فولاد ساختمانی

خوردگی لوله فولادی-راهکارمقابله با خوردگی لوله-قیمت لوله فولادی-فروش لوله فولادی

خوردگی لوله فولادی (Pipe Ccorrosion) از جمله اتفاقاتی است که طول عمر و میزان کارآیی لوله فولادی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

و گاهاً مشکلاتی ایجاد می کند. که باید برای رفع آن ضرر و زیان زیادی متحمل شد. در نتیجه دانستن راه های جلوگیری از خوردگی لوله فولادی اهمیت بسزایی دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا علت ایجاد و راه های مقابله با خوردگی لوله فولادی را بررسی کنیم.

خوردگی یا اکسید لوله فولادی

برای جلوگیری از خوردگی لوله فُولادی باید ابتدا عواملی که مسبب چنین اتفاقی می شوند را بررسی کنیم. یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر خوردگی لوله فولادی، قرارگیری آن در مجاورت رطوبت می باشد. رطوبت مثل باران، شبنم و حتی رطوبت موجود در هوا که به عنوان رسانای الکتریکی هم عمل می کند. در نتیجه در مکان هایی که رطوبت کمتری وجود دارد. لوله ها در مدت زمان بسیار طولانی تری نسبت به جاهایی که مکرر رطوبت وجود دارد اکسیده می شوند.

به همین دلیل در مکان هایی مثل شمال کشور حفاظت از لوله فولادی، از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مقابله با خوردگی لوله فُولادی، تولید کنندگان لوله، از پوشش های متنوعی استفاده می کنند. که قیمت آنها متناسب با نوع پوشش تغییر می کند. در ادامه به انواع پوشش های لوله های فولادی می پردازیم.

انواع خوردگی لوله فولادی

خوردگی لوله فولادی، بسته به مکان جغرافیایی قرار گرفته در آن به دو دسته زیر تقسیم می شود.

  • خوردگی داخلی

به خوردگی درون لوله فولادی، خوردگی داخلی می گویند. در این نوع خوردگی، ترکیب سیالی، سرعت و چگالی آن اهمیت زیادی دارد. کمتر بودن سرعت سیال از سرعت بحرانی درون لوله، سبب می شود. خوردگی سایشی اتفاق نیافتد. یکی دیگر از دلایل ایجاد خوردگی در لوله های فولادی، وجود ترکیبات هیدروژن سولفید است. که هیدروژن را به ساختار فولاد جذب می کنند و باعث ایجاد خوردگی می شود.

خوردگی لوله فولادی-راهکارمقابله با خوردگی لوله-قیمت لوله فولادی-فروش لوله فولادی

تصویر بالا نشان دهنده خوردگی داخلی لوله فولادی می باشد.

  • خوردگی خارجی

به خوردگی که در بیرون لوله در تماس با خاک و هوا اتفاق می افتد، خوردگی خارجی می گویند. می توان گفت که تمامی لوله های فولادی دفن شده در خاک دارای پوشش و حفاظت کاتدی می باشند. این پوشش جلوی تماس سطح لوله با خاک را می گیرد. و امکان عبور جریان را از بین می برد. بنابراین جدایی لوله های فولادی از پوشش کاتدی، سبب تماس مستقیم فلز با الکترولیت خاک می شود. بسته به میزان مقاومت خاک، یون ها، املاح موجودو در خاک و باکتری ها، میزان خوردگی تغییر پیدا می کند.

تصویر بالا نشان دهنده خوردگی خارجی لوله فولادی می باشد.

انواع خوردگی لوله فولادی از لحاظ شکل

  • خوردگی حفره ای

اگر خوردگی در لوله فُولادی، به شکل حباب های ریز باشد، به آن خوردگی حفره ای می گویند.

  • خوردگی شیاری یا شکافی

خوردگی هایی که در اطراف جوش و اتصالات لوله ها ایجاد می شود را خوردگی شیاری می نامند. با ظاهر شدن این نوع خوردگی در لوله فولادی، ضخامت دیواره لوله و استحکام آنها به مرور زمان کاهش پیدا می کند.

  • خوردگی گالوانیکی

اگر در سیستم لوله کشی دو فلز متفاوت با دو جنس مختلف در کنار یکدیگر قرار گیرند. خوردگی گالوانیکی ایجاد می شود. در این هنگام فلزی که پتانسیل شیمیایی بیشتری دارد. شروع به فرسایش و خوردگی می کند.

اثرات زیان آور خوردگی لوله فولادی

مهمترین خطرات خوردگی لوله های فولادی عبارتند از:

  • کم شدن ضریب تحمل فشار به علت نازک شدن دیواره های لوله فولادی
  • کم شدن سرعت جریان با افزایش سرعت پمپ ها
  • از بین رفتن خلوص مایعات به علت شناور شدن قطعات فرسوده
  • بالا رفتن هزینه های نصب و تعمیر مجدد، آن هم به این علت که جوشکاری لوله های فولادی نیازمند جوشکار متخصص خود می باشد.

راهکارهای مقابله با خوردگی لوله فولادی

خوردگی لوله های فولادی از هر نوع هم که باشد موجب هدر رفتن سرمایه و وارد شدن ضررهای زیاد و جبران ناپذیری می شود. از آنجایی که از لوله های فولادی بیشتر برای شبکه های توزیع و خطوط انتقال استفاده می شود. به همین دلیل باید از شیوه های مختلفی برای پوشش دهی و حفاظت از آنها استفاده شود. که در ادامه چندین روش برای مقابله با خوردگی را بررسی می کنیم.

پوشش پلی اتیلن

از قدیمی ترین راه های حفاظت از لوله فولادی، پوشش پلی اتیلن می باشد. بدین صورت که یک لایه پلی اتیلن را همانند قیر بر روی لوله ها ایجاد می کنند. با توجه به قیمت ورق های پروفیلی لازم است عملیات پوشش دهی به صورت کامل انجام شود. تا جلوی هزینه های بی مورد و گزاف گرفته شود.

پوشش اپوکسی

از دیگر روش های پر اهمیت حفاظت از لوله فولادی، پوشش اپوکسی است. از این پوشش بیشتر در مکان های صنعتی استفاده می شود. در کل پوشش اپوکسی در مواردی استفاده می شود که براقیت و رنگ لوله مورد توجه نیست. نحوه استفاده از این پوشش به این صورت است که با غلتک و برس، مواد به صورت یکنواخت به تمام سطح لوله اسپری می شود. تا پوشش لازم برای جلوگیری از خوردگی ایجاد شود.

تصویر بالا نشان دهنده پوشش اپوکسی لوله می باشد

پوشش آلکید

در این نوع پوشش، با استفاده از غلتک و اسپری سطح داخل و خارج لوله را شبیه پوشش اپوکسی پوشش می دهند. تفاوت این دو روش در میزان مقاومت و دوام آن هاست. پوشش آلکیدی در سطح پایین تری از مقاومت قرار دارد. این روش با ایجاد یک پوشش براق به مدت حدود 3 تا 5 سال از لوله های فولادی در برابر خوردگی محافظت می کند.

تفاوت های پوشش آلکید با پوشش اپوکسی عبارتند از

  • اپوکسی دوام و مقاومت بیشتری دارد.
  • به دلیل داشتن یک سری از مزایا استفاده از پوشش اپوکسی رایج تر است.
  • پوشش آلکید براق اما اپوکسی مات و کدر است.

تثبیت ساختار لوله

وارد شدن ضربه، تکان های زیاد، اصطکاک و سائیدگی از جمله عواملی هستند. که سرعت خوردگی لوله های فولادی را افزایش می دهند. در اثر تکان و ضربه، مواد خورنده وارد لوله می شود و یک خوردگی داخلی را ایجاد می کند. بنابراین ثابت نگه داشتن و محکم نمودن اتصالات و لوله ها با تسمه و پیچ سبب می شود. خطرات خوردگی لوله های فولادی کاهش یابد.

پوشش دهی پلی اورتان

از با دوام ترین پوشش دهی ها، استفاده از پوشش پلی اورتان است. با این روش یک روکش لعابی مقاوم لوله فولادی را در برابر سائیدگی و پوسیدگی مقاوم می سازد. که می تواند بیش از 10 سال از لوله در مقابل خوردگی مراقبت کند. بنابراین در کاهش هزینه های تولید و نگه داری نقش بسزایی خواهد داشت.

ایجاد فاصله بین دو فلز

وقتی دو فلز با دو جنس متفاومت در کنار همدیگر قرار گیرند. به علت ربایش بین الکترون از یکدیگر، یکی از آن دو فلز دچار خوردگی می شوند. به همین دلیل گذاشتن فاصله بین دو فلز در مجاورت با هم با کمک عایق بندی می تواند تا حد زیادی مانع خوردگی شود. همچنین استفاده از پوشش حفاظت کاتدی یا پدهای ضدسائیدگی و خوردگی تا حد زیادی می توانند جوابگو باشند.

استفاده از فلزات دیگر

از دیگر روش های حفاظت از لوله ها در مقابل خوردگی، استفاده از ورق فلزی مانند منیزیم یا روی است. که به عنوان ورق قربانی هم از آن یاد می شود. به این صورت که خوردگی فلز قربانی به خوبی می تواند. از لوله های فولادی در برابر سایش و خوردگی مراقبت کند و اجازه ندهد آسیبی به آنها وارد شود.

اقدامات مورد نیاز بعد از خوردگی لوله فولادی

بعد از خوردگی و سائیده شدن لوله های فولادی، راهی جز تعویض قسمت خورده شده تقریباً وجود ندارد. بنابراین هرچه زودتر باید قسمت خورده شده را تعویض کرده و جلوی سرایت آن به بخش های دیگر را گرفت. فرآیند تعویض لوله دچار خوردگی حتی زمانی که توسط یک تیم متخصص انجام شود. زمان بر و هزینه بر می باشد. و ممکن است تخریب دیواره ها و سقف ها را به دنبال داشته باشد.

اگرچه خسارات تعویض لوله زیاد است. ولی عواقب بعد از خوردگی بدتر می باشد. بنابراین تعمیر خوردگی لوله فولادی در بلندمدت از هزینه ها و ضررهای بعدی که ممکن است به بار آید جلوگیری می کند.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *