فولاد ساختمانی

ورق برشی- کاربرد ورق برشی در صنعت چیست؟-ورق st37-ورق st52-ورق سیاه

ورق برشی

ورق برشی-ورق های فولادی یکی از مهم ترین زیر گروه های محصولات فولادی می باشند. که انواع متعدد و کاربردهای متفاوتی دارند.

ورق برشی- کاربرد ورق برشی در صنعت چیست؟-ورق st37-ورق st52-ورق سیاه

هر کدام از انواع ورق ها ویژگی های خاص خود را دارند. و با توجه به ویژگی های خاص خود، کاربردهای متفاوتی دارند.

برخی از انواع ورق های فولادی جنبه زیبایی دارند. و برای پوشش سقف کارایی دارند. برخی از انواع ورق های فولادی در صنعت به عنوان مواد اولیه در ساخت پروفیل و لوله مورد استفاده قرار می گیرند. برای تولید ورق های فولادی از دو روش نورد سرد و نورد گرم استفاده می شود. وَرق برِشی یکی از مهم ترین انواع ورق های فولادی است که کاربرد زیادی به ویژه در صنعت ساختمان سازی دارد.

همانطور که بیان شد وَرق برِشی یکی از متداولترین انواع ورق های فولادی محسوب می شود. که طی فرآیند نورد گرم و با حرارت بالا تولید می شود. و ماده اولیه برای تولید این محصول تختال می باشد. ضخامت این محصول در مقایسه با عرض آن کمتر می باشد. وَرق های برِشی کاربرد گوناگون در صنایع مختلف دارند.

شیوه تولید ماده اولیه ورق برشی

وَرق برِشی به روش نورد گرم تولید می شود. ماده اولیه برای تولید این نوع ورق، تختال می باشد. تختال فولادی را با حرارت بالا نورد می کنند. حرارت وارد شده به این محصول باعث می شود تا از ضخامت آن کاسته شود. و به عرض آن اضافه گردد. محصول تولیدی تا نیل به ضخامت های 1.6 الی 1.8 در پروسه عملیات حرارتی قرار دارد. حرارت وارد شده به محصول بسیار بالاست. و شیوه تولید آن در نهایت منجر به مات شدگی سطح ورق های تولیدی می شود. که در فاز پایانی به صورت کلاف های فولادی عدل بندی می شوند. این دسته از ورق ها تجهیزات برشی را تغذیه می کنند. و در ابعاد دلخواه بریده می شوند. به همین دلیل آن را ورق برشی می نامند.

کاربرد

وَرق های برِشی به دلیل استحکام و مقاومت بالا در محصولات فولادی کاربرد زیادی دارند. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • استفاده در صنعت ساختمان سازی
  • ساخت مخزن های بزرگ و تانکرها
  • استفاده در صنعت خودروسازی
  • کشتی سازی
  • لوازم خانگی
  • پلسازی و سازه های عظیم

محصولات پایه ورق برشی چیست؟

اصولاً ورق های سیاه گرید St37 و ورق سیاه St52 بدلیل ویژگی های خاص هم چون مقاومت بالا. کیفیت مطلوب و وزن سبک به عنوان ماده اولیه در تولید وَرق برِشی در نظرگیری می شوند. و به واسطه دستگاه های برش مخصوص مانند گیوتین یا پلاسما در اندازه های دلخواه بنابر سفارش خریدار. یا سیاست تولید کننده برش داده می شوند. این محصول برش خورده، ورق برشی نام دارد.

ابعاد استاندارد ورق برشی

ورق هایی که به صورت رولی به عنوان محصول اولیه، دستگاه های برش را تغذیه می کنند باعث می شود محدودیت های طولی برداشته شوند. و برش کار قادر باشد ورق را در اندازه دلخواه خود برش بزند. اصولاً ورق های کلاف پیچ شده در چهار اندازه زیر در دسترس است.

  • ورق هایی با اندازه 100 سانتی متر
  • ورق های 152 سانتی متر
  • ورق های 150 الی 200 سانتی متر

تجهیزات و دستگاه هایی که برای تولید ورق استفاده می شود عبارتند از:

  • دستگاه برش گیوتین
  • هوابرش
  • برش پلاسما
  • دستگاه های CNC

برای برش های مخصوص صنعت عمران از دستگاه های گیوتین استفاده می شود. زیرا میزان خطای آن ها پایین تر است، و دقت بالایی دارد. بیشتر ورق های نازک و با ظرافت به وسیله گیوتین برش می خورند.

دستگاه هوابرش برای برش ورق با ضخامت بالا کاربرد دارند. که با اکسیژن و گاز تغذیه می شود. روش های CNC و پلاسما هزینه بالاتری دارند. و از طرفی فرایند برش ورق با این تجهیزات زمان بیشتری نیاز دارد زیرا دقت فوق العاده ای دارند.

قیت برش ورق فولادی

قیمت برش ورق فولادی بسیار متفاوت است. و به محصول اولیه و دستگاه مورد استفاده برای برش بستگی دارد. انواع ورق تولیدی در کارخانه با توجه به سفارش مشتری با توجه به قیمت محصول اولیه. و دستگاه مورد استفاده جهت برش، قیمت متفاوتی خواهد داشت. در بیشتر مواقع قیمت وَرق برشی که با دستگاه CNC برش داده شده بیشتر از برش پلاسما می باشد. در صورتی که بین دو انتخاب ورق برِشی و ورق شیب قرار دارید پیشنهاد می شود وَرق برِشی را انتخاب کنید. زیرا مقرون به صرفه تر و سرعت فرآیند بیشتری را سپری می کند.

انواع ورق سیاه برشی در صنعت

  • ورق سیاه برشی کله گاوی: این ورق جهت ارتباط و تبدیل دو تیرآهن و ستون مختلف با سایزهای متفاوت استفاده می شود.
  • ورق سیاه برش خورده کونیک شده: از این ورق جهت ارتباط میان تیرها و پروفیل ها استفاده می شود. همچنین در ابعادی که خریدار سفارش می دهد تولید می شود. این ورق ها با زاویه 30 درجه ساب دهی یا کونیک می شوند.
  • ورق سیاه برشی ساختمانی: کاربرد آن در صفحه ستون، ورق لچکی، تیر و تیرچه است.
  • ورق سیاه برشی صنعتی

کارخانه های تولید کننده این نوع ورق

لازم به ذکر است که وَرق برشی جزء آهن آلات وارداتی بوده و در کارخانه ها برش دهی می شود. بنابراین کارخانه های تولید کننده ورق برشی عبارتند از:

  • اکسین اهواز
  • کاویان
  • فولاد مبارکه
  • فولاد گیلان

جمع بندی

وَرق برشی یکی از متداول ترین انواع ورق های فولادی محسوب می شود. که طی فرآیند نورد گرم و با حرارت بالا تولید می شود. و ماده اولیه برای تولید این محصول تختال می باشد. ضخامت این محصول در مقایسه با عرض آن کم تر است. رایجترین کاربردهای وَرق برِشی عبارتند از: استفاده در صنعت ساخت و ساز. ساخت مخزن های بزرگ و تانکرها، استفاده در صنعت خودروسازی، کشتی سازی، لوازم خانگی و غیره می باشد.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

https://www.linkedin.com/in/steel-day-6746a022b/ لینکدین