فولاد ساختمانی

فولاد گرمکار-فولاد ابزار گرمکار

فولاد گرمکار چیست؟ فولادهای گرمکار محصولاتی آلیاژی هستند که در دمای بالای 316 درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار می گیرند.

فولاد گرمکار

فولاد گرمکار-فولاد ابزار گرمکار-فولاد گرمکار چیست؟

و توانایی حفظ خواص خود در دمای بالا را دارند. این دسته یکی از مهمترین و مقاوم ترین فولاد هستند. که از آنها به عنوان قالب و ابزارها در دمای بالا در صنعت استفاده می شود.

فولاد ابزار گرمکار

فولاد گرمکار همانطور که از نامش پیداست قادر به تحمل سایش و فشار در دمای بالا هستند. این خانواده فولادها به دو دسته تقسیم می شوند. که عنصر اصلی گروه اول مولیبدن و عنصر اصلی گروه دوم تنگستن است. اما کروم، مولیبدن و وانادیوم را می توان از اصلی ترین عناصر موجود در فولاد گرمکار دانست. فولادهای گرمکار مقاومت به سایش بالایی دارند. و زمانی که در دمای بالایی قرار گیرند. هیچگونه نرمی و تغییر شکلی نخواهند داشت.

و به دلیل داشتن کروم بالا به اکسایش در دمای بالا نیز مقاومند. فولاد 2344 یکی از فولادهای این دسته است. که با نام فولاد H13 نیز عرضه می شود. از فولاد 2344 در تجهیزات اکستروژن داغ استفاده می شود. و از خواص مناسب آن میتوان به مقاومت در ضربه خوب اشاره کرد. یکی دیگر از فولادهای این دسته فولاد 2365 است که در قالب های پرس کاربرد دارد. و مقاومت به ضربه مناسبی نیز دارد. سومین فولاد این دسته فولاد 2367 است که تفاوت اندکی با فولاد 2365 دارد و تفاوت آنها بیشتر در کروم موجود در آنهاست.

بطور کلی فولادهای ابزار گرم کار، فولادهایی اند که اساساً قادر به مقاومت در برابر سایش تا 540 درجه سانتیگراد. و گرما که در واحدهای تولیدی قالب بوده و فرآیندهایی مانند شکل دهی. برش و پانچ کردن فلزات در دماهای بالا از 480 تا 760 درجه سانتیگراد (1900 تا 1400 درجه فارنهایت) را انجام می دهند.

ترکیبات

این دسته از فولادها به عنوان فولادهی گروه H تعیین می شوند. و دارای 0.35% تا 0.45% کربن، 6% تا 25% کروم، وانادیوم، مولیبدن و تنگستن به عنوان سایر عناصر آلیاژی هستند. از تنگستن به دلیل مقاومت در برابر درجه حرارت بالا. و مقاومت در برابر رشد دانه، در درجه اول در فولادهای ابزار شکل دهی گرم استفاده می شود.

فولادهای گرمکار دارای کربن نسبتاً کم حجم دارای حداکثر چقرمگی و دارای عناصری مثل Co،W،MO. به ترتیب (مولیبدن، تنگستن و کبالت) جهت مقاومت به نرم شدگی در دمای بالا میباشند. افزودن وانادیم مقاومت حرارتی فولاد را افزایش می دهد. اما در کل وانادیم جهت افزایش مقاومت به سایش به این فولادها اضافه می شود.

انواع فولاد گرمکار

فولاد تنگستن دار

سه فولاد 1.2542 -1.2567-1.2581 دارای تنگستن هستند. تنگستن سختی پذیری را افزایش می دهد. و همچنین مقاومت به سایش را نیز بالا می برد. تنگستن مقاومت گرمایی فولاد را افزایش می دهد. مقاومت به سایش مناسب این فولاد به علت وجود عنصر کروم است. این خاصیت در دمای بالا نیز در فولاهای گرمکار وجود دارد. فولادهای تنگستن دار به دلیل چقرمگی پایین موارد استفاده محدودی دارد.

فولاد مولیبدن دار

سه فولاد 1.2344، 1.2767،1.2714 در دسته فولادهای مولیبدن دار در فولادهای گرم کار است. مولیبدن ساختار ریزدانه سازی فولاد را بهبود می بخشد. و مقاومت حرارتی آن را افزایش می دهد. این عنصر خواص زیر را در فولاد افزایش می دهد.

-قابلیت جوشکاری

-مقاومت تسلیم

-مقاومت نهایی

-و در نهایت مقاومت به شوک الکتریکی

فولاد 2344

فولاد 1.2344 از پرکاربردترین و مهمترین فولاده در خانواده گرمکار است. که آن را با فولاد H13 و 40CrMoV5 نیز می شناسند. از خواص آن می توان به مقاومت به ضربه خوب، ماشینکاری، مقاومت بالا نسبت به شوک حرارتی و سختی پذیری مناسب اشاره کرد. که فولاد 2344 را برای اکستروژن داغ ابزارها و قالب های مورد استفاده برای تولید قطعات فلزی مناسب کرده است. مقاومت به سایش این فولاد هم به دلیل وجود وانادیم در ترکیبات آن است. از کاربردهای دیگر آن میتوان به قالب های پتک کاری. قالب های پلاستیک، تجهیزات اکستروژن داغ، مقاطع توخالی، پیچ و مهره و بولت را نام برد.

از کاربردهای دیگر این فولاد می توان به قالب های ریختگری روی، منیزیم و آلومینیم اشاره نمود.

تولیدکنندکان معروف و مهم این نوع فولاد

-BOHLER اتریش

-ASSAB سوئد

-DSS اوکراین

-SMART STEEL سوئیس

فولاد 2343

فولاد 1.2343 یا H11 فولادی نزدیک به فولاد 2344 است. و تفاوت آن ها به دو عنصر آلیاژی محدود می شود. این تفاوت در کربن بسیار ناچیز ولی در وانادیوم زیاد است. H11 نسبت به H13 وانادیم بیشتری دارد.

فولاد 2714

فولاد 1.2714 از ارزان ترین و پرکاربردترین فولادهاست. گرمکار 2714 در سایر استانداردها با نام فولاد W500، فولاد L6 و در استاندارد دین آلمان با نام 55NICrMoV7 نیز معرفی میشود. برای ساخت قالب ها به خصوص قالب های بسیار بزرگ از فولاد 2714 استفاده می شود. در خانواده فولادهای گرمکار دو دسته وجود دارد. که به فولادهای مولیبدن دار و فولادهای تنگستن دار تقسیم بندی می شوند و فولاده 1.2714 در دسته فولادهای مولیدن دار قرار می گیرد. برخی از این فولاد را به دلیل استفاده در قالب های پلاستیک همراه با فولاد 1.2738 فولاد قالب پلاستیک نیز می نامند. خواصی مانند چقرمگی و سختی پذیری بسیار خوب باعث شده. تا بتوان از مقاومت سایشی متوسط یا حتی متوسط رو به پایین این فولادها بتوان چشم پوشی کرد.

فولاد 2365

فولاد 1.2365 به علت مقاوم بودن در برابر ضربه در قالب های پرس کاربرد دارد. گرمکار 1.2365 در خانواده فولادهای گرمکار در دسته فولادهای دارای مولیبدن قرار می گیرد. این فولاد در استاندارد AISI آمریکا با نام H10 شناخته می شود.

فولاد 2367

فولاد گرمکار 1.2367 با فولاد 1.2365 تفاوت ناچیزی دارد. و تفاوت آنها بیشتر در میزان کروم موجود در آنهاست. از فولاد 1.2367 برای ساختن قالب و به ویژه قالب های بسیار بزرگ، قالب های اکستروژن میله و لوله در مقاطعع بزرگ بکارگیری میشود. دو عنصر مولیبدن و کروم از عناصر پایه و این فولاد و درصد آن ها از سایر عناصر بیشتر است.

فولاد 2767

فولاد 1.2767 که در خانواده فولادهای مولیبدن دار قرار می گیرد. دارای مشخصه 45NiCrMo16 در استاندارد DIN آلمان است. و در قالب های قاشق و چنگال مورد استفاده قرار می گیرد. این فولاد از جمله فولادهای دو منظوره گرمکار و سردکار می باشد. که کاربردهای ویژه ای را موجب می شود.

فولاد 2567

فولاد 1.2567 فولادی است گرمکار که در دسته فولادهای گرمکار تنگستن دار قرار دارد. از کاربردهای فولاد 2567 میتوان به قالب هایی که شرایط حاد کار می کنند اشاره کرد. وجود تنگستن مقاومت به سایش فولاد را افزایش می دهد. فولاد WKZ50 از استاندارد های دیگر این فولاد است.

فولاد 2542

آلیاژ 1.2542 یکی از سه فولادی است که تنگستن دارد. و در ساخت قالب های برش برای ورق های ضخیم مورد استفاده قرار می گیرد. از خصوصیات فولاد 2542 می توان به قابلیت ماشین کاری خیلی خوب، چقرمگی و مقاومت به ضربه خیلی خوب و سختی پذیری متوسط اشاره کرد.

خواص فولادهای گرمکار

هر کدام از فولادها خواص مخصوص به خود را دارند. و با توجه به تفاوت عناصر آنها خواص ها فولادهای این خانواده متفاومت است. اما به طور کلی این دسته استحکام کششی بالا حتی در دمای بالا، مقاومت به ضربه خوب. مقاومت به سایش در دمای بالا و مقاومت در برابر شوکهای حرارتی را دارند.

اصولاً در صنعت نمی توان فولادها را نسبت به یکدیگر برتر دانست. هر فولاد با توجه به عناصر خود، خواص فیزیکی و مکانیکی کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال فولاد 1.2344 مقاومت به ضربه بهتر و فولاد 1.2567 مقاومت به سایش بهتری دارد. با توجه به بازار مصرفی ایران و ثبات در انتخاب متریال از طرف تولیدکنندگان، برخی فولادها در این دسته محبوب تر. و با توجه به ویژگیها و کاربردهای گسترده ترمورد توجه فولادگران و متخصصان هستند.

مراحل قالب سازی فولاد گرمکار 2344

فولاد گرمکار 1.2344 فولادی که در قالب های تولید آلومینیوم به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده در قالب سازی در مرحله اول نسبت به طراحی قالب در نرم افزارهای تخصصی مانند Catia و… اقدام می کنند.

سپس در گام نخست از مراحل اجرایی فولاد را تراشکاری کرده. تا به سایز مناسب برسد و سپس با دستگاههای CNC آن را شکل می دهند.

دستگاههای CNC ابتدا با توجه به نقشه قالب از طریق سوزن های مخصوص طرح را روی فولاد اجرا می کنند. و سپس شکل قالب را در فولاد در می آورند.

سپس فولادهای تراشکاری شده و شکل داده شده تمیزکاری می کنند. و برای آبکاری آماده می کنند.

پس از آماده شدن قالب عملیات سخت کاری یا آبکاری برای بالابردن سختی قالب در برابر محصول اصلی انجام می گردد. که باعث مقداری افزایش حجم قالب در ابعاد مختلف می شود.

مرحله بعدی حک کد و برند بر روی فولاد و در نهایت تمیزکاری و فیلر کاری روی آن انجام می شود.

کیفیتت فولاد بر کیفیت قالب و کیفیت قالب در مقدار تولید قطعات اصلی تأثیر زیادی دارد.

در تیراژهای پایین و تولیدی های تازه کار فولاد گرمکار چینی پاسخ این فعالیت را میدهد. و قیمت پایین تر آن نیز برای این تولیدی ها مناسب و منطقی است. که توانایی تولید 20 تن قطعه آلمینیوم را دارد. در مقابل در تیراژهای بالا و تولیدهای بزرگتر نیاز به فولادی با کیفیت بالاتر است. در این تولیدی ها زمان و تعداد تولید قطعات بسیار مهم است که همین موجب می شود. کارشناسان به این تولیدها فولادهای گرمکار با کیفیت بالاتری را پیشنهاد دهند.

در این حالت این قالب تعداد بیشتری قطعه میتواند تولید کند. و سپس نیاز به تعویض پیدا کند. فولاد مناسب برای تولیدی های بزرگتر و تیراژهای بالاتر فولاد گرمکار تولید اوکراین است که به خوبی پاسخ این نیاز را می دهد.

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *