فولاد ساختمانی

مخزن تحت فشار هوا- مقاله- Pressure Vessel-فروش فولاد مخزن سازی

مخزن تحت فشار هوا (مخزن هوای فشرده) یا Pressure vessel سازه ای فلزی به شکل استوانه ای یا کروی می باشد.

مخزن تحت فشار هوا

که در بخش های صنعتی و خانگی به منظور نگهداری از سیالات مختلف در فشاری به جز فشار اتمسفر هوا استفاده می گردد. کاربرد مخزن تحت فشار با توجه به محل نصب آن متفاوت می باشد. به طوریکه در سیستم های آبرسانی خانگی به عنوان منبع آب عمل کرده. و در پالایشگاه های نفت و گاز برای نگهداری از سیال یا انجام واکنش های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

مخزن تحت فشار هوا
مخزن تحت فشار هوا- مقاله- Pressure Vessel-فروش فولاد مخزن سازی

مخازن تحت فشار هوا که با نام های Pressure vessel، مخزن های فشرده و منبع تحت فشار هوا نیز معروف می باشد. یکی از کاربردی ترین انواع مخازن تحت فشار می باشد. که در واحدهای بزرگ صنعتی و نیمه صنعتی و سیستم های آبرسانی شهری و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از منبع در واقع دارای مخزن فلزی بسیار مقاوم با اندازه و ابعاد متناسب با محل نصب آن. و مقدار سیال ورودی و خروجی به آن می باشد.

که در مسیر انتقال سیال و بعد از پمپ قرار می گیرد. با فرایند استارت پمپ سیال وارد مخزن می شود و در آن ذخیره می گردد. با باز شدن شیر مخزن تحت فشار. هوا دچار فشردگی میشود و داخل مخزن به تیوپ داخل منبع که سیال در آن ذخیره است. فشار وارد نمود و باعث انتقال آن به لوله های خروجی می گردد. پس از کاهش مقدار سیال در مخزن، پمپ مجدد روشن می شود و عملیات انتقال را به داخل مخزن انجام می دهد.

با توجه به اینکه سیال در این نوع مخزن ذخیره شده و تا زمان مصرف آن نیاز به روشن شدن پمپ نمی باشد. در نتیجه می توان گفت یکی از مهم ترین مزایای این نوع مخزن، افزایش طول عمر پمپ و کاهش مصرف انرژی برق. با جلوگیری از روشن و خاموش شدن های متوالی پمپ خواهد بود.

انواع مخزن تحت فشار

مخازن تحت فشار (مخزن هوای فشرده) با توجه به اندازه، ساختار، اجزای تشکیل دهنده درونی. و روال کار و میزان مقاومت بدنه به گروه های مختلفی تقسیم بندی می گردند. به عبارت دیگر، در انتخاب مخزن تحت فشار هوا. با توجه به نوع سیال، مقدار آن و هدف از استفاده از این نوع مخازن نوع مناسب انتخاب می گردد. انواع مخزن که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند شامل موارد زیر هستند.

مخزن استوانه ای و کروی

شکل این نوع از منبع به صورت استوانه ای و کروی طراحی می گردد. که این ساختار با توجه به محل نصب منبع و نوع سیال و شرایط محیط تعیین می گردد. مخازن استوانه ای به صورت افقی و عمودی قابل نصب بوده و در بالاترین نقطه از آنها کلاهک های نیم دایره ای نصب می گردد. لازم به ذکر ست که ساختار کلی منبع و شکل کلاهک ها بر اساس محاسبات مختلف. و استانداردهای ASME توسط مهندسین و تکنسین های حرفه ای انجام می گردد.

مخزن تحت فشار هوا- مخزن هوای فشرده چیست؟-Pressure vessel

مخزن تحت فشار گاز یا مایع

مخازن تحت فشار با توجه به محل نصب آنها و سیال ورودی به منبع برای ذخیره سازی گاز و مایع طراحی می گردند. به عنوان مثال: برای ذخیره سازی گاز در پالایشگاه ها می توان از مخازن تحت فشار هوا با شرایط مخصوص استفاده نمود. که در محیطی کاملاً مقاوم و ایمن گازهای مورد نظر ذخیره سازی و در شرایط لزوم از آن تخلیه می گردند. از مخازن تحت فشار مایع می توان در پالایشگاه ها و سیستم های آبرسانی و حتی در مسیر پمپ های آب خانگی استفاده نمود. و تا حد زیادی فشار وارده به پمپ ها را کاهش و در مصرف انرژی صرفه جویی نمود.

منبع تحت فشار هوا دیافراگمی

یکی از مهم ترین ویژگی های مورد کاربرد در طراحی و ساخت مخازن تحت فشار دیافراگمی وجود دارد. استفاده از تیوپ های مقاوم با اندازه های متناسب با ظرفیت مخزن و میزان مقاومت آن در برابر فشار هوای اشاره نمود. در این نوع مخزن، با فرایند استارت پمپ سیال وارد تیوپ می شود و تا حد مشخصی دیواره های آن باز می شود. با باز شدن شیر تخلیه منبع، گاز فشرده شده در بالای منبع به تیوپ فشار وارد نموده. و باعث انتقال و هدایت سیال به لوله های خروجی می گردد. این نوع مخزن به مخزن تحت فشار هوای تیوپی نیز معروف می باشد.

مخزن تحت فشار هوا- مخزن هوای فشرده چیست؟-Pressure vessel

طراحی مخزن تحت فشار هوا

مخازن تحت فشار هوا با توجه به فشاری که گاز داخل منبع به جداره های آن وارد می کند. خطرات متعددی را به همراه دارد. به همین منظور استانداردهای متعددی برای طراحی بخش های مختلف آن توسط ASME ارائه گردید و رعایت آنها به منزله تضمین امنیت منبع می باشد. از مهمترین مواردی که در طراحی مخازن تحت فشار هوا باید در نظر داشت می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

جنس بدنه منبع

جنس مورد کاربرد برای ساخت این منابع باید مقاومت بالایی در برابر فشار. ضربه و نم و رطوبت و خوردگی بخاطر تماس با مواد شیمیایی داشته باشد. ورق های فلزی مقاومت با ضخامت متناسب با نوع سیال و محل نصب منبع در طراحی این مخازن استفاده می گردد. علاوه بر این، جداره های داخلی مخزن نیز باید با مواد مقاوم در برابر خوردگی کاملاً عایق و مقاوم سازی شوند.

اندازه و ظرفیت منبع تحت فشار

یکی از مهمترین مواردی که در طراحی منبع تحت فشار هوا لازم است. به آن توجه گردد، اندازه و ظرفیت مخزن می باشد. انتخاب ظرفیت و اندازه استاندارد برای این منابع بر اساس فاکتورهای مختلف و کاملاً متناسب با شرایط محیط نصب مخزن. نوع سیال و مقدار سیال ورودی و خروجی از آن در بازه های زمانی مشخص ظرفیت استاندارد تعیین می گردد.

کاربرد مخزن تحت فشار هوا

ویژگی های مورد کاربرد در ساختار این منابع و روال کار آنها. این سازه های مقاوم و فلزی را می توان در محیط های مختلف و با اهداف متفاوت مورد استفاده قرار داد. که مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

ذخیره سازی و نگهداری گاز در پالایشگاه های عظیم گازی

نگهداری و ذخیره سازی از نفت و مواد نفتی در پالایشگاه ها

ذخیره سازی و نگهداری و انجام واکنش های شیمیایی در کارخانجات پتروشیمی

استفاده از مخزن تحت فشار هوا در سیستم آبرسانی شهری و خانگی

فولاد A105

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *