فولاد ساختمانی

نبشی-نبشی فولادی-نبشی پرسی-نبشی فابریک-نبشی L-نبشی V

جدای از دو نوع نبشی پرسی و فابریک نبشی ها را می توان از نظر ظاهری نیز تمییز داد. نبشی L به نوعی از نبشی بیان می شود. که دو بال آن نامساوی و نوع دیگر نیز نبشی V شکل بوده که دو بال مساوی دارد. و مصرف آن شایع تر است. نبشی های مختلفی از جمله گالوانیزه، لقمه، ضد زنگ، اسپیرال و … در بازار موجود می باشد.

کاربرد نبشی 
عموماً نسبت به نوع آن در ساخت و سازهای عمرانی، ساختمانی و حتی صنعتی کاربرد دارد. در صنعت ساختمانی همانطور که بیان شد از نبشی ها عموماً برای اتصال بکارگیری می شود. ستون ها، خرپا، چارچوب ها (نبشی ضد زنگ). و حتی آسانسورها (نبشی لقمه، اسپیرال) بیشترین استفاده از نبشی ها را دارند.
در صنایع غذایی و دارویی نیز عمدتاً از نبشی ضد زنگ . به دلیل مقاومتی که در برابر سایش دارد استفاده می کنند. نبشی های T316 عمدتاً مصرف صنعتی دارد و A36 نیز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.  نبشی اسپیرال نیز با انعطاف پذیری بالا یکی از بهترین انتخاب ها در بحث ساختمان سازی. ساخت پل ها و دکل های انتقال نیرو است.

نبشی

فولاد ساختمانی یک اصطلاح برای مواد فولادی است. که برای ساخت مصالح ساختمانی در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از پروفیل های فولادی به شکل یک تیر بلند است که مشخصات یک مقطع خاص را دارد. شکل پروفیل های فولادی، اندازه، ترکیب شیمیایی، مشخصات مکانیکی مانند مقاومت. شیوه های ذخیره سازی و غیره با استفاده از استانداردها در اکثر کشورهای صنعتی تنظیم می شود.

اکثر پروفیل های فولادی مانند تیرها با مقطع I. گشتاور دوم سطح بالایی دارند، به این معنی که از نظر سطح مقطع بسیار قوی هستند. و در نتیجه می توانند میزان بار زیادی را بدون تغییر شکل درخور اهمیت تحمل کنند.

پروفیل های ساختمانی معمولی

شکل پروفیل های موجود در بسیاری از استانداردهای منتشر شده در سطح جهان شرح داده شده است. تعداد مقاطع ویژه و اختصاصی نیز موجود است.

  • I-beam (مقطع I شکل – در کشور انگلیس این شامل تیرهای جهانی (UB). (به انگلیسی : Universal Beams) و ستون های جهانی (UC). (به انگلیسی :Universal Columns) است، در ایالات متحده شامل پروفیل های بال پهن است. (پروفیل های WF یا W و مقطع H)
  • پروفیل های Z (نیمی از فلنج ها در جهت های مخالف)
  • HSS-Shape (مقاطع جدار نازک (به انگلیسی : Structural Section Hollow). همچنین به عنوان SHS (به انگلیسی :Structural hollow section ) مقاطع سازه ای توخالی) شناخته می شود. و شامل مقاطع عرضی مربع، مستطیل، دایره ای (لوله) و بیضوی است).
  • نبشی (مقطع L شکل)
  • ناودانی ساختمانی با C beam یا مقطع C
  • Tee ( مقطع L شکل)
  • پروفیل ریل راه آهن (تیر I نامتقارن)

  • ریل راه آهن
  • و ریل راه آهن Vignoles
  • ریل راه آهن فلنج دار T شکل
  • ریل راه آهن شیار دار
  • شمش، یک قطعه بلند با مقطع مستطیل شکل، اما نه آنقدر عریض که به آن ورق گفته شود.
  • میله، یک مقطع گرد یا مربع با طول زیاد نسبت به عرض آن، همچنین میلگرد و رولپلاک .
  • صفححه، ورق های فلزی ضخیم تر از 6 میلی متر یا 1/4 اینچ است.
  • تیرچه های فلزی جان باز

بسیاری از مقاطع با نورد گرم یا سرد تولید می شوند. برخی دیگر با جوش دهی صفحات مسطح یا خم میشوند با یکدیگر تولید می شوند .(مانند: بزرگترین مقاطع جدار نازک دایره ای از خم کردن یک صفحه صاف به شکل یک دایره. و جوش دادن درز ساخته می شوند).

اصطلاحات آهن نبشی، آهن ناودانی و آهن ورق از سالها قبل به طور معمول. قبل از اینکه واژه فولاد به جای آهن فرفورژه به منظور مقاصد تجاری جایگزین شود. استفاده می شده است. این اصطلاحات بعد از عصر آهن فرفورژه نیز مصطلح بوده اند. و امروزه هنوز هم علی رغم اینکه نادرست هستند. به طور غیر رسمی، و در اشاره به انبار نبشی فلزی، انبار ناودانی و ورق شنیده می شوند. در مقایسه : ورق حلبی، هنوز هم گاهی اوقات به طور غیر رسمی برای فویل آلومینیوم استفاده می گردد. در نوشتن رسمی برای زمینه های کارهای فلزی، اصطلاحات دقیقی مانند انبار نبشی، انبار ناودانی و ورق استفاده می شود.

فولاد ساختمانی

  • خصوصیات – مقاومت فشاری و همچنین مقاومت کششی فولاد ساختمانی با مقاومت های نسبت داده شده به بتن متفاوت است.
  • مقاومت- با دارا بودن مقاومت بالا، سختی، سفتی و خاصیت انعطاف پذیری. فولاد یکی از متداول ترین مصالح در ساخت و ساز ساختمان های تجاری و صنعتی است.
  • قابلیت ساخت – فولاد تقریباً به هر شکلی قابل ساخت است. که با اتصالات پیچی یا جوشی در ساخت و ساز قابل استفاده است. به محض تحویل مصالح در کارگاه ساختمانی، می توان سازه فولادی را نصب کرد. در حالی که بتن، حداقل 1-2 هفته پس از ریختن بتن و قبل از ادامه عملیات اجرایی. باید به عمل آورده شود و این باعث می شود. که فولاد به عنوان مصالح سازه ای سازگار با برنامه عملیات اجرایی باشد.
  • مقاومت در برابر آتش-فولاد ذاتاً ماده ای غیر قابل اشتعال در برابر آتش است. ولی به هر حال، هنگامی که تا درجه حرارت هایی. مانند گرمایی که در جریان آتش سوزی ایجاد می شود گرم می گردد. مقاومت و سختی آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. قوانین بین المللی ساختمان، پوشش دادن کافی فولاد را در مواد ضد حریق الزامی می دانند. که این باعث افزایش هزینه کلی ساختمانهای با اسکلت فلزی می شود.

خوردگی – فولاد در هنگام تماس با آب، می تواند دچار خوردگی شود. و یک سازه بالقوه خطرناک را ایجاد می کند. برای جلوگیری از هرگونه خوردگی در طول عمر یک سازه فولادی. باید در ساخت سازه های فلزی اقدامات لازم صورت گیرد. فولاد را می توان رنگ کرد که مقاومت در برابر آب را فراهم می کند. همچنین، مواد مقاوم در برابر آتش که برای پوشش فولاد بکار می رود. معمولاً در برابر آب نیز مقاوم است.

کپک قارچی – فولاد نسبت به چوب سطح مناسب کمتری در محیط، برای رشد کپک قارچی را فراهم می کند.

بلندترین سازه ها امروزه (که معمولاً به آن آسمان خراش ها یا ساختمان مرتفع گفته می شود). به دلیل قابلیت خوب ساخت و همچنین نسبت بالای مقاومت به وزن فولاد. با بکارگیری از این مصالح تولید می شوند. در مقایسه با بتن، اگرچه چگالی بتن از فولاد کمتر است. اما نسبت مقاومت به وزن بتن نیز بسیار کمتر است. به همین دلیل یک عضو سازه بتنی برای تحمل یک میزان معین بار به حجم بسیار بزرگتری نیاز دارد.

فولاد گرچه متراکم تر است اما برای حمل بار به مواد زیادی احتیاج ندارد. اما این مزیت برای ساختمانهای کم ارتفاع، یا برای ساختمانهای چند طبقه یا کمتر، اهمیت زیادی ندارد. بارهای ساختمانهای کم ارتفاع نسبت به سازه های مرتفع بسیار کمتر است. و در نتیجه استفاده از بتن برای سازه اقتصادی تر است. این امر به ویژه در مورد سازه های ساده. مانند پارکینگ یا هر ساختمانی که دارای شکل ساده مستطیلی است، صادق است.

فولاد ساختمانی و بتن مسلح همیشه فقط به خاط اینکه ایده آل ترین مصالح برای سازه هستند. انتخاب نمی شوند. شرکت ها همچون طراحان، به توانایی تولید سود برای هر پروژه ساختمانی متکی هستند.

قیمت مواد اولیه (فولاد، سیمان، مصالح سنگی درشت دانه، سنگدانه های ریز، الوار برای کار قالب بندی و …) دائماً در حال تغییر است. اگر امکان ساخت یک سازه با استفاده از هر یک از مصالح فولاد و بتن مسلح وجود داشته باشد. ارزانترین آن دو، ممکن است تعیین کننده باشد. متغیر مهم دیگر، مکان پروژه است. نزدیکترین تأسیسات تولید فولاد ممکن است. خیلی بیشتر از نزدیکترین تأمین کننده بتن از محل ساخت و ساز فاصله داشته باشد. هزنیه بالای انرژی و حمل و نقل، در انتخاب نوع مصالح نیز تعیین کننده است. قبل از شروع طرح ریزی کلی یک پروژه ساختمانی، تمام این هزینه ها مورد توجه قرار خواهند گرفت.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *