فولاد ساختمانی

نبشی 5-نبشی پنج چه کاربردهایی دارد-فروش نبشی فولادی-نبشی ساختمانی-نبشی دریایی

نبشی 5-نبشی پنج چه کاربردهایی دارد-فروش نبشی فولادی-نبشی ساختمانی-نبشی دریایی

نبشی 5 به نبشی با سایز 5 میلیمتر (ضخامت) اشاره دارد. نبشی‌ها پروفیل‌هایی فولادی هستند که برای کاربردهای مختلفی در ساخت و ساز، صنعت و مهندسی هستند که به شکل L بکارگیری می‌شوند.

برخی از کاربردهای نبشی 5 عبارتند از
ساخت اسکلت فلزی: در ساختمان‌های فلزی از نبشی برای تقویت سازه‌ها و ایجاد اتصالات استفاده می‌شود.

پله‌ها: در طراحی و ساخت پله‌ها برای ایجاد استحکام و پایداری به کار می‌رود.

ساخت پل‌ها: در پل‌های فلزی از نبشی‌ها برای ایجاد اتصالات و تقویت پل‌ها استفاده می‌شود.

قاب‌های ماشین‌آلات: در صنایع مختلف از نبشی‌ها برای ساخت قاب‌های ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده می‌شود.

صنعت دریایی: در ساخت کشتی‌ها و سکو‌های دریایی نبشی‌ها کاربرد دارند.

روش‌های ساخت نبشی

1-ساخت نبشی پنج (خم کاری گوشه‌ای) فرآیندی دقیق و مهندسی شده است. این فرآیند به طور کلی شامل مراحل زیر است.

تهیه مواد اولیه: مواد اولیه معمولاً فولاد یا آهن است.

برش مواد: ورق‌های فلزی به ابعاد مورد نیاز بریده می‌شوند.

خم‌کاری: با استفاده از دستگاه‌های خم‌کاری، ورق‌ها به شکل نبشی خم می‌شوند.

جوشکاری و اتصال: قطعات معمولاً با استفاده از جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند.

پرداخت نهایی: برای ایجاد سطح صاف و هموار، نبشی‌ها پرداخت نهایی می‌شوند.

2-فرآیند نورد گرم: این روش شامل گرم کردن مواد اولیه تا دمای بالا و سپس شکل‌دهی آنها با استفاده از غلتک مخصوص است.

3-فرآیند نورد سرد: در این روش، مواد اولیه بدون گرم شدن شکل‌دهی می‌شوند. که معمولاً منجر به ایجاد نبشی‌هایی با دقت بیشتر و سطح صاف‌تر می‌شود.

4-ریخته‌گری: در این روش، مواد مذاب در قالب‌های مخصوص ریخته‌ شده، سپس به شکل نبشی سرد می‌شوند.

5-برش و جوشکاری: در این روش، ورق‌های فلزی به شکل‌های مورد نیاز بریده شده و سپس با استفاده از جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند.

مراحل بالا ممکن است بسته به نوع و ضخامت فلز و همچنین تجهیزات موجود، دارای تفاوت‌هایی باشند.

Read More
استیلفولاد ساختمانی

اچ پی دریایی-نبشی دریایی-پروفیل دریایی-قیمت اچ پی دریایی-فروش hp دریایی-ورق A36

اچ پی دریایی-نبشی دریایی-پروفیل دریایی-قیمت اچ پی دریایی-فروش hp دریایی-نبشی A36-نبشی ساختمانی

نبشی دریایی از نبشی‌هایی است که با توجه به ویژگی‌هایش در اطراف رودخانه‌ها، سواحل،دریاچه‌ها. و همچنین در سازه‌های دریایی و محیط‌های با رطوبت بالا کاربرد بسیار زیادی دارد. همانطور که می‌دانید نبشی‌ها به طورکلی در صنایع مختلف نظیر ساخت و ساز و عمدتاً در ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارند. از بین نبشی‌ها، نبشی دریایی به عنوان یکی از انواع خاص نبشی‌ها می‌بایست خصوصیات متفاوت و ویژه‌ایی نسبت به دیگر نبشی‌ها دارا باشند. علت چنین تفاوتی این است که نبشی‌های معمولی در صورت تماس با آب دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شوند. اما در نبشی دریایی بعلت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، کاربرد زیادی در صنایع کشتی‌سازی دارد.

انواع نبشی دریایی
نبشی‌ها به علت شکل عمودی‌شان به دو دسته نبشی‌های بال مساوی و نبشی‌های بال نامساوی تقسیم می‌شوند. البته باید توجه داشت که تفاوت سپری با نبشی دریایی قابل توجه است. در تولید نبشی دریایی نیز از دو روش فابریک و پرسی استفاده می‌شود. نبشی‌های دریایی نیز مانند سایر مقاطع فولادی بستگی به نوع کاربردشان در سایز، ضخامت و وزن‌های مختلفی تولید می‌شوند.

نبشی دریایی براساس جنس

جنس فولادی کربنی: رایج‌ترین نوع نبشی دریایی است که از فولاد کربنی با مقاومت بالا تولید می‌شود. این نوع نبشی به دلیل قیمت مناسب و در دسترس بودن در بسیاری از سازه‌های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولاد آلیاژی: این نوع نبشی حاوی عناصر آلیاژی مانند نیکل، کروم، مولیبدن است که مقاومت آن را در برابر خوردگی و حرارت افزایش می‌دهد. در سازه‌هایی که در معرض محیط‌های خورنده قرار دارند. از این نوع نبشی استفاده می‌شود.

فولاد ضد زنگ (استنلس استیل): این نوع نبشی به دلیل مقاومت بسیار بالای آن در برابر خوردگی. در ساخت تجهیزات دریایی که در تماس مستقیم با آب دریای می‌باشند، بکارگیری می‌شود.

نبشی آلومینیومی: این نوع نبشی وزن بسیار کمی دارد و در ساخت سازه‌های سبک و تجهیزات دریایی. با ابعاد بزرگ استفاده می‌شود.

نبشی مسی: به دلیل هدایت حرارتی و الکترونیکی بالا، در ساخت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی دریایی. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نَبشی برنجی: این نوع نبشی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. و در ساخت اتصالات و قطعاتی که در معرض سایش هستند استفاده می‌شود.

Read More
استیلفولاد ساختمانی

ظرفیت برشگیرهای نبشی-نبشی فولادی-نبشی آلیاژی-نبشی ساختمانی-قیمت نبشی-پروفیل

ظرفیت برشگیرهای نبشی-نبشی فولادی-نبشی آلیاژی-نبشی ساختمانی-قیمت نبشی-پروفیل

در سال‌های اخیر استفاده از سیستم‌های مختلط بتن و فولاد در پل‌سازی و صنعت رو به افزایش است. برای اینکه بتن و فولاد به صورت یکپارچه با هم کار کنند. باید اتصال برشی بین آنها برقرار شود. برای برقراری این اتصال از برشگیرهای مکانیکی استفاده می‌شود.

دانش کنونی مهندسی در مورد رفتار و ظرفیت برشگیرها به اطلاعات به دست آمده از آزمایش‌های عملی محدود می‌شود. این آزمایش‌ها بیشتر شامل آزمایش برون رانی push-out و در موارد معدودی تیر مختلط composite beam می‌شود. با در نظر گیری این موضوع که آزمایش‌های عملی وقت‌گیر و هزینه‌بر است. تهیه مدلی کامپیوتری که بتواند رفتار و ظرفیت برشگیر را پیش‌بینی کند لازم و ضروری است.

تا کنون بیشتر مطالعات انجامی روی برشگیرهای گلمیخ و ناودانی است [1-7]. در سال 1987 یک مطالعه تجربی به وسیله‌ی یوکوتا و همکاران [8] روی انواع برشگیر از جمله نبشی شکل گرفت. با استفاده از نتایج آزمایش‌ها یک رابطه براساس ضخامت و طول برشگیر و مقاومت بتن برای پیش‌بینی مقاومت برشگیرها ارایه شد.

در سال 2011، مطالعاتی به وسیله‌ی سوتی و همکاران [9] روی رفتار برشگیر نبشی انجام گرفت. سوتی آزمایش تیر مختلطی را برای تعیین ظرفیت برشگیرها پیشنهاد کرد و با استفاده از آن مطالعاتی. روی برشگیر نبشی انجام و رابطه‌ای برای پیش‌بینی نیروی برشی بیشینه برشگیر نبشی ارایه داد. که تابع عرض، ارتفاع، نسبت ضخامت به ارتفاع برشگیر و مقاومت بتن است.

با توجه به این که تا پیش از این ساخت مدل عناصر محدود در مورد آزمایش برون‌رانی برشگیر نبشی مدفون. در بتن ساده تحت بار استاتیکی انجام نشده است. در این مطالعه یک مدل سه بعدی با استفاده از نرم افزار آباکوس [12] برای شبیه‌سازی آزمایش یاد شده در مورد برشگیر نبشی، شکل می‌گیرد. نتایج به دست آمده از مدل کامپیوتری با نتایج آزمایش‌های عملی مقایسه می‌شود.

یک مطالعه پارامتری به منظور ارزیابی اثر پارامترهای مختلف روی رفتار و ظرفیت برشگیر انجام. و در پایان با استفاده از نتایج مطالعه پارامتری رابطه‌ای برای پیش‌بینی ظرفیت برشگیر نبشی ارایه می‌شود.

Read More
فولاد ساختمانی

جوشکاری فولاد ck45-مراحل جوشکاری ck45-قیمت فولاد ck45-میلگرد ck45

جوشکاری فولاد ck45-مراحل جوشکاری ck45-قیمت فولاد ck45-میلگرد ck45

فرایند جوشکاری فولاد ck45 به دلیل ویژگی‌های خاص این فولاد نیازمند مراحل دقیقی است. تا جوشی با کیفیت و بدون نقص حاصل شود. ck45 به دلیل درصد بالای کربن، مستعد ترک خوردگی و تنش‌های حرارتی است. لذا انتخاب روش جوشکاری مناسب اهمیت بالایی دارد.

ابتدا، سطح قطعه باید به دقت تمیز و آماده‌سازی شود. هرگونه آلودگی، زنگ‌زدگی و روغن باید از سطح پاک شود. تا جوش بهتری حاصل گردد. سپس، پیش‌گرم کردن قطعه به دمای مناسب (معمولاً بین 150 الی 300 درجه سانتی‌گراد) ضروری است تا از ترک خوردگی‌های حرارتی جلوگیری شود.

برای جوشکاری ck45، روش‌های TIG و MIG به دلیل کنترل دقیق دما و کاهش احتمال ترک خوردگی، بسیار مناسب هستند. در روش TIG از الکترودهای تنگستن و در روش MIG از الکترودهای ER70S-2 استفاده می‌شود. در این فرایند، تنظیمات دقیق دستگاه جوش از جمله جریان، ولتاژ و سرعت جوشکاری باید به دقت انجام شود.

پس از اتمام جوشکاری، قطعه باید به دقت پس‌گرم شود تا تنش‌های حرارتی کاهش یابد. عملیات تنش‌زدایی نیز با استفاده از حرارت مناسب انجام می‌شود. تا خواص مکانیکی جوش بهبود یابد. این عملیات‌ها به افزایش دوام و استحکام جوش کمک می‌کند و از شکستگی‌های احتمالی جلوگیری می‌نماید.

با رعایت این مراحل و استفاده از تکنیک‌های مناسب، جوشکاری Ck45 با کیفیت بالا و دوام بیشتر انجام می‌شود. که در صنایع مختلف کاربردهای گسترده‌ای دارد.

چالش‌های جوشکاری فولاد CK45

فرایند جوشکاری فولاد ck45 به دقت و مراحل مشخصی نیاز دارد تا جوش با کیفیت بالا و بدون نقص حاصل شود. ابتدا، سطح قطعه باید از هر گونه آلودگی، زنگ‌زدگی و روغن پاک شود. سپس، پیش‌گرم کردن قطعه به دمای 150 تا 300 درجه سانتی‌گراد ضروری است تا از ترک‌خوردگی‌های حرارتی جلوگیری شود.

روش‌های جوشکاری TIG و جوشکاری MIG برای ck45 مناسب هستند. در روش TIG از الکترودهای تنگستن و در روش MIG از الکترودهای ER70S-2 استفاده می‌شود. تنظیمات دقیق دستگاه جوش از جوش جریان، ولتاژ و سرعت جوشکاری اهمیت بالایی دارد.

پس از اتمام جوشکاری، قطعه باید پس گرم شود. تا تنش‌های حرارتی کاهش یابد. عملیات تنش‌زدایی نیز با استفاده از حرارت مناسب انجام می‌شود. تا خواص مکانیکی جوش بهبود یابد. رعایت این مراحل و استفاده از تکنیک‌های مناسب باعث می‌شود جوشکاری ck45 با کیفیت بالا و دوام بیشتر انجام شود. که در صنایع مختلف کاربرد وسیعی دارد.

مراحل جوشکاری ck45

آماده‌سازی سطح
انتخاب روش جوشکاری
تنظیمات دستگاه جوش
پیش‌گرم کردن
جوشکاری اصلی
پس‌گرم کردن و تنش‌زدایی

Read More
فولاد ساختمانی

ورق ah36-فولاد AH36-فولاد کم آلیاژ ah36-قیمت ورق AH36-فروش ورق AH36

ورق ah36-فولاد AH36-فولاد کم آلیاژ ah36-قیمت ورق AH36-فروش ورق AH36

ورق A36 معمولاً در ضخامت‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شود و بطور معمول به روش نورد گم تولید می‌شود. این ورق‌ها دارای ترکیب شیمیایی خاصی هستند. که مقاومت بالایی در برابر املاح آب شور دریا از خود نشان می‌دهند.

فولاد ah36 برای مقاومت در برابر شرایط سخت و محیط‌های دریایی طراحی شده است. و از فناوری میکرو آلیاژی برای افزایش عملکرد آن استفاده می‌شود. عناصری مانند Ti,V,Nb و سایر عناصر آلیاژی، همراه با فرایند نورد کنترلی، با کنترل اندازه دانه باعث بهبود چقرمگی می‌گردد.

به عنوان یکی از فولادهایی تولیدی با بالاترین عملکرد در جهان، سری H فولادهای کشتی‌سازی تقریباً برای تمام خواص مکانیکی بهینه شده‌اند. فولاد AH36 تقریباً به طور انحصاری برای کشتی‌سازی، تجهیزات دریایی، سکوهای حفاری نفت و در دریا و سایر کاربردهای دریایی استفاده می‌شود

Read More
فولاد ساختمانی

میلگرد حرارتی-میلگرد هاترول-میلگرد Mo40-میلگرد Ck45-میلگرد VCN-گرد ST37

میلگرد حرارتی-میلگرد هاترول-میلگرد Mo40-میلگرد Ck45-میلگرد ST37

امروزه میلگرد هاترول دارای قابلیت حرارتی است. که به عنوان یک فولاد مهندسی آلیاژی است. میلگرد هاترول برای عملیات حرارتی کاملاً مناسب است. هدف از عملیات حرارتی فولاد بهبود خواص مکانیکی آن، کاهش تنش پسماند و بهبود ماشین‌کاری است. البته با توجه به اهداف مختلف عملیات حرارتی برای میلگرد هاترول فرآیند تصفیه را می‌توان به نرمالیزه، آنلینگ، کوئچینک و تمپرینگ تقسیم نمود.

میلگرد هاترول به دلیل وجود مقادیر زیادی مولیبدن و کروم در ساختار خود، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. برای ساخت این نوع میلگرد از آلیاژهای فولادی با فرمولاسیونی ویژه استفاده می‌شود. که برای بهبود کیفیت تحت عملیات‌های حرارتی قرار می‌گیرد. این ویژگی سبب می‌شود که بتوان میلگرد مورد نظر را در مکان‌هایی که دما افزایش پیدا می‌کند، استفاده نمود. بطور مثال قطعات خودرو تحت تأثیر حرارت بالا در اطرافشان وجود دارد.

کاربرد میلگرد حرارتی ((هاترول))

هر یک از این محصولات از میلگرد هاترول، بسته به نیازها و کاربردهای مختلف، در صنایع متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. و به دلیل خواص مکانیکی قوی و قابلیت شکل‌دهی مناسب، در ساخت و تولید انواع قطعات کاربردی مورد توجه هستند.

توانایی شکل‌دهی و جوش‌پذیری خوب این نوع از میلگرد فولادی، آن را به یک انتخاب مناسب برای ساخت قطعات خودرو مبدل کرده است. استفاده از این فولاد در ساختارها و تجهیزات خودرو دلیل استحکام و مقاومت به خمش و کشش مناسب آنها در توان حرارتی بالای آنها می‌باشد. میلگرد هاترول و محصولات حاصل از آنف در ساختار قطعات خودروها، جعبه دنده، اجزاء موتوری. و سایر قطعات مورد استفاده در صنعت خودروسازی به کار می‌روند.

همچنین میلگرد هاترول و میلگرد گرم آوری شده در انواع سازه‌ها، ساختمان‌ها، پل‌ها و تأسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرد. استحکام بالا و توانایی مقاومت در برابر بارهای فشاری و کششی باعث محبوبیت این میلگرد در صنعت ساخت و ساز گشته است. از این میلگرد در تقویت سازه‌ها و بتن‌ها استفاده می‌شود.

بعلاوه میلگرد هارترول در تولید تجهیزات صنعتی مانند دستگاه‌های پردازش، تجهیزات حمل و نقل صنعتی و ماشین‌آلات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های دیگر این فولاد هاترول این است که در ساخت تیرآهن، پروفیل‌ها و موارد دیگر در پروژه‌های ساختمانی از آن استفاده می‌شود.

فرآیند تولید میلگرد هاترول ((میلگرد حرارتی))

آماده‌سازی مواد اولیه: ابتدا مواد اولیه مانند شمش‌های فولادی به ابعاد مشخص برش دهی می‌شوند.

گرم کاری: شمش‌های فولادی با دمای بالا گرم‌کاری می‌شوند تا منجر به نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتر میلگرد شوند.

هات رولینگ: بعد از گرم‌کاری، شمش‌ها به واحدهای هات رولینگ منتقل و تحت فشار و دمای بالا به شکل‌های استوانه‌ای فشرده می‌شوند.

خنک کاری: میلگرد‌های تولیدی پس از هات رولینگ با استفاده از سیستم‌های خنک کننده سریع خنک می‌شوند.

برش: میلگردهای تولیدی به طول مورد نظر برش دهی می‌شوند.

Read More
استیلفولاد ساختمانی

فولاد سخت کاری شده-شیوه عملیات سخت کاری فولاد-فولاد آلیاژی-قیمت فولاد آلیاژی

فولاد سخت کاری شده-شیوه عملیات سخت کاری فولاد-فولاد آلیاژی-قیمت فولاد آلیاژی

سخت کاری فولاد اغلب از شیوه‌های گوناگونی مانند عملیات حرارتی، سخت کاری سطحی، کوئنچ و تمپرینگ انجام می‌شود. هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که برای استفاده‌های مختلف بکارگیری می‌شوند.

از انواع سخت کاری می‌توان به مراحل زیر اشاره نمود.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها در این بین عملیات حرارتی است. که شامل مراحل حرارت دهی فولاد تا دمای معین و بعد از آن سرد نمودن شریع آن است.

کوئنچ به عنوان یک روش محبوب مورد شناخت است. که برای سرد یا گرم کردن فولاد با گاز یا مایع استفاده می‌گردد.

تمپرینگ، این فرایند برخلاف کوئنچ برای گرم یا سرد نمودن مجدد فولاد انجام می‌شود.

سخت شدگی سطحی، این روش یک عامل سخت کننده است که بر روی سطح فولاد به منظور افزایش سختی آن سوار می‌شود.

مراحل سخت‌کاری: بازپخت، تمپرینگ، کوئنچ و تمپرینگ مجدد می‌باشد.

آنیل (بازپخت): این مرحله که بعنوان مرحل اول شناخته می‌شود برای حرارت دهی به فولاد در دمای بالا و خنک کردن آهسته آن است. در این مرحله فولاد نرم می‌شود و کار با آن راحت‌تر است.

تمپرینگ: مرحله دوم تمپرینگ فولاد است. روند این مرحله به این صورت است که فولاد به دمای پایینتر و بعد خنک شدگی سریع نیاز دارد. تفاوت این مرحله با مرحله قبل در سرعت آنهاست. با این فرایند سختی فولاد افزایش می‌یابد و سایش و پارگی را مقاوم می‌سازد.

کوئنچ: در مرحله سوم نوبت سخت کاری است. این مرحله شامل خنک شدگی سریع فولاد در روغن یا آب است که باعث می‌شود سختی آن بالاتر رود.

تمپر مجدد: در این مرحله دوباره تمپر انجام می‌شود. فولاد را حرارت می‌دهند و مجدد تا خنک شدگی آن به صورت آهسته صبر می‌کنند.

مزایای سخت کاری فولاد

1.اتصال اجزای فولاد را به هم آسانتر می‌کند.

2-برای بهبود جوش‌پذیری اجزا مهم است.

3-ماشین‌کاری فولاد را بالا و بهتر می‌کند و فرم دهی آن را آسانتر می‌نماید.

4-افزایش استحکام فولاد باعث می‌شود که عمر آن طولانی‌تر شود.

Read More
استیلفولاد ساختمانی

فولاد 3343-میلگرد 3343-تسمه 1.3343-مقطع فولادی 3343-فولاد تندبر 1.3343

فولاد 3343-میلگرد 3343-تسمه 1.3343-مقطع فولادی 3343-فولاد تندبر 1.3343-میلگرد 3343 (AISI m2) فولاد ابزار تند بر آلیاژی با تنگستن – مولیبدن می باشد. فولاد 1.3343 نسخه با کربن بیشتر فولاد 3346 (AISI M1) میباشد. فولاد 3343 تا اندازه ای از لحاظ مقاومت سایشی بهتر از فولاد 1.3355 عمل می کند. میلگرد 1.3343 مقاومتی بسیار عالی در برابر نرم شدگی در دماهای بالا دارد. همچنین فولاد 3343 مقاومت سایشی بسیار خوبی نیز دارد. از سایر ویژگی های این فولاد می توان به تافنس بالا و خواص برشی بسیار مطلوب آن اشاره نمود. در ضمن این فولاد از خاصیت سخت شدگی در عمق نیز برخوردار است. و در طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد.این فولاد از خاصیت ترموپلاستیک برخوردار می باشد. بنابراین برای شکل دهی های داغ گزینه مناسبی محسوب می شود. نکته قابل ملاحظه در حین گرمادهی فولاد 1.3343 آن است. که با توجه به مستعد بودن این فولاد به اکسیداسیون و دکربونه شدن. حتماً بایستی در حین گرمادهی محافظت گردد. فولاد 3343 در دسته بندی فولادهای ابزاری با قابلیت ماشینکاری متوسط در حالت آنیل میشود، قرار می گیرد. این فولاد با اینکه قابل سنگ زنی می باشد. اما در مجموع به عنوان آلیاژی که قابلیت سنگ زنی ضعیفی دارد تلقی می شود. به صورت نسبی می توان گفت. که میزان قابلیت ماشینکاری این فولاد چیزی در حدود 50% فولادهای ساده آلیاژی که خنک می شود و در آب می باشد.کاربرد: ساخت ابزار خان کشی،مته فرز، اره نواری و دستی، قلاویز و غیره-فولاد تندبر (High -speed steel) در اصطلاح به اختصار HSS می گویند. زیر مجموعه ای از فولادهای ابزاری است که معمولاً جهت ساخت ابزارهای برشی از آن استفاده می شود.

Read More
استیلفولاد ساختمانی

فولاد تند بر-فولاد تندبُر چیست؟-High speed steel-فولاد 3343-فولاد HSS

فولاد تندبر-فولاد تندبُر چیست؟High -speed steel-فولاد 3343-فولاد HSS-مقاطع فولادی

فولادهای تندبر آلیاژهایی هستند که خواص خود را از تنگستن یا مولیبدن و معمولاً هر دو بدست می آورند. این فولادها جزو سیستم آلیاژی چند – جزئی آهن – کربن – X هستند.

که در آن X نشانگر یکی از عناصر کروم، تنگستن، مولیبدن، وانادیم یا کبالت است. معمولاً درصد عنصر X بیشتر از 7% به همراه بیش از 0.6% کربن است. این درصدها به تنهایی باعث افزایش سختی فولادها نشده. و برای تبدیل به فولاد تندبر واقعی نیاز به عملیات حرارتی دما بالا دارند.در سیستم واحد نامگذاری (UNS)، گریدهای نوع تنگستنی (برای مثال T1 و T15) به صورت سری T120XX نامگذاری می شوند.

در حالیکه گریدهای نوع مولیبدنی (برای مثال M2 و M48) به صورت سری T113XX نامگذاری می شوند. در استاندارد ASTM هفت نوع گرید تنگستنی و 17 نوع گرید مولیبدنی به رسمیت شناخته شده است.

Read More