فولاد ساختمانی

مدیریت و کنترل آتش سوزی شیروانی ها

مدیریت و کنترل آتش سوزی شیروانی ها ((روش هــــای عملیــــات استاندارد))

مدیریت و کنترل آتش سوزی

کنترل آتش سوزی در شیروانی ها

با توجه به سوابق تاریخی آتش سوزی های بزرگ و کوچک در بعضی مواقع تا مرز یک فاجعه ملی و اقتصادی پیشروی می کند. مانند آتش سوزی عظیم در انگلیس که شهر بزرگ چلسی را کاملاً در آتشی که از یک واحد تجاری سمساری آغاز شد. در بر گرفت و در کوتاه ترین زمان ممکن همه چیز را طعمه خود قرار داد و از بین برد.

همچنین آتش سوزی در شهر سائوپائولو برزیل که در کمترین زمان یک ساختمان بلند مرتبه را به ویرانه ای تبدیل. و تلفات انسانی زیادی را به وجود آورد. آتش سوزی های بسیاری که یکی پس از دیگری شرکت ها و کارخانجات و اماکن مهم اقتصادی و تولیدی و مسکونی. را به کام خود فرو برد و صاحبان آنها را از هستی ساقط نمود.

حال با توجه به این مهم که حوادث پدیده ای اجتناب ناپذیر اما قابل کنترل هستند. باید خود را در برابر بروز حوادث آتش سوزی مهیا سازیم. و با همه ابزار و اطلاعات حاضر از شکل گیری آن جلوگیری کنیم. بنابراین کنترل آتش سوزی در شیروانی ها یکی از فنون آتش نشانی است. که آتش نشانان علاوه بر یاد گیری علوم تئوری و تخصصی نیازمند تجربه عملی بسیار مهم هستند. بصورتی که آتش نشانان باید اجزای تشکیل دهنده یکی شیروانی آشنایی کامل داشته باشند.

تا در صورت بروز هرگونه حادثه ای بتوانند پیشروی آتش سوزی را در شیروانی شناسایی و آن را تحت کنترل در آورند. همچنین انواع روش های خاموش کردن آتش را از داخل شیروانی و از روی شیروانی قرار بگیرند. و بهترین عملیات مهار و خاموش کردن را انجام دهند. با توجه به آموزش های ویژه ای که اینجاست. از استادان خود در کنترل آتش سوزی شیروانی ها در منطقه بازار تهران آموخته و تجربه کرده ام. این احساس در شکل گرفت که باید تجربیات علمی و عملی خود را در اختیار دیگر آتش نشانان قرار دهم. تا آنان هم بتوانند در مواقع ضروری از اطلاعاتی که به این طریق در اختیار آنها قرار می گیرد. بصورت شایسته و اصولی استفاده کنند در پیشبرد اهداف سازمانی مفید واقع شوند.

تعریف شیروانی:

در گذشته به دلیل شرایط اقلیمی و بارش فراوان نزولات آسمانی و بارندگی های مداوم. و برای پیشگیری از صدمات احتمالی بناهای موجود و بالا بردن عمر مفید ساختمان ها از انواع شیروانی ها استفاده می شد. تا هم از نظر انتقال و هدایت نزولات آسمانی به باغچه ها و فاضلاب ها بسیار مناسب باشد. و هم برف به مرور زمان در روی آن ذوب می شود و احتیاجی به برف روبی و نیروی زیاد نباشد.

علاوه بر آن صرف هزینه های زیاد تعمیر و نگهداری. مانند کاه گل کردن و یا قر گونی و مرمت بام ها جلوگیری به عمل می آورند.

شناخت ظاهری انواع شیروانی ها:

1- شیروانی های مستقل

2- شیروانی های زنجیره ای

3- شیروانی های پلکانی

4- شیروانی های همجوار

5- شیروانی های به هم پیوسته هم سطح

6- شیروانی های به هم پیوسته غیر هم سطح

7- شیروانی های سوله ای

8- شیروانی های سفالی

9- شیروانی های آردواز

انواع شیروانی ها از نظر مصالح اولیه:

همه شیروانی ها از نظر مصالح اولیه به دو قسمت تقسیم می شوند.

1- مصالح چوبی

2- مصالح فلزی

(که در این مبحث شیروانی های چوبی مورد نظر است).

شناخت اسکلت اصلی شیروانی ها:

در شیروانی ها ا دو نوع اسکلت چوبی و فلزی استفاده می شود. که هر یک از آنها در برابر آتش سوزی و حرارت دریافتی مقاومت محدودی دارند. و با رسیدن حرارت به درجه بحرانی اسکلت اصلی تغییر شکل می دهد و فرو می ریزند.

شناخت متعلقات بکار رفته در شیروانی های چوبی

1- پایه های اصلی

در شیروانی های قدیمی به منظور استفاده از پایه های اصلی اکثراً از دیوار چینی یا پی چینی. برای استقرار نیروهای حمال افقی که بیشترین وزن را تحمل و به دیوارهای اصلی منتقل می کردند استفاده می شد.

تیرهای حمال افقی:

مدیریت و کنترل آتش سوزی شیروانی ها (روش عملیات استاندارد)

برای تیرهای حمال افقی از انواع چوب های سخت و مقاوم استفاده می شد. زیرا وزن تیرهای حمال عمودی تیرهای عرضی و طولی را باید تحمل کند. و باید در برابر فشار وارده شامل کشش و انبساط حاصل از دمای محیط و یا موریانه بسیار مقاوم باشد. تا در دراز مدت دچار خمیدگی پوسیدگی شکستگی و خوردگی نشود.

تیرهای حمال عمودی

برای استفاده از تیرهای حمال عمودی از چوب های مقاوم و صاف استفاده می شود. زیرا وزن اصلی شیروانی را تحمل، و سپس آن را به تیر های حمال افقی منتقل می کند.

تیرهای حمال عرضی

مدیریت و کنترل آتش سوزی شیروانی ها (روش عملیات استاندارد)

برای شکل گیری شیروانی بصورت مثلثی و تقسیم وزن ورق ها به همه نقاط از تیرهای عرضی استفاده می شود. که یک سر آن به روی تیر عمودی وصل و سر دیگر آن بر روی تیر افقی متصل می شود.

تیر حمال طولی

برای جلوگیری از شکم دادن ورق ها به سمت داخل و بالا بردن استحکام شیروانی. و شکل گیری مطلوب شیروانی از این نوع تیرهای بلند که به صورت طولی بر روی تیرهای عرضی نصب می شوند، استفاده می کنند.

هواکش

برای تعویض هوای داخلی شیروانی اکثراً به ساخت هواکش در تاج شیروانی اقدام می کنند.

ورودی ها به دو صورت ایجاد می شوند.

1- از فضای داخلی بنا و زیر سقف یکی ا راه پله ها منتهی به سقف

2- از قسمت بیرون و از روی شیروانی

مدیریت و کنترل آتش سوزی

عموماً برای دسترسی به فضای داخلی شیروانی دریچه ای در بالا راه پله های منتهی به سقف بنا که در زیر شیروانی استفاده می شود. که در مواقع ضروری برای دسترسی سریع استفاده می شود. بعضی مواقع که هیچ دریچه ای برای عبور و مرور در فضای داخلی بنا قرار نمی گیرد. و بر روی خود شیروانی. دریچه ای بسیار کوچک و محدود برای عبور و مرور افراد ایجاد می شود. که غالباً مورد استفاده پرندگان و گربه ها قرار می گیرد.

مدیریت و کنترل آتش سوزی شیروانی ها (روش عملیات استاندارد)

انواع ورق های بکار رفته در شیروانی ها:

1- ورق های روغنی سیاه

2- ورق های روغنی حلب

3- وَرق های آهن

4- ورق های گالوانیزه

5- ورق های آلومینیومی

6- وَرق های سیمانی

7- ورق های پلاستیک (ایرانیت) با رنگ های متنوع

8- قطعات سفال و کائوچو (آردواز)

ورق های روغنی سیاه

در شیروانی های قدیمی اکثراً از ورق سیاه روغنی استفاده می شد. به دلیل روغنی بودن دیر دچار زنگ زدگی می شد. و هم نسبت به ورق های موجود دیگر دارای مقاومت بالاتری بود. هم اکنون نیز در شیروانی اکثر منازل قدیمی و اماکن تجاری که در گذشته بنا و تأسیس شده اند. از همین ورق ها استفاده شده که البته به علت مرور زمان اکثراً دچار پوسیدگی شده اند.

ورق های روغنی حلب

در شیروانی هایی که برای اماکن مسکونی واقع در جنوب شهر و سقف گذرهای داخلی بازارها و بازارچه ها. که کمتر از روی آنها رفت و آمد می شد. و به علت سبک بودن و نداشتن هزینه زیاد از ورق های روغنی حلب استفاده می شده. که این ورق به دلیل داشتن یک لایه نازک از قلع و روغنی بودن مقاومت زیادی در برابر پوسیدگی از خود نشان می داد. ولی به علت نازک بودن این نوعن ورق ها نمی شود. به راحتی بر روی آن حرکت کرد. زیرا امکان پاره شدن ورق ها و بروز آسیب به افراد بسیار زیاد است.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

ورق های آهنی

ورق های آهنی از جمله ورق هایی است که برای پوشش شیروانی ها و سوله های صنعتی مورد استفاده قرار گرفت. و از نظر وزن و مقاومت نسبت به ورق های دیگر سنگین تر و دارای مقاومت بیشتری بود. که با توجه به اینکه به وسیله دستگاه قرقره آنها را به صورت آکاردونی می شود. و ضریب تحمل وزن فشار آن را بسیار افزایش می دهند. به همین دلیل راه رفتن بر روی آنها برای انسان خطر ساز نیست. و هم اکنون پوشش سقف بیشتر سوله های صنعتی و اماکن تجاری از همین ورق است.

ورق های گالوانیزه

نوع دیگر ورق های مورد استفاده در پوشش شیروانی ها ورق های گالوانیزه است. که در مقابل زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند. و با به بازار آمدن در بسیاری از شیروانی ها از این نوع ورق جدید پوشیده شد. از مزایای دیگر آن شکل پذیری مناسب و مقاومت کششی بسیار بالای آن است. که به صورت بسیار وسیع در ساخت کانال های کولر آبی بکار گیری می شود. و دیگر به ضد زنگ نیازی ندارد.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

مدیریت و کنترل آتش سوزی

ورق های سیمانی

پس از ورق های آهنی و گالوانیزه که بصورت کرکره ای وارد بازار شد. ورق های سیمانی بصورت کرکره ای ولی با وزن چندین برابر ورق های فلزی به بازار رسید. از مزایای این نوع ورق جلوگیری از انتقال حرارت دریافتی از خورشید به داخل فضای شیروانی بود. ولی به دلیل وزن زیادی که داشتند. اکثراً در مراکز بزرگ صنعتی که برای احداث از ستون ها و پایه های فلزی استفاده می کردند. کاربری داشته است. از معایب این نوع ورق ها مقاومت کم آن در برابر ضربات و شکست حرارتی است. که در صورت بروز هر یک از آنها سریعاَ می شکند. و مقاومت خود را از دست می دهد. به صورتی که به مجرد قرارگیری در معض حرارت مستقیم آتش با برخورد آب به آن. سریع شکل خود را از دست داده و خرد می شوند.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

ورق های آلومینیومی

ورق های آلومینیومی نوع دیگری از ورق های مورد مصرف در شیروانی هاست. که پس از کرکره شدن از همه نظر مناسب اند. و از نظر مقاومت و کارایی بسیار مطلوب و در برابر زنگ زدگی مصون هستند. از نظر وزن و قیمت نیز بسیار مطلوب و حتی پس از جمع آوری سقف یک شیروانی. ورق های آن را با قیمتی مناسب خریداری می کنند.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

ورق های پلاستیکی (ایرانیت) با رنگ های گوناگون

نوع دیگر ورق هایی که بر روی شیروانی ها استفاده می شود. ورق های پلاستیکی با مواد آزبست و PVC است. که به صورت کرکره ای و صاف در رنگ های گوناگون و در ابعاد و اندازه های مختلف در بازار یافت می شود. این نوع ورق به دلیل وزن کم و عبور دهی نور از خود. همچنین عایق بودن. در برابر الکتریسیته و حرارت در بازار بسیار مورد توجه قرار گرفت. و از نظر قیمت بسیار ارزانتر از ورق های دیگر است. ولی متأسفانه این نوع ورق در برابر حرارت بالا و شعله آتش هیچ گونه مقاومتی ندارد. و پس از گذشت چند سال بر اثر تابش مستقیم نور خورشید خشک می شود. و با کوچکترین ضربه ای خرد می شود و فرو می ریزد.

عواملی که در پایین آوری مقاومت شیروانی ها مؤثر هستند:

1- بالا رفتن دما داخل شیروانی به علت تابش مستقیم نور آفتاب. و یا انتقال حرارت به صورت جابجایی از فضای داخلی بنا به فضای داخل شیروانی.

2- رسیدن چوب به نقطه اشتعال بر اثر بالا رفتن حرارت داخل شیروانی. و تولید بخارات قابل اشتعال از خود و از دست دادگی رطوبت در اثر حرارت دریافتی.

3- زمان ساخت شیروانی و مدت زمانی که از عمر آن گذشته باشد. بسیار حائز اهمیت است. هرچه طول عمر آن بیشتر باشد. چوب های مورد بکارگیری در آن خشک تر و برای بروز و توسعه آتش سوزی های احتمالی مساعد تر است. و سریعتر به نقطه بحرانی می رسد و شعله ور می شوند.

4- سیستم تهویه در قسمت داخل فضای شیروانی بسیار حائز اهمیت است. و چنانچه تهویه مناسب در شیروانی در مد نظر قرار نگیرد. دمای داخل شیروانی به علت تابش مستقیم نور آفتاب بسیار بالا می رود. و چوب ها و تیرهای اصلی هر چه بیشتر رطوبت خود را از دست می دهند. و به مجرد بروز کوچکترین واکنش حرارتی شعله ور می شوند. که در چنین شرایط مساعدی چوب ها سریعاً دچار آتش سوزی می شوند. و حرارت داخل شیروانی را در زمان بسیار کوتاه به اوج خود می رسانند. همچنین باعث سرایت آتش به دیگر نقاط شیروانی و اماکن مجاور می گردد و باعث بروز یک آتش سوزی وسیع خواهد شد.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

دلائل استفاده از چوب در شیروانی ها

در گذشته برای احداث همه شیروانی ها به دلیل آسانی کار با چوب شکل گیری بهتر. و تهیه سهل و ارزان مواد اولیه از چوب استفاده می شد. به همین دلیل اکثریت قریب به اتفاق اکثر شیروانی هایی که. بر روی اماکن مهم سیاسی، نظامی، اقتصادی و آموزشی بکارگیری شدند از نوع چوبی است.

این مشکل در درازمدت به مشکلی بزرگ مبدل گردید. و در صورت بروز آتشسوزی های احتمالی خسارت سنگینی متوجه سرمایه های ملی این سرزمین خواهد شد.

طریقه شناسایی این نوع شیروانی و کشف کانون آتش سوزی در آن به هنگام رسیدن آتش نشانان به محل آتش سوزی. در مرحله اولیه پس از قطع برق باید بررسی شود. که آتش در کدام قسمت شیروانی فعال است؟

آیا در حال سرایت به اماکن مجاور است؟

آیا سقف کاذب دارد؟

و آیا دچار ریزش داخلی شده است؟

شیروانی مورد نظر از کدام نوع شیروانی ها است؟

طول و عرض تاج شیروانی چقدر است؟

آیا اجرای عملیات از داخل بنای مورد نظر امکان پذیر است؟

آیا باید از روی شیروانی عملیات شود؟

پس از بررسی همه موارد، هم زمان با انتقال آب به محل، آتش نشانان باید با هماهنگی فرمانده به دو قسمت تقسیم شوند. تعدادی از آنها برای انجام عملیات به داخل مکان مورد نظر نفوذ می کنند. و در صورت امکان از طریق سقف کاذب وارد فضای داخل شیروانی می شوند. و آتش سوزی را خاموش می کنند. ولی چنانچه آتش نشان از داخل بنا راهی برای نفوذ پیدا نکنند. گروهی از آنها باید عملیات را از روی شیروانی انجام دهند. و با هماهنگی فرمانده خود کانون آتش سوزی را شناسایی و آن را مهار و کاملاً خاموش کنند.

شیوه عملیات از داخل بنای شیروانی

در داخل بنا در شیروانی ها همیشه دری برای عبور و مرور و دسترسی به فضای داخل شیروانی در نظر گیری می شود. لذا پیدا کردن درب ورودی به شیرانی بسیار حائز اهمیت است. چون در زمان وقوع آتش سوزی ساکنان غالباً محل را ترک می کنند.

حصول اطلاعات در مورد مکان دریچه ورودی به شیروانی بسیار مشکل و ضروری است. که آتش نشانان با دقت محل را بازدید و بازرسی کنند. و پس از پیدا کردن مسیر حرکت، باید سریعاً از همان در وارد فضای داخلی شیروانی شوند. و پس از کانون یابی، عملیات خاموش کردن آتش را آغاز کنند. در غیر اینصورت آتش نشانان باید عملیات را سریعاً از روی شیروانی اجرا کنند. قابل ذکر است که دریچه عبور و مرور به داخل شیروانی در 80 درصد اماکن مورد نظر. در بالاترین طبقه راه پله های عمومی در نظرگیری می شود.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

تست مقاومت ورق های شیرانی

مدیریت و کنترل آتش سوزی

برای انجام عملیات بر روی شیروانی، آتش نشانان باید قبل از رفتن به روش شیروانی ابتدا تست مقاومت ورق ها را انجام دهند. به این صورت که در پله های انتهای نردبان که برای رفتن به روی شیروانی استفاده می شود. ایستاده و با یکی از پاها به چند نقطه مجاور که می خواهند بر روی آن پا بگذارند ضربه ای محکم وارد کند. و از مقاومت آن مطمئن شود و یا به وسیله دسته تبر به چند نقطه مجاور محل مورد نظر چند ضربه بزنند. از این طریق و شنیدن صدای ورق ها می توان نتیجه گرفت. که آیا ورق های مورد نظر استقامت لازم را دارند. و یا اینکه پوسیدگی دارند و با وارد آوری چند ضربه محکم از هم جدا می شوند.

شیوه عملیات ا روی شیروانی

پس از انجام تست مقاومت ورق ها با رسیدن آب به بالای شیروانی با انجام تست واکنش آب. می توان محل تقریبی کانون آتش سوزی و یا سمتی که آتش در حال گسترش است را تشخیص دارد. به این صورت که با پاشش اندکی آب بر روی سطح شیروانی مسیر و جهت حرکت آتش را در داخل شیروانی مشخص می شود. زیرا در هر ناحیهه ای از شیروانی که آتش در داخل آن فعال است. به مجرد برخورد آب به ورق ها سطح شیروانی سریعاً آب مورد نظر را به بخار تبدیل می کند. و به آتش نشانان می فهماند که آتش سوزی در کدام قسمت شیروانی فعال است. و ضلع مقابل جزو منطقه امن و برای انجام عملیات مناسب است.

پس از یافت محل تقریبی آتش سوزی فعال، آتش نشانان باید با در نظرگیری مسائل ایمنی فردی سریعاً به روی شیروانی بروند. و با ایجاد تهویه به روی تاج شیروانی ( بالاترین نقطه) سعی در خارج کردن دود. و حرارت و گازهای سمی تولیدی از فضای داخلی شیروانی کنند. سپس در زمان مناسب با ایجاد گذرگاه برای عبور و مرور نفر در قسمت پایین شیروانی در صورت امکان به داخل بروند. و از پیشرفت آتش سوزی به سمت مخالف جلوگیری به عمل آورند.

تذکر مهم: در آتش سوزی شیروانی ها پس از رویت شعله ها باید از آب استفاده کنید.

مصرف بی رویه آب باعث بروز خسارت بیشتری از محصولات آتش سوزی به اماکن. امکانات و تجهیزات داخل بنا (که شیروانی آن آتش گرفته) خواهند شد.

در کنترل آتش سوزی شیروانی باید از حداثل آب مصرفی استفاده شود. در صورتی که انجام عملیات از روی شیروانی امکان نداشته باشد، چه باید کرد؟

مدیریت و کنترل آتش سوزی

بعضی از مواقع به دلیل وضعیت خاص فیزیکی بنا و دسترسی نداشتن بر روی شیروانی امکان انجام عملیات از روی شیروانی وجود ندارد. در این زمان آتش نشانان باید با در نظرگیری محل تقریبی آتش سوزی در داخل شیروانی. و در صورت وجود سقف کاذب به هر طریق ممکن از چند متر جلوتر از محلی که حدس زده می شود. در حال سوختن است. سقف کاذب را از چند نقطه تخریب و با استفاده از نردبان و یا هر وسیله مؤثر دیگر. به داخل آن نفوذ و جلوی گسترش آتش سوزی را سد کنند.

انواع پوشش های داخلی شیروانی

1- شیروانی بدون پوشش و سقف کاغذ

2- شیروانی با سقف کاذب یک پوشه (یک تعادله)

3- شیروانی با سقف کاذب دو پوشه (دو تعادله)

شیروانی بدون پوشش و سقف کاذب

این نوع شیروانی که عموماً در بناهای قدیمی با کاربری تجاری بکار می رفت. اکثراً دارای ارتفاعی بلند است. و متعلقات آن از زیر شیروانی نمایان است. در این گونه شیروانی ها چنانچه آتش سوزی رخ دهد. سریعاً قابل رویت است. و ساکنان بنا با دیدن نور، دود و یا ریزش چوب های سوخته متوجه آتش سوزی می شوند. و اقدامات لازم برای خاموش کردن آتش انجام می دهند.

این نوع شیروانی به خاطر نداشتن سقف کاذب و محصور نبودن محیط اطراف آن حرارت را در خود نگه می دارد. و به هیچ وجه محیط داخلی آن به حالت بحرانی نمی رسد. و چوب های آن دیر تر از دیگر شیروانی ها به نقطه اشتعال می رسند.

تذکر مهم:

برای خاموش کردن این نوع از آتش سوزی در این نوع از شیروانی ها. به هیچ وجه نباید از بالا و روی شیروانی عملیات کرد زیرا در صورت سقوط افراد. به علت نداشتن سقف کاذب و ارتفاع زیاد خطر مرگ آنان را تهدید می کند.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

شیروانی با سقف کاذب یک پوشه (یک تفاله):

این نوع شیروانی دارای کاربردهای تجاری – اداری و مسکونی است. به این صورت که پس از نصب شیروانی بر روی بنا برای جلوگیری از نفوذ حرارت داخل شیروانی. به محیط (کار یا زندگی) از یک سقف کاذب استفاده می شود.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

علاوه بر جلوگیری از نفوذ حرارت در فصول گرم سال در ماه های سرد زمستان از انتقال حرارت تولید شده در داخل بنا. به نقاط دیگر جلوگیری به عمل آرده و از نظر ظاهری و زیبایی نمایی مطلوب همانند سقف ساختمان های تیر آهنی دارد.

در گذشته برای احداث سقف کاذب از مواد چوبی مثل حصیر و چوب و جعبه های میوه استفاده می شد. بدین طریق که تعدادی تیر باریک چوبی با طول زیاد را در دو طرف مقابل بر دیوار نما. با فاصله مناسب از یکدیگر نصب می کردند. سپس چوب های جعبه میوه را به صورت منظم در کنار یکدیگر بر روی تیرهای باریک طولی قرار می دهند.

به این وسیله یک سقف کاذب همانند حصیر چوبی با ابعاد وسیعتر بوجود آورده. و پس از محکم کاری و مهار آن به وسیله اتصالات فلزی و میخ به وسیله گچ و خاک آن را سفت کاری می کردند. سپس روی آن را با لایه ای نازک از گچ پوشش می دادند. به این صورت سقف یاد شده از نظر ظاهری همانند سقف های ضربی می شد. و در مقابل انتقال حرارت بسیار مؤثر عمل می کرد.

علائم شروع آتش سوزی در این نوع سقف ها با ریختن یک تخته گچ و یا طبله کردن گچ در نقاط مختلف نمایان می شود. لذا در مواقع لزوم فرماندهان باید به فاکتورهای ذیل توجه داشته باشند.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

پیدا کردن کانون آتش سوزی در شیروانی های یک پوشه:

در آتش سوزی شیروانی ها آتش نشانان به دو صورت عمل می کنند:

شویه اول از داخل بنا

شیوه دوم از روی شیروانی

در هر صورت پس از نفوذ به داخل شیروانی باید با احتیاط ستون ها و تیرهای حمال افقی را کنترل کنند. و بر روی تیرهای حمال افقی مستقر و با تکیه گاه قرار دادن تیرهای عمودی جای خود را مستحکم کنند. در این شرایط استفاده از دستگاه تنفسی الزامی است.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

در ضمن چون بنای شیروانی ها اکثراً قدیمی و مصالح مورد بکارگیری در آن از خشت و گل است. باید از حداقل آب مصرفی استفاده شود. چون بکارگیری آب با حجم زیاد باعث بروز خسارات سنگین به کل بنا و حتی اماکنی که دچار آتش سوزی نشده اند خواهد شد. و چه بسا خسارت وارده با آب بسیار بیشتر از خسارت ناشی از آتش سوزی باشد. در هر صورت کانون آتش سوزی را با در نظرگرفتن پنچ فاکتور اصلی. (حرارت، دود، نور، صدای آتش و ریزش سقف کاذب) حدوداً می توان تشخیص داد.

دلایل استفاده از دو لایه پوشش سقف کاذب در شیروانی ها

یکی از دلائل بسیار مهم استفاده از سقف های کاذب دو پشه کنترل و مهار گرما و سرمای محیط است. در شیورانی هایی که زیر بنای بزرگ و وسیعی را پوشش می دهند. غالباً حرارت بیشتری را در اثر دریافت نور مستقیم خورشید جذب و به فضای داخلی منتقل می کنند. لذا برای جلوگیری از این انتقال دما از دو پوشش. با فاصله حداقل چهل تا حداکثر یکصد و بیست سانتی متر برای کنترل دما استفاده می کنند.

یکی دیگر از دلائل استفاده از سقف کاذب دو پوشه کم کردن ارتفاع سقف است. که در کنترل دمای داخل بنا بسیار مؤثر است.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

آتش سوزی این نوع سقف ها از مشکل ترین آتش سوزی های شیروانی است. به ویژه اگر آتش سوزی بین دو سقف کاذب اتفاق افتاده باشد. با توجه به اینکه خاموش کردن آتش سوزی این نوع سقف نسبت به انواع دیگر پیچیده تر است. غالباً زمان بر و ممکن است با عث بروز خسارت بیشتری شود. بهترین روش خاموش کردن آتش اجرای عملیات همزمان از داخل بنا. و از طریق برش سقف های کاذب و از روی شیروانی با عمل برش و نفوذ از سقف بیرونی است. هنگام برش باید پایین ترین قسمت شیروانی که منتهی به ستون ها می شود. شکافته و آتش نشانان به داخل فشار شیروانی نفوذ کند. در ضمن باید قسمت دچار برش خوردگی به سمت بیرون خم شود. تا در صورت عبور و مرور افراد در داخل شیروانی با صورت و بدن آنها برخورد نکند. و آسیبی به آنان وارد نشود.

پیدا کردن کانون آتش سوزی در شیرانی های با سقف دو پوشه آتش نشانان با چندین معضل بسیار مهم مواجه می شوند.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

1-پیدا کردن کانون اصلی آتش سوزی

2-شناسایی جهت و سمت پیشروی آتش

3-ریزش غیر قابل رویت پوشش اول سقف کاذب

4-ریزش قابل رویت پوشش دم سقف کاذب

5- روش عملیات در روی شیروانی

6-روش عملیات از داخل بنا

7-فاصله شکافتن سقف کاذب تا محل ریزش قابل رویت

8-قطع و یا قیچی کردن عرضی آتش سوزی و جلوگیری از پیشروی آتش

9- کانون یابی از فضای داخل بنا و از زیر سقف کاذب

10- کانون یابی از روی شیروانی

پیدا کردن کانون آتش سوزی در شیروانی های دو پوشه

در مرحله اول به مجرد حضور آتش نشانان به محل آتش سوزی پس از قطع جریان برق باید کانون اصلی آتش سوزی را پیدا کرد. بدین صورت که پس از بازدید از داخل بنا چنانچه سقف های کاذب دچار ریزش نشده بود. سریعاً در چند نقطه از سقف کاذب با ایجاد معبر در قسمتی از سقف دریچه یا معبری به وجود می آوریم. و اطمینان حاصل شود که محل اصلی آتش سوزی در کدام قسمت و در چه مرحله ای از پیشروی است. آیا آتش سوزی در داخل شیروانی است؟ یا بین حد فاصل دو پوشش سقف است؟

آتش نشانان می توانند همزمان از طریق عملیات از روی شیروانی پس از انجام تست مقاومت ورق ها. با پاشش آب در طول شیروانی محل تقریبی فعالیت آتش سوزی را پیدا کنند. و پس از قرارگیری تهویه در تاج شیروانی برای تخلیه دود و حرارت. و با ایجاد معبر عبور و مرور افراد به داخل شیروانی نفوذ و اقدام به عملیات کنند.

پیدا کردن جهت و سمت پیشروی آتش سوزی در شیروانی:

جستجوی و یافت سمت پیشروی آتش سوزی بسیار حائز اهمیت است. آتش نشان نان باید از جهت پیشروی آتش سوزی مطمئن شوند تا بتوانند عملیات اطفایی مؤثری انجام دهند.

به عنوان مثال چنانچه آتش سوزی از وسط شیروانی شروع بشود. پیشروی به دو سمت مخالف خواهد بود. چنانچه آتش نشانان فقط از یک سو درگیر عملیات شوند. آتش سوزی از سوی دیگر می کند. و باعث بوجود آوردن خسارت سنگینی خواهد شد. در صورتی که اگر آتش سوزی از انتهای یک ضلع شیروانی شروع بشود. فقط به یک سمت امکان پیشروی دارد. و آتش نشانان به آسانی می توانند جلوی پیشروی آتش سوزی را بگیرند. لذا پیدا کردن جهت پیشروی آتش سوزی بسیار مهم و کلیدی است.

ریزش غیر قابل رویت پوشش اول

در آتش سوزی شیروانی با سقف دو پوشه چنانچه بر اثر آتش سوزی پوشش اول دچار ریزش شود. پوشش دوم از ریت ریزش آن جلوگیری می کند. و مدت زمانی طولانی می کشد تا حرارت و زغال های داغ پوشش اول بر روی پوشش دوم اثر بگذارد. همچنین پوشش دوم را تحت تأثیر قرار دارد. و آن را نیز شعله ور کند. از زمان شعله ور شدگی پوشش دوم تا تخریب شکل ظاهری و فیزیکی زمانی به طول می انجامد. تا پوشش دوم دچار ریزش شود. لذا مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت مدت و فاصله زمانی است. که ریزیش غیر قابل رویت پوشش اول به ریزش قابل رویت پوشش دوم تبدیل شود. آتش سوزی از این فرصت استفاده و در داخل شیروانی پیشروی می کند. و چندین متر جلوتر از محل ریزش قابل رویت می شود.

ریزش قابل رویت پوشش دوم

آتش نشانان زمانی ریزش برایشان قابل رویت است که آتش سوزی تیرهای داخل شیروانی را سوزانده. و پس از آن پوشش اول را نیز از بین می برد و بعد از گذشت مدت زمانی. اکنون پوشش دوم طعمه آتش و در حال ریزش باشد.

در این مرحله آتش نشانان باید سریعاً پس از دیدن پوشش دوم ده تا پانزده متر در زیر سقف پوشش دوم. که هنوز دچار ریزش نشده پیشروی کند. و با ایجاد معبر در پوشش دوم و سپس پوشش اول وارد فضای داخلی شیروانی شود و جلوی پیشروی آتش را بگیرد.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

آتش سوزی یک سویه چیست؟

آتش سوزی است که از انتهای یک سمت شیروانی شروع بشود و به سمت مخالف در حال پیشروی باشد.

و آتَش سوزی دو سویه چیست؟

آتش سوزی است که از انتهای یک سمت شیروانی شروع بشود و به سمت مخالف در حال پیشروی باشد.

طریقه انجام عملیات از روی شیروانی

چنانچه آتش سوزی از نوع یک سویه باشد آتش نشان پس از قرارگیری بر روی شیروانی. و پاشش آب و تعیین تقریبی محل آتش سوزی سریعاً با فاصله مناسب اقدام به ایجاد دریچه تهویه تخلیه دود و حرارت می کنند. تا حرارت رو به افزایش داخل شیروانی راهی به بیرون پیدا کند. دود و حرارتت از محیط محصور خارج و نهایتاً وسعت دید آتش نشانان بیشتر شود.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

در این حالت آتش نشانان پس از ایجاد معبر عبور به داخل شیروانی نفوذ کرده. علاوه بر جلوگیری از پیشروی آتش سوزی آن را خاموش کنند. چنانچه کانون آتش سوزی از وسط شیروانی شروع بشود و از نوع دو سویه باشد. به دو سمت مخالف پیشروی خواهد کرد. لذا آتش نشانان با هماهنگی مسئولان ارشد حاضر در محل باید از دو سو وارد عمل شوند. و جلو پیشروی آتش سوزی را سد کنند.

تدکر مهم:

احداث تهویه بر روی تاج شیروانی باعث خروج دود و حرارت می شود. و غالباً هوای تازه جایگزین آن خواهد شد. همچنین احتمال اینکه با رسیدن هوا به داخل شیروانی پدیده Back draft انجام پذیرد و محیط آتش سوزی یکباره و سریعاً شعله ور شود. و گسترش یابد بسیار محتمل است. لذا مطمئن ترین عملیات خاموش کننده آتش سوزی شیروانی انجام فعالیت از داخل سقف کاذب است.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

چون بخاطر جلوگیری از خروج حرارت از قسمت فوقانی کمترین اکسیژن ممکن به آتش سوزی می رسد. و می توان به وسیله کنترل اکسیژن حتی فعالیت آتش سوزی را کنترل کرد. در ضمن یکی از محاسن این روش استفاده از تاریکی داخل شیروانی و رویت محل دقیق شعله ها است.

توجه:

با توجه به اینکه تیرهای چوبی در شیروانی جزو طبقه بندی آتش سوزی جامدات است. و آتش به عمق تیرها نفوذ می کند آتش نشانان باید حتماً از خاموش کردن کامل تیرهای چوبی اطمینان حاصل کند. زیرا بسیار مشاهده شده که پس از گذشت چندین ساعت آتش مجدداً شعله ور شده. و آتش سوزی بسیار وسیع تر از اول به وجود می آید. و باعث بروز خسارات مالی و جانی زیادی می گردد.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

لذا آتش نشانان باید از خاموش شدن کامل آتش سوزی اطمینان حاصل کنند. و پس از آن بلافاصله محل را ترک نکنند. و عملیات لکه گیری را کامل کنند. قبل از بازگشت نیز حتماً محل را به نیروی انتظامی مالک و یا همسایه های مجاور تحویل دهند. و به آنها متذکر شوند که تا مدت 24 ساعت مرتباً به محل آتش سوزی سرکشی. و چنانچه دود با شعله ای در هر نقطه از محل مشاهده کردند سریعاً به سازمان آتش نشانی خبر دهند.

لکه گیری کامل نیروهای حمال افقی

باید توجه داشت پس از خاموش کردن آتش سوزی شیروانی چنانچه تیرهای حمال افقی دچار سوختگی شدید شده باشند. حتماً باید سر تیرهایی که در داخل دیوارها قرار دارند را از داخل دیوارها خارج و کاملاً خاموش کرد. چون چوب بدین صورت دچار سوختن می شود. اکثر سر تیرها که داخل دیوارها قرار دارند. چون آب به آنها نمی رسد با احتمال 90 درصد مجدداً شعله ور می شوند و توسعه پیدا خواهند کرد. پس الزامی است که از خاموش شدن کامل سرتیرها اطمینان حاصل کنید.

فریب شکل ظاهری شیروانی خطری جدی برای آتش نشانان

اکثر مشاهده شده که در هنگام عملیات خاموش کردن آتش سوزی افراد. فریب شکل شیروانی را می خورند و با قدم گذاشتن بر روی آن به علت و فرو ریختن. چوب های زیر ورق ها ناگهان شیروانی شکل ظاهری خود را از دست می دهد. و به سمت داخل فرو می ریزد و بعلت سقوط آتش نشانان به کانون آتش سوزی و یا سرنگونی آنان از ارتفاع می شود. در صورتی که احتمال دهید شیروانی از قسمت هایی فرو بریزد و انجام عملیات از روی شیروانی امکان پذیر نیست. استفاده از نردبان آلومینیومی برای بهره مندی استفاده از بیشترین سطح اتکا و جلوگیری از اعمال فشار بر یک نقطه مشخص بسیار الزامی است. چون استفاده از نردبان احتمال سقوط آتش نشانان را به حداقل می رساند.

توجه

مهار کردن نردبان به وسیله طناب در زمان عملیات الزامی است.

آشنایی با اجزاء مورد بکارگیری در شیروانی های چوبی

شناخت انواع تیرهای بکار رفته در داخل شیروانی

1- تیرهای حمال افقی

2-تیرهای حمال عمودی

3-تیرهای حمال عرضی

4-تیر های حمال طولی

5- تیرهای فرعی

تیرهای حمال افقی

این نوع تیرها از انواع چوب های مقاوم و با قطری بیشتر از تیرهای دیگر انتخاب می شوند. زیرا باید علاوه بر تحمل وزن خود وزن تیرهای عمودی، عرضی و طولی. و ورق های شیروانی را تحمل و به روی دیوار های اصلی منتقل کنند.

این تیرها از انواع مقاوم چوب ها انتخاب می شود. ولی از تیرهای حمال افقی ضعیف تر هستند. اما به واسط عمود قرار گیری آن بر روی تیر افقی و انتقال وزن به صورت ایستاده تحمل فشار بیشتری را دارد. و می تواند وزن زیادی را تحمل و آن را به تیرهای افقی منتقل کند. تیرهای حمال عمودی با تیرهای حمل افقی تشکیل یک زاویۀ 90 درجه را می دهند.

این نوع از تیرها با زاویۀ 45 درجه از یک سو به تیر حمال عمودی وصل می گردد. و از سوی دیگر به سر تیر حمال افقی متصل می شوند. تعداد تیرهای عرضی دو عدد برای هر تیر افقی و عمودی است. که پس از اتصال به یکدیگر تشکیل یک مثلث کامل را خواهند داد.

تیرهای حمال طولی

این نوع تیرها با قطری کمتر از تیرهای مورد بکاگیری دیگر انتخاب و به صورت طولی با فاصله های معین با یکدیگر. در سرتاسر طول شیروانی بر روی تیرهای حمل عرضی سوار می گردد. و وزن ورق ها را بصورت یکسان بر روی تیرهای عرضی و عمودی منتقل. و از آن طریق به تیرهای حمال افقی و دیوارها و ستون های اصلی منتقل می کنند.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

این نوع تیرها با فواصل معین و با اندازه های کوچکتر از تیرهای عمودی اصلی قرار می گیرد. و باعث استحکام و جلوگیری از فرو رفتگی در تیرهای عرضی می شوند (شکم دادگی ورق ها به داخل). ورق های مورد احداث به صورت صاف و با مقاومت بیشتری نصب می شوند. و هر چه فاصله تاج شیروانی با کناره های اصلی بیشتر باشد. تعداد تیرهای حمال فرعی بیشتر خواهد بود.

برای خاموش کردن آتش سوزی از داخل شیروانی می توان از این تیرها به منظور تکیه گاه و استقرار سر لوله استفاده کرد. زیرا مراکز ثقل همه تیرهای اصلی و فرعی بر روی تیرهای حمال افقی قرار دارد.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

از این نوع تیرها برای بالا بردن استقامت تیرهای فرعی استفاده می شود. و به وسیله آنها تیرهای عمود فرعی در جای خود محکم و با ثبات می شوند.

عواملی که باعث بروز آتش سوزی در شیروانی ها می شوند:

1- سرایت آتش سوزی از فضای داخلی بنا به فضای داخل شیروانی

2- اتصال سیسم های برقی که از داخل سقف کاذب و یا محیط داخل شیروانی عبور کرده اند.

3- صدمه خوردگی سیم های برق بر اثر فرسودگی و ایجاد خسارت توسط حیوانات، موش، گربه و پرندگان.

4-عبور دودکش بخاری های بدون حفاظ ایمنی از داخل فضای شیروانی و در مجاورت تیرهای چوبی

5- انبار کردن وسائل مستعمل و مواد نفتی برای مصرف در زمستان در داخل فضای شیروانی

6-عبور و مرور پرندگان و به همراه حمل مقدار زیادی چوب و پوشال لانه سازی و مهیا سازی محیط برای آتش سوزی

7- عبور و مرور افراد غیر مسئول و معتادان برای استعمال مواد مخدر و استعمال سیگار در داخل شیروانی

8-برخورد صاعقه با شیروانی و تخلیه بار الکتریکی بسیار قوی و بروز آتش سوزی

9- سرایت آتش سوزی از طریق شیروانی های مجاور

10- آتش سوزی های عمدی برای دریافت خسارت از بیمه یا تغییر کاربری محل.

توضیح:

1- سرایت آتش سوزی از فضای داخلی شیروانی بسیار دیده شده. که با علت ناآگاهی و خاموش نشدن به موقع آتش سوزی شعله های آتش. با استفاده از کانال ها و دودکش ها و یا از طریق سوختن. و متعلقات سقف کاذب از فضای داخلی بنا به فضای داخل شیروانی سرایت می کند و سریعاً توسعه و باعث بروز خسارات سنگینی میشود.

2- اتصال سیم های برق که از داخل شیروانی یا سقف کاذب عبور کرده است. شمار بسیاری از آتش سوزی های بر اثر اتصال سیم های برق. که از داخل سقف کاذب یا فضای داخل شیروانی عبور داده شده اند، ایجاد می شوند.

معمولاً به وسیله میخ دو سر سیم ها به چوب ها و الوارهای داخلی شیروانی متصل می شد. و عمر سیم های مورد کاربرد اکثراً با سال احداث بنای شیروانی یکسان است. و بر اثر مرور زمان سیم ها دچار فرسودگی می شد و روکش آنها خشک و دچار شکنندگی می شد. همچنین بر اثر تحمیل بار بیش از حد توان سیم های موجود دچار اتصالی و باعث بروز آتش سوزی می شوند. یا به خاطر مصرف کم در زمان احداث بنا (فقط روشنایی و رادیو). در آن زمان از سیم هایی با مقاومت و ولتاژ ضعیف بکارگیری می شد. و پس از گذشت سالیان دراز و استفاده بیش از حد ساکنان از وسایل برقی (تلوزیون، پنکه، کولر، اتو و…) مصرف یکباره چندین برابر می شود و بر اثر تحمیل بار بیش از حد توان سیم های موجود. دچار اتصالی و باعث بروز آتش سوزی می شوند.

3- صدمه خوردن سیم های برق توسط حیوانات (گربه و موش).

شمار زیادی از آتش سوزی شیروانی ها به علت صدمه رسانی به وسائل و مدارهای برق توسط حیوانات به وقوع می پیوندند. بدین صورت که حرکت حیواناتی مانند موش که همه چیز را می جود و می خورد. یا در گیری موش و گربه در فضای داخلی شیروانی باعث اتصال در سیم های مجاور تیرهای چوبی و مهیای اشتعال می شود.

4- عبور دود کش های بدون حفاظ از داخ فضای شیرواونی بسیار مشاهده گردید. که بر اثر عبور لوله های فلزی دودکش از داخل فضای شیروانی. بر اثر بالا رفتن حرارت در زمستان ها لوله های فلزی دودکش گداخته شده. و محیط اطراف خود را گرم می کند. و چنانچه محل عبور دودکش در مجاورت تیرهای چوبی یا بین سقف های کاذب باشد. باعث گرم شدگی تیرها و شکل گیری آنها به حالت بحرانی و ایجاد بخارات قابل اشتعال می شود. با انتقال این بخارات به لوله گذاخته دودکش یکباره تیرهای اطراف آن شعله ور و حرارت داخل شیروانی سریعاً بالا می رود. و آتش سوزی خیلی زود به دیگر نقاط و تیرهای مهیای اشتعال شیروانی سرایت خواهد کرد.

5- انبار کردن وسائل مستعمل و مواد نفتی در داخل شیروانی

یکی دیگر از عوامل شل گیری آتش سوزی در شیروانی ها نگهداری وسائل مستعمل و غیر قابل استفاده. یا مواد نفتی در فضای داخل شیروانی است. در اثر حرارت موجود در شیروانی ها وسائل مورد نظر بسیار مهیای شعله وری می شوند. یا اینکه حرارت موجود باعث تبخیر مایعات نفتی و انباشته شدن محیط از بخارات قابل اشتعال می شود. و به مجرد انتقال این بخارات به اولین منبع آتش زنه شیروانی دچار آتش سوزی خواهد شد.

6- جلوگیری از رفت و آمد پرندگان

عبور و مرور پرندگان به ویژه به داخل شیروانی و به همراه آوردن

مدیریت و کنترل آتش سوزی

مدیریت و کنترل آتش سوزی

مقدار زیادی چوب و پوشال برای لانه سازی آن هم در مجاورت دودکش های بدون حفاظ. زمینه آتش سوزی در شیروانی ها را بسیار مساعد می کند. لذا باید همه روزنه ها و معابر عبور پرندگان و دیگر حیوانان به وسیله توری سیمی مسدود شود. به صورتی که به هیچ وجه پرندگان قادر به ورود نباشند. در ضمن هر شش ماه یکبار باید کل فضای داخل شیروانی پاکسازی و عاری از هر گونه مواد قابل اشتعال شود.

7- کنترل محل و توجه به عبور و مرور افراد معتاد یا جوانان به داخل شیروانی.

در همه اماکنی که دارای شیروانی هستند باید عبور و مرور افراد به داخل فضای شیروانی مد نظر قرار بگیرد. و از آمد و شد افراد معتاد یا جوانانی که پنهانی اقدام به استعمال سیگار می کنند. یا کودکانی که برای بازی های خطرناک و آتش بازی به دنبال مکان های خلوت هستند جلوگیری به عمل آورند.

بسیار دیده شده که بر اثر به جای ماندن ته مانده مواد مخدر. یا وسائلی مثل کبریت، شمع، گاز پیک نیک که معتادان استفاده می کنند. یا ته سیگارهایی که در محل به جا مانده بروز آتش سوزی های وسیعی در شیروانی ها ایجاد شده است.

8- نصب برق گیر و متصل کردن آن به سیم ارت

شمار بسیاری از آتش سوزی های شیرانی به ویژه در مناطق روستایی و کوهستانی. بر اثر اصابت صاعقه به شیروانی و تخلیه یکباره مقدار زیادی بار الکتریسیته ایجاد می شود. لذا در مناطقی که خطر برخورد صاعقه زیاد است. باید بر روی شیروانی ها برق گیر متصل به سیم ارت وصل شود. تا جریان الکتریسیته رعد و برق را مستقیماً از خود عبور دهد و به زمین منتقل و از بروز آتش سوزی جلوگیری کند.

9- سرایت آتش سوزی از طریق شیروانی های مجاور (شیروانی های به هم پیوسته هم سطح)

یکی دیگر از علل بروز آتش سوزی در شیروانی ها سرایت آتش سوزی به طریق هدایت. و از شیروانی به شیروانی های مجاور و هم سطح است.

بسیار معمول است که چندین شیروانی مستقل اما همجوار فقط به دلیل اینکه در کنار یکدیگر هستند. و حرارت و آتش سوزی به سه روش هدایت و جابجایی و تشعشعی به آنها نفوذ کرده. دچار آتش سوزی شده و کاملاً از بین رفته اند.

10- آتش سوزی های عمدی برای دریافت خسارت از بیمه یا تغییر کاربری

تعداد زیادی از آتش سوزی ها که در شیروانی های چوبی و قدیمی رخ می دهد بصورت عمدی است. بسیاری از واحدهای تجاری به دلیل ورشکستگی و بدهی. عمداً مبادرت به آتش سوزی محل تجاری خود از طریق شیروانی قدیمی آن واحد تجاری می کنند. تا به طریقی بتوانند از مزایای خسارت شرکت های بیمه استفاده کنند.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

مدیریت و کنترل آتش سوزی

در ضمن تعدادی از مالکان هم به دلیل هزینه های سنگین تغییر کاربردی که شهرداری دریافت می کند. مبادرت به آتش سوزی در شیروانی ملک خود می کند. تا ازاین طریق یا تغییر کاربری دهند و موفق به بازسازی یا تعویض سقف قدیمی ملک خود کنند.

طریقه پیشروی آتش نشانان در داخل بناهایی که شیروانی آن کاملاً دچار آتش سوزی هستند.

آتش نشانان در داخل بناهایی که شیروانی آن کاملاً دچار آتش سوزی است و سقف کاذب آن در حال ریزش است. باید با احتیاط کامل پیشروی کنند. و به هیچ وجه زیر سقفی که تیرهای آن در حال اشتعال است نروند. باید از کنار دیوارها حرکت کنند. و هیچ گاه زیر تیرهای حمال افقی یا عمودی توقف نکنند. بهترین جای استقرار حد فاصل بین دو تیر افقی و در کنار دیوار است. در داخل بنا آتش نشانان باید به صورت دو نفره عملیات را اجرا کنند. چنانچه برای یکی از آنان اتفاقی رخ داد نفر دوم سریعاً به او کمک کند تا چنانچه برای یکی از آنان اتفاقی رخ داد. نفر دوم سریعاً به او کمک کند. یا دیگران را در جریان قرار دهد.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

آتش نشانان باید توجه داشته باشند. چنانچه امکان نشست یا ریزش سقف کاذب شیروانی زیاد باشد. به هیچ وجه نباید زیر سقف رفت و عملیات انجام گیرد. چنانچه در چنین موقعیتی قرار گرفتند سریعاً باید جای استقرار خود را تغییر دهند. و به محل امنی نقل مکان کنند. زیرا در صورت سقوط سقف و گرفتاری میان تیرهای در حال سوختگی شیروانی دچار مشکلات جدی خواهد شد.

انواع تهویه در شیروانی ها

1- تهویه در تاج 2- تهویه در وسط 3- تهویه در پایین

ایجاد تهویه بر روی شیروانی به منظور کنترل محصولات آتش سوزی. و تخلیه دود و حرارت بسیار مهم و در خاموش کردن آتش سوزی شیروانی نقش مهمی را بازی می کند.

مدیریت و کنترل آتش سوزی

به شرط آنکه در زمان مناسب استفاده شود. در غیر اینصورت باعث گسترش آتش سوزی میشود و با تخلیه دود و حرارت از داخل شیروانی. سریعاً اکسیژن جایگزین و آتش سوزی سریعاً به محیط اطراف گسترش پیدا می کند. در زمان بکارگیری از تهویه حتماً میبایست سر لوله با آب مناسب در مجاورت محل تهویه مهیای جلوگیری از گسترش آتش سوزی باشد.

فواید تهویه در سطوح شیرواونی

1- تخلیه دود و مشتقات حاصل از آتش سوزی

2- امکان بررسی وضعیت آتش سوزی مشخص کردن کانون آن

3- امکان بررسی وضعیت ساختمان از نظر استحکام تیرهای حمال و ستون های اصلی برای انجام عملیات لکه گیری

مدیریت و کنترل آتش سوزی

زیان برشکاری اشتباه در سطوح شیرانی

1- گسترش آتش سوزی در صورت توجه نکردن به وضعیت وزش باد در محل

2- بریدن دست و پای آتش نشانان ورقهای بریده شده را باید در صورت امکان در آورد. و از محل دور کرد در غیر این صورت باید ورق ها را به سمت بیرون خم و مهار کرد.

3- امکان سقوط آنها به داخل فضای شیروانی و بر روی سقف های کاذب در حال سوختن.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز معاونت آموزش و برنامه ریزی واحد آموزش

گردآوری: مرتضی اصفهانی معاونت برنامه ریزی و آموزش-واحد آموزش

فروش انواع استیل-فولاد نسوز -فولاد دریایی-فولاد ساختمانی-فولاد آلیاژی (استیل دی) ((ارتباط سریع با واحد فروش 02166396590- 09922704358))

برای پیدا کردن مکان فعالیت استیل دی بر روی کلمه (نقشه) کلید نمایید

استیل دی –Steel day

02166396590– 09922704358

آدرس دفتر مرکزی: تهران – جاده قدیم کرج – بعد از کارخانه شیرپاستوریزه – فتح سیزدهم – مجتمع پایتخت- واحد C9

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی (با کلیک بر روی لینک های زیر به ما بپیوندید)

https://t.me/steel_day تلگرام

https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام

https://twitter.com/MDlakan توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *