات نساجی
  • تولید مایعات بهداشتی و شیمیایی
  • صنایع انرژی

استانداردهای متداول لوله استنلس استیل

در محیط هایی که نیاز است از یک ماده و یا لوله مقاوم به خوردگی استفاده شود. باید به سراغ لوله هایی رفت که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند. از جمله لوله های مقاوم به خوردگی می توان به لوله استنلس اِستیل اشاره کرد. موضوعی که در این قسمت قصد داریم در مورد آن با شما صحبت کنیم. گریدهای لوله استنلس اِستیل است. این نوع لوله، گریدبندی شده و گریدهای آن نیز به شرح زیر است:

استیل L304 و استیل L316

استیل L304 و L316 یکی دیگر از گریدهای لوله استنلس اِستیل است. در این گرید حرف L نشان می دهد که در این استیل میزان کربن زیاد نیست. خوب است بدانید که وجود کربن باعث زنگ زدگی لوله استنلس استیل می شود.

استیل 318

یکی دیگر از گریدهای لوله استنلس استیل، استیل 318 است. این نوع استیل در محیط هایی که میزان اسید، آب نمک، آب دریا، آب گوگرد. و یا نمک های هالوژنی است بسیار کاربردی به نظر می رسند. در این نوع استیل مقداری مولیبدن نیز به کار برده شده که باعث افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی شده است.

موضوع مهمی که در این متن مورد بررسی قرار گرفت. لوله استنلس اِستیل بود. این نوع لوله به دلیل مزیت های بیشماری که دارد. در بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی و دارویی، سیستم انتقال آب دریا. انتقال گاز و نفت، فشرده سازی هوا، صنایع ساختمان سازی، صنایع خودروسازی و غیره کاربرد دارد. این لوله بسیار سبک بوده و به دلیل داشتن کروم، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی از خود نشان می دهد. و به همین علت کاربردهای زیادی را می توان برای آن ذکر کرد. لوله استنلس اِستیل انواع متفاوتی دارد و با توجه به محیطی که قرار است در آنجا استفاده شود به کارگیری می شود.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *